• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96700
+
-

اعداد احتکار

بیش از 80میلیون دستکش احتکار‌شده در 10‌روز ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران کشف و ضبط شده است

اعداد احتکار

آوین آزادی_خبرنگار

هر لحظه‌ای که از نوشتن این گزارش می‌گذرد، ممکن است یک انبار، پارکینگ یا خانه جدیدی پیدا شود؛ پر از ماسک، الکل طبی، دستکش لاتکس یا ژل ضدعفونی کننده. از ابتدای جدی شدن بحران شیوع ویروس کرونا در کشور برای مسئولان، به بیش از ۴۰۰ پرونده در سراسر ایران در حوزه مبارزه با احتکار و گرانفروشی و عدم‌عرضه اقلام بهداشتی رسیدگی شده است که آمار‌ها می‌گویند ‌بیشترینِ این پرونده‌ها مربوط به استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، همدان و کرمانشاه بوده‌اند. سناریوهای تکراری دوباره در حال رقم خوردن است و سلاطین مختلفی دوباره به رسانه‌ها معرفی می‌شوند؛ سلطان ماسک، سلطان دستکش و احتمالا درآینده‌ای نه چندان دور، سلطان الکل! تا لحظه نگارش این گزارش، حدود 7میلیون ماسک تحویل وزارت بهداشت شده است و همزمان پرونده‌های محتکران این کالاها در شعب سازمان تعزیرات در حال رسیدگی است.

تا نیمه اسفند...
  در 10روز ابتدایی گسترش ویروس کرونا، ۸۵ میلیون و ۴۰ هزار دستکش، ۱۸ تن ژل ضدعفونی و ۷ هزار لیتر الکل احتکار شده بود که توسط نهادهای مربوطه کشف و به بازار و بیمارستان‌ها عرضه شده است.
  در 10روز ابتدایی گسترش ویروس، 7میلیون ماسک احتکار شده، کشف شده است. 
  دوازدهم اسفند‌ماه بیش از ۱۶ تن ژل ضدعفونی‌کننده کشف شده که از این مقدار، ۱۴ تن در استان البرز بوده است. 
  براساس آمارهایی که رئیس پلیس امنیت اقتصادی ایران اعلام کرده است، فقط در روز دوازدهم اسفندماه، در بازرسی از انبارها و مراکز توزیع ۱۰ تن مواداولیه تجهیزات بهداشتی و تولید ماسک، ۴۴۷ هزار و ۱۹۵ عدد انواع تجهیزات بهداشتی شامل ۴۲ هزار و ۴۷۰ عدد انواع ماسک، ۴۰۳ هزار و ۲۲۵ عدد انواع دستکش بهداشتی، ۱۵۰۰بطری انواع مواد ضد‌عفونی‌کننده احتکاری کشف شده است.
  در روز سیزدهم اسفند ماه، 2انبار بزرگ دستکش‌ پزشکی احتکار شده در شورآباد کهریزک کشف شد. در این دو انبار تعداد ۲۸ میلیون انواع دستکش پزشکی و سایر تجهیزات احتکار شده کشف شده که براساس دستور نهادهای بالاتر ظرف ۴۸ ساعت در میان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توزیع شدند، به صاحب این دو انبار لقب سلطان دستکش دادند. 
  چهارم اسفند ماه، نیروهای پلیس، فردی را دستگیر کردند که تعداد ۵۰۰ هزار ماسک پزشکی را در منزل خود احتکار کرده بود. این متهم که همسری تبعه چین دارد در محل دستگیر و در تحقیقات مشخص شد، او این تعداد ماسک را از یک کارخانه تولیدی در منطقه بومهن خریداری کرده و قصد داشته با احتکار آن و در زمان مناسب با قیمت بالایی اقدام به فروش کند.
فارس
  دوازدهم اسفندماه، مقدار قابل توجهی انواع کالای پزشکی و دستکش احتکارشده در یک مغازه در شهر صدرا کشف شد. صاحب مغازه در این واحد صنفی 20هزار و 450عدد دستکش بهداشتی و مقدار قابل توجهی کالای پزشکی احتکار کرده بود. ارزش اموال مکشوفه، 3میلیارد ریال برآورد شده بود.
  ۴۸ کارتن ۵۰ تایی ماسک که در شهرستان خنج احتکار شده بود، کشف و توقیف شد.
لرستان 
فرمانده انتظامی دلفان از کشف انبار احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده در شهرستان خبر داد. دوازدهم اسفند ماه، سرهنگ سپهوند اعلام کرد در انباری در نورآباد، ۶ هزار و ۷۰۰ جفت دستکش و ماسک، ۶۳۸ لیتر الکل طبی و استریل کشف شده و عوامل و دست‌اندرکاران داروخانه متخلف به مراجع ذیصلاح معرفی شدند.
قم 
  در تاریخ ششم اسفند ماه، یک انبار غیرمجاز ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در یک ساختمان 3طبقه مسکونی در قم کشف و پلمب شد.
  دهم اسفند ماه، در انبار یک منزل مسکونی؛ 500هزار دستکش، 10هزار عدد ماسک 8هزار پد تزریقات به ارزش 250میلیون ریال کشف و ضبط شد.
بوشهر 
  با وجود اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش، پای ویروس کرونا به بوشهر باز نشده است، دهم اسفند‌ماه ۱۳ هزار عدد ماسک احتکار شده از چند فروشگاه و یک دستگاه خودرو وانت پراید در عسلویه کشف شد.
قزوین 
  صبح ششم اسفند ماه، سازمان اطلاعات سپاه استان قزوین از کشف بیش از ۲ میلیون ماسک احتکار شده در استان قزوین خبر داد 
خراسان‌رضوی 
  در روز ششم اسفندماه، از یک انبار تجهیزات پزشکی در خیابان چمران مشهد بیش از 6هزار ماسک احتکار شده کشف، ضبط و تحویل دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد.
  زنجبیل و لیموترش از اقلامی بودند که در روزهای نایاب و گران شدند، در روز سیزدهم اسفند ماه، ۱۰۰ تن لیموترش احتکار شده در شهر مشهد کشف شد.
اصفهان 
  2انبار احتکار کالا در شهرستان‌های اصفهان و خمینی‌شهر شناسایی و به این واسطه، 2میلیون دستکش و ماسک احتکار شده ضبط شد. فرمانده انتظامی استان اصفهان همچنین از کشف ۱۰ تن مواداولیه تولید ماسک‌های بهداشتی خبر داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید