• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 19 اسفند 1398
کد مطلب : 96686
+
-

قرنطینه

15 استان با جمعیت 16 میلیون نفر درشمال ایتالیا به دلیل شیوع کرونا تحت قرنطینه قرارگرفتند

قرنطینه


افزایش سرعت گسترش ویروس کرونا در ایتالیا، دولت این کشور را واداشت تا حدود 16میلیون نفر از جمعیت این کشور را قرنطینه کند و در بخش‌های وسیعی از شمال و مرکز، مقررات منع آمد و رفت اعمال کند.
بعد از چین (جایی که شیوع ویروس کرونا از آن شروع شد) این بزرگ‌ترین قرنطینه در دنیا به شمار می‌رود. براساس قانونی که جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا امضا کرده است، تمام افرادی که در منطقه لمباردی و 14استان دیگر در مرکز و شمال کشور زندگی می‌کنند باید برای مسافرت، از دولت مجوز بگیرند. میلان، پایتخت مالی ایتالیا و ونیز معروف‌ترین مقصد گردشگری ایتالیا هم با این تصمیم قرنطینه شده‌اند. مناطق قرنطینه‌شده، قلب اقتصاد ایتالیا به شمار می‌رود و یک‌چهارم جمعیت کشور در آن زندگی می‌کند.
جوزپه کونته همچنین اعلام کرده است که مدارس، باشگاه‌ها، موزه‌ها و کلوب‌ها تعطیل و هرگونه تجمع در سراسر کشور ممنوع است. این اقدامات سختگیرانه تا سوم آوریل (میانه فروردین) پابرجا خواهد بود.
ایتالیا بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا را دارد و منشأ آلودگی در بسیاری از کشورهای این قاره به شمار می‌رود. تعداد مبتلایان در این کشور، شنبه اوج گرفت. تعداد آمار مرگ‌ومیر در ایتالیا از 230نفر عبور کرده است. نگرانی بزرگ اما این است که افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان، آمار مرگ‌ومیر را هم افزایش دهد. روز شنبه، تعداد مبتلایان طی 24ساعت یکباره از 1200نفر به 5هزار و 883نفر افزایش یافت.
کونته درباره اقدامات دولت گفته است: «ما می‌خواهیم سلامت شهروندان را تضمین کنیم. ما درک می‌کنیم که این اقدامات رنج زیادی ایجاد خواهد کرد و مردم باید فداکاری کنند... ورود و خروج از این مناطق و همینطور رفت‌وآمد در درون آنها ممنوع است مگر برای کسانی که دلایل کاری، اورژانسی و یا بهداشتی داشته باشند. ما با یک موقعیت اضطراری مواجه هستیم؛ یک موقعیت اضطراری ملی. باید جلوی انتشار ویروس را بگیریم و اجازه ندهیم فشار به بیمارستان‌ها وارد شود... این لحظه‌ای است که ما باید مسئولانه رفتار کنیم.» قرنطینه در ایتالیا، با تعریف معمول آن تفاوت دارد و همچنان پروازها و حرکت قطارها به این مناطق ادامه دارد. تا پیش از این تنها 50هزار نفر در شمال ایتالیا قرنطینه شده بود‌ند. یک استاد بازرگانی مدیریت و بازرگانی در دانشگاه گیدو کارلی ایتالیا به نیویورک‌تایمز گفته است که اگر قرنطینه فراتر از آوریل ادامه داشته باشد، آسیب‌های اقتصادی به ایتالیا بسیار جدی خواهد بود.
براساس قوانین جدید، تمامی مراسم عروسی و ترحیم و همینطور رویدادهای مذهبی و فرهنگی ممنوع است و لیگ فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. رستوران‌ها و کافه‌ها هم تنها از ساعت 6صبح تا 6عصر بازخواهند بود و مشتری‌ها باید دست‌کم یک متر با هم فاصله داشته باشند. هر رستورانی که این قانون را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد. دولت از مردم خواسته است که در خانه‌هایشان بمانند و کسانی که بدون دلیل قرنطینه را بشکنند، توسط پلیس یا سربازان بازداشت و تا 3‌ماه زندانی خواهند شد.
سازمان بهداشت جهانی به ایتالیا توصیه کرده بود اقداماتی را درنظر بگیرد که جلوی انتشار ویروس را بگیرد. پیش از این، چین میلیون‌ها نفر را قرنطینه کرده ‌و مورد ستایش سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته بود. ایتالیا، بزرگ‌ترین کانون بحران ویروس کرونا در خارج از آسیا به شمار می‌رود و ویروس از طریق این کشور، به بسیاری از کشورهای منطقه رسیده است. یکی از این کشورها، جمهوری چک است. به گزارش رویترز، دیروز آندره بابیاس، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که ایتالیا باید برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس، سفر شهروندانش به اروپا را ممنوع کند.
 با وجود افزایش نگرانی‌ها در اروپا، در آسیا امیدواری‌ها در حال افزایش است؛ چین یکشنبه کمترین موارد جدید ابتلا به ویروس را از ‌ماه ژانویه به بعد ثبت کرد و در کره‌جنوبی هم شهردار دایگو امیدوارانه از مهار انتشار ویروس صحبت کرده است. دیروز در ووهان، کانون انتشار ویروس در جهان، تنها 44مورد جدید ثبت شد. مرگ‌ومیر ثبت‌شده در این شهر هم تنها 27نفر بود. با این حساب، آمار مرگ‌ومیر در چین تا دیروز به تعداد 3هزار و 97مورد رسید. بعد از چین، کره‌جنوبی بیشترین درگیری را با این ویروس‌ داشته و 75درصد موارد هم در شهر دایگو بوده است. با این حال این کشور دیروز موارد جدید کمتری را نسبت به یک روز قبل از آن ثبت کرد تا موارد کلی ابتلا، به 7هزار و 313نفر برسد. شهردار دایگو که 75درصد موارد ابتلا در کره‌جنوبی در آن قرار دارد، دیروز به رویترز گفته ‌که کاهش موارد جدید ابتلا نشانه کند‌شدن انتشار ویروس است. با وجود افزایش امیدواری در آسیا، نخستین مورد مرگ در آمریکای لاتین در آرژانتین گزارش شد و تعداد موارد ابتلا در آمریکا، از 400نفر گذشت. فرماندار نیویورک در پی گزارش 44مورد جدید، وضعیت اضطراری در ایالت اعلام کرد. دیروز همچنین بلغارستان، کلمبیا، کاستاریکا، مالت، مالدیو و پاراگوئه نخستین موارد ابتلا را گزارش دادند.


کرونا در کمین مقامات اروپایی

شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا، نه‌تنها مردم که تعدادی از مقامات این‌ قاره را آلوده کرده است. بیشتر مقامات رده‌بالایی که به ویروس مبتلا شده‌اند، در ایتالیا و فرانسه هستند اما بروکسل مقر اتحادیه اروپا هم شاهد ابتلای برخی از مقامات کمیسیون اروپا بوده است.
در ایتالیا، به گزارش رویترز، ابتلای آلبرتو چیریو، رئیس منطقه پیدمون و همینطور نیکلا سیناگرتی، رئیس منطقه لاتزیو به ویروس تأیید شده است. سیناگرتی همچنین رئیس یکی از احزاب ائتلاف حاکم در ایتالیاست.
در فرانسه هم ابتلای یک نماینده مجلس و همینطور 2کارمند پارلمان به ویروس تأیید شده است.
نگرانی بزرگ البته در بروکسل است؛ جایی که مقامات زیادی از سراسر قاره به آن رفت‌وآمد دارند. هفته گذشته، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در مقر اتحادیه اروپا تأیید شد و دفتر شورای اروپا از ابتلای یکی از کارمندانش خبر داد. آزمایش یک کارمند دیگر هم که انتهای فوریه به ایتالیا سفر داشته و در بخش آژانس دفاعی اتحادیه اروپا کار می‌کند، مثبت اعلام شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید