• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96458
+
-

کرونا را به فرصت کتابخوانی تبدیل کنیم

کرونا را به فرصت کتابخوانی تبدیل کنیم

نیکنام حسینی‌پور _ مدیرعامل خانه کتاب

ویروسی که شبیه تاج است و به کرونا معروف شده، چند هفته‌ای است دامن کشور عزیزمان ایران را گرفته و توصیه مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ستاد فرماندهی مقابله با این نامیهمان مزاحم این است که مردم حتی‌المقدور از خانه‌های خود خارج نشوند و قرنطینه خود‌خواسته را اعمال کنند؛ قرنطینه‌ای خود‌خواسته تا از این بحران بزرگ عبور کنیم؛ همانگونه که در طول تاریخ، ایران بزرگ با مردمان فرهنگی‌اش از مشکلات بزرگ‌تر از کرونا عبور کرده است.
اما این قرنطینه خود‌خواسته را ـ که همه باید در منزل بمانند ـ می‌توان به یک فرصت بزرگ تبدیل کرد. با توجه به اینکه بخشی از صنایع فرهنگی مثل سینما، تئاتر و... که از هنرهای جمعی هستند، به توصیه وزارت بهداشت تعطیل شده‌اند، کتابخوانی که بیشتر سرگرمی فردی است تا جمعی، می‌تواند فرصتی فراهم کند تا کتاب‌های ناخوانده در خانه را مطالعه و اعضای خانواده را هم به این امر تشویق کنیم که هرچه آگاهی بیشتر شود، بهتر می‌توان جلوی خیلی از آسیب‌های اجتماعی را گرفت و حتی خود‌مراقبتی را هم بیشتر کرد.
کتابفروشان و ناشران عزیز نیز در این مدت، ابتکاراتی به خرج داده‌اند و مردم می‌توانند از طریق خرید اینترنتی و حتی تلفنی، آخرین کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری و بدون مراجعه حضوری، آنها را جلوی منزل خود دریافت کنند. پس بیاییم با همت خود عادت به مطالعه را نهادینه‌سازیم و کرونا را تبدیل به فرصت کنیم.
 کرونا امروز یا فردا از این کشور می‌رود، اما این عادت به مطالعه است که می‌ماند. بنابراین می‌شود با مطالعه کتاب، هم مردم کتابخوان داشته باشیم و هم اطلاعات خود را به‌روز کنیم. یادمان باشد کتاب از روزگار دور تا اکنون، بهترین یار مهربان و همدم تنهایی بشر بوده است. با خرید کتاب از کتابفروشی‌ها، کمک کنیم به مانایی این پاتوق‌های فرهنگی کشور که در این اوضاع سخت، سخت به حمایت همه ما نیاز دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید