• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96541
+
-

در نشست هم‌اندیشی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مطرح شد

مقابله با کرونا در ایران برپایه توصیه‌ بهداشت جهانی است

گزارش
مقابله با کرونا در ایران برپایه توصیه‌ بهداشت جهانی است

محمد سرابی- خبر‌نگار

در نشست نمایندگان سازمان بهداشت جهانی با مدیران شهرداری تهران، مشخص شد که این نمایندگان خارجی هم چیزی بیش از اطلاعات و اقدامات موجود در اختیار ندارند. پاسخ‌هایی که آنها به سؤالات مدیران شهرداری ‌دادند، نشان می‌داد که دستورالعمل‌های جهانی برای برخورد با کرونا دقیقا مشابه برنامه‌هایی است که از چند هفته قبل در ایران انجام می‌شود. آنها تأکید می‌کردند که در کنار استفاده از دستکش، ماسک و ضدعفونی اماکن عمومی، باید سنجش بیماری افراد مشکوک انجام و هر شخص مبتلا قرنطینه شود، اما درباره روش‌های احتمالی دیگر چیزی نگفتند یا اظهار کردند که هنوز دستور‌العمل جهانی خاصی ارائه نشده است. در ابتدای نشست جلسه مشترک اعضای سازمان بهداشت جهانی با مدیران سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به بحرانی که نه فقط سلامت شهر و کشور‌ها بلکه سلامت جهان را هم در خطر قرار داده است، گفت: «اگر در شهرمان موفق نباشیم قطعا در کشور شکست می‌خوریم و بعد قطعا این بلا بیشتر از قبل به سمت کشور‌های دیگر خواهد رفت». مجید فراهانی افزود: «برای مقابله با این بحران باید جهانی فکر کنیم و محلی عمل کنیم. از طرف دیگر در صورت تداوم تحریم‌ها و عدم‌امکان انتقال پول برای خرید حداقل‌های مورد نیاز بهداشتی، دور نیست که این مشکل در کشور‌های دیگر هم شدت پیدا کند».
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست، با «خسته نباشید»گفتن به همه کسانی که با وجود فشار کار شدید همچنان مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: «برای مقابله با بیماری کرونا،  کارگروه‌های بهداشت محیط و دفع پسماند، آموزش و اطلاع‌رسانی، مشارکت مردمی، تامین و توزیع اقلام و ارزاق عمومی، بودجه پشتیبانی و منابع انسانی تشکیل شده است». رضا کرمی محمدی افزود: «در شهر منطقه قرنطینه نداریم و رفت‌وآمد مسافران برقرار است، اما خیلی مهم است که بیماری از شهر‌ها به همدیگر منتقل نشود. علاوه بر ضد‌عفونی، تب‌سنجی هم می‌شود و اتاق قرنطینه تعیین شده است که اشخاص مبتلا تا رسیدگی درمانی در آنجا نگهداری شوند. در مترو واگن‌ها و ایستگاه‌ها به ‌صورت شبانه‌روزی ضدعفونی می‌شوند و در ایستگاه‌های انتهایی اتوبوسرانی نیز گندزدایی انجام می‌شود. در تاکسیرانی هم راننده‌ها در معرض سرایت بیماری هستند و سعی می‌کنیم ماسک به تعداد کافی در اختیار آنها قرار دهیم».او بیان کرد: «میادین میوه و تره‌بار به‌صورت دائمی ضد‌عفونی می‌شوند و به‌دنبال آغاز فروش آنلاین میوه و تره‌بار هستیم. مراجعه مردمی به فروشگاه‌های شهروند نیز به‌ دلیل احساس نیاز بیشتر شده ‌است و به همین دلیل تعداد فروشگاه‌های شبانه‌روزی زیاد شده است و به مشتریان دستکش یک‌بار مصرف داده می‌شود. قولی که به ما داده‌اند این است که فروش آنلاین شهروند هم در یک هفته آغاز شود».

14روز قرنطینه برای افرادی که علائم کرونا دارند
رئیس هیأت اعزامی سازمان بهداشت جهانی در ادامه این نشست گفت: «این دومین سفر من به ایران است و در ابتدای آن به سازمان مدیریت بحران رفتم. در ابتدای ورود در فرودگاه دیدیم که بیماری پایش شده و سامانه حمل‌ونقل هم کنترل می‌شود و این دلگرم‌کننده است. سال قبل یک سیل بزرگ در ایران رخ داد و تصور می‌کنم مدیریت بحران در ایران قوی است. می‌دانیم که وقتی سیل می‌آید باید چه کاری انجام دهیم، اما نمی‌دانیم زمانی که بیماری ویروسی در جایی رخ می‌دهد چه کاری باید انجام دهیم». ریچارد برنان افزود: «ما متخصصان بهداشت و درمان هستیم و از سازمان جهانی بهداشت و مؤسسه بهداشت آلمان و صلیب سرخ چین هم اینجا هستند و با کمک وزارت بهداشت ایران تلاش می‌کنیم گسترش بیماری را با توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر کنترل کنیم. کار دیگری که می‌خواهیم انجام دهیم علاوه بر انتقال تجربه از دیگر کشور‌ها، درس گرفتن از تجربه کنونی ایران و درمانی است که اکنون در بیمارستان‌های ایران اجرا می‌شود». به گفته او تمرکز کنونی باید بر انتقال اشخاصی باشد که احتمال بیماری آنها داده می‌شود و کسانی هم که علائمی درباره کرونا دارند باید 14روز در قرنطینه باشند. برنان گفت: «الان 74کشور درگیر ویروس کرونا شده‌اند. نخستین مورد جهانی 31دسامبر و نخستین مورد ایران 19فوریه بود. در چین این کار خوب انجام شده است و باید از تجربه آنها استفاده کنیم. به قم هم سفر خواهیم کرد».
ریچارد برنان در پاسخ به سؤالی درباره توقف تفکیک زباله در تهران اظهار کرد: «مهم‌ترین نکته این است که محافظت در مقابل کرونا مشابه دیگر بیماری‌های عفونی ریوی مانند سارس است. در چین هم اطلاعاتی جمع‌آوری شده است که باید بررسی شود». او با اشاره به اینکه در چین هزار تیم محلی تشکیل شده است که افراد آن مجموعا به 5هزار نفر می‌رسد، گفت:«تعداد پزشکان کافی نیست. از دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی می‌شود استفاده کرد. نیرو‌های داوطلب باید آموزش کافی دیده باشند وگرنه، هم سلامت خود را به خطر می‌اندازند و هم باعث انتشار بیماری می‌شوند».
برنان افزود: «در بیمار‌های همه‌گیر یک منحنی داریم که بعد از نقطه اوج کاهش پیدا می‌کند. در چین نگذاشتند که بیماری تا نقطه اوج پیش برود و شیب رشد آن را کم کردند. چیزی که بیشتر از همه کمک می‌کند، شناسایی و ایزوله‌کردن بیماران و کسانی است که با آنها تماس داشتند. ممکن است اقدامات شما در پایتخت بیشتر باشد، اما باید در تمام سطح کشور به همین دقت انجام شود». او درباره گرمخانه‌ها و دفن اجساد هم گفت: «هرچه تعداد گرمخانه‌ها بیشتر ولی تعداد افراد درون آن کمتر باشد، خطر انتقال بیماری کمتر است. طبیعتا جسد افراد مبتلا هم می‌تواند منبع ویروس باشد. در زمان انتشار بیماری ابولا هم این موضوع دیده شده بود، اما هنوز دستورالعملی برای این کار نداریم».

رئیس هیأت اعزامی سازمان بهداشت جهانی: در ابتدای ورود در فرودگاه دیدیم که بیماری پایش شده و سامانه حمل‌ونقل هم کنترل می‌شود و این دلگرم‌کننده است. سال قبل یک سیل بزرگ در ایران رخ داد و تصور می‌کنم مدیریت بحران در ایران قوی است

لزوم جلوگیری از تجمع در فضاهای عمومی
کریستفر هامل، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران که در نشست دیروز حضور داشت، گفت: «مولفه اصلی نظام بهداشت و درمان ایران گسترش آن است. من از 2سال قبل در ایران زندگی می‌کنم. می‌توانید در شرایط تحریم هم از نقاط قوت خود استفاده کنید اما باید یک طرح کلان داشته باشید و مراقبت کنید که باعث انتشار بیشتر بیماری نشود. از طرف دیگر باید مراقب زمان باشید تا هر طرح به اقدام عملی در لایه‌های پایین تبدیل شود».
عبدی ناصر دیگر عضو هیأت بهداشت جهانی که در جلسه بود با اشاره به تعداد بسیار زیاد رانندگان تاکسی در تهران گفت: «وقتی 4میلیون سفر در روز انجام می‌شود، راننده تاکسی می‌تواند منبع اطلاعات و آموزش به مسافران باشد. ویروس کرونا بیشتر روی آدم‌های سالمند تأثیر دارد اما روی افراد میانسال هم تأثیر داشته است. به همین دلیل باید مانع تجمع در هر فضای عمومی، از وسایل حمل‌ونقل عمومی گرفته تا مراکز فروش تره‌بار و گوشت شویم، بدون اینکه هراس ایجاد کنیم».

این خبر را به اشتراک بگذارید