• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96518
+
-

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

علی ملائکه _ روزنامه‌نگار و پزشک

درمانی اختصاصی هم‌اکنون برای درمان عفونت ویروس جدید کرونا وجود ندارد. درمان‌ بیماران حمایتی است و شامل دادن مایعات، داروهای کاهنده تب و در موارد شدید که فرد دچار ذات‌الریه (التهاب کیسه‌های هوایی ریه) شده، دادن اکسیژن است. افرادی که به‌علت ذات‌الریه دچار وضعیت بحرانی می‌شوند، ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور برای کمک به تنفس داشته باشند. از طرف دیگر ممکن است عفونت باکتریایی به عفونت ویروسی در بیمار اضافه شود، در این صورت برای درمان این ذات‌الریه باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.
پزشکان همچنین در حال بررسی اثربخشی احتمالی داروهای ضد‌ویروسی که برای درمان ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) به‌کار می‌روند و نیز برخی داروهای دیگر ازجمله کلروکین که به درمان مالاریا به‌کار می‌رود، در بیماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا-۲۰۱۹ (کووید-۱۹) هستند.
یک داروی تجربی ضد‌ویروسی به نام رمدسیویر (Remdesivir) در برخی از بیماران در ووهان چین (کانون شیوع همه‌گیری) آزمایش شده و در آمریکا نیز برای یک بیمار بستری تجویز شده که ظاهرا علائم او را بهبود بخشیده است.
این داروی تجربی که هنوز برای درمان هیچ بیماری تأیید نشده است، در اصل برای درمان بیماران مبتلا به ویروس ابولا ساخته شده، اما با وجود نداشتن عوارض جانبی مهم، چندان در درمان ابولا موفق نبوده است. بررسی‌ها حیوانات آزمایشگاهی نشان‌ داده‌اند که این دارو ممکن است بتواند با ویروس‌های کرونا مقابله کند.

قرار است آزمایش‌های بالینی رمدسیویر گسترش یابد و این دارو در هزار بیمار در مراکز پزشکی در کشورهای آسیایی و سایر کشورهای با شمار زیاد بیماران، آزمایش شود. برای داوری درباره تأثیرگذاری این دارو باید در انتظار نتایج این آزمایش‌های بالینی ماند.
بالاخره اینکه هیچ شاهد علمی درباره تأثیربخشی مکمل‌ها مانند ویتامین C یا پروبیوتیک‌ها در کمک به سرعت بهبودی بیماران وجود ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید