• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96438
+
-

صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت در تهران

معاونت شهرسازی شهرداری تهران از فرایند 8مرحله‌ای صدور پروانه ساخت رونمایی کرد

شهر
صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت در تهران

مجید جباری _ خبر‌نگار

سال‌هاست مسیر طولانی و پرپیچ و خم صدور پروانه‌های ساختمانی مورد انتقاد سرمایه‌گذاران و شهروندان قرار داشته است. این فرایند طولانی باعث شده تا حوزه شهرسازی همواره در کانون سیبل پرفساد‌ترین حوزه‌های شهری قرار گیرد و همین موضوع هم نارضایتی‌ها از این حوزه را افزایش داده است؛ تا جایی که در میان همه بخش‌های مدیریت شهری، شهرسازی در صدر نارضایتی‌های عمومی قرار دارد. به همین‌خاطر معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پس از گذشت چند‌ماه از وعده پیروز حناچی شهردار، برای هوشمند‌سازی‌ این فرایند پرسنگلاخ، حالا از فرایند 8مرحله‌ای و غیرحضوری صدور جواز ساخت و پروانه شهرسازی رونمایی کرده است. به این ترتیب هوشمند‌سازی‌ صدور پروانه ساخت همانگونه که انتظار می‌رفت پیش از پایان سال شکل اجرایی به‌خود گرفته است. در این فرایند الکترونیکی تازه، با حذف بسیاری از مراحلی که هریک از آن به مثنوی هفتادمن شبیه بود، سرمایه‌گذاران و شهروندان متقاضی می‌توانند برای دریافت مجوز ساخت پس از طی 8مرحله که در اینفوگرافیک زیر آمده، نسبت به ثبت درخواستشان اقدام و طی مدت زمانی کمتر از 10روز مجوزشان را دریافت کنند.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران که ابتدای سال، هوشمندسازی فرایند صدور پروانه ساخت را تا پیش از پایان سال وعده داده بود، در این‌باره به همشهری گفت: با اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌ایم، پروانه شهرسازی مشروط بر اینکه متقاضیان همه موارد مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنند، 15روزه و حتی یک هفته‌ای صادر خواهد شد؛ اتفاقی که در گذشته بیش از 3‌ماه زمان می‌برد.

بازه 15 روزه برای صدور پروانه
این مدیر ارشد شهرداری با بیان اینکه از 27بهمن امسال که این امکان را در سامانه شهرسازی فراهم کرده‌ایم، عده‌ای از متقاضیان در فرایند جدید، ثبت درخواست داده‌اند، تصریح کرد: پروانه شهرسازی در آغاز کار، طی بازه زمانی 15روزه برای متقاضیان صادر خواهد شد. بر همین اساس، اگر مالکان و متقاضیان، تایتل و نقشه‌هایشان را به موقع و سریع بارگذاری و عوارضی که به آنها اعلام می‌شود را به موقع پرداخت کنند، امکان کاهش زمان صدور پروانه شهرسازی ظرف یک هفته هم از طرف ما وجود دارد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه به فرایند صدور پروانه ساخت هم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: درمورد پروانه ساخت هم همین فرایندها از چند جهت در دست بررسی قرار دارد. نخست اینکه زمان کنترل نقشه‌های معماری را با سیستمی کردن کنترل نقشه‌ها پیش می‌بریم. بر این اساس طبق قرارداد مشاوره‌ای که با دانشگاه امیرکبیر منعقد شده، مشاوران این دانشگاه در حال طراحی سیستمی هستند تا نقشه‌های بارگذاری شده کاملا به‌صورت سیستمی و بدون دخالت کاربر از جهت انطباق با ضوابط و مقررات ملی ساختمان کنترل شوند. گلپایگانی اضافه کرد: به غیراز این، کنترل بر و کف را هم با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران(فاوا) به‌صورت سیستمی پیش می‌بریم که این کار هم به‌زودی انجام خواهد شد. 


امکانی به نام بانک نقشه
معاون شهرسازی و معمــــــاری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با همشهری گفت: علاوه بر آن، قول داده بودیم امکان استفاده از نقشه‌هایی که قبلا کنترل شده بودند را از طریق بانک نقشه فراهم کنیم. یعنی اگر کسی بخواهد از نقشه‌هایی که قبلا به لحاظ ایمنی و سازه تأیید شده استفاده کند، این امکان را برایش فراهم می‌کنیم.با این کار زمان صدور پروانه ساخت به‌شدت کاهش می‌یابد. همکاران من در معاونت شهرسازی و معماری شهردای در حال پیگیری این موضوع هستند. گلپایگانی با بیان اینکه ما الزاماتی داریم که حتما باید این الزامات رعایت شود، تصریح کرد: بحث تشخیص نوعیت زمین به لحاظ باغ یا غیرباغ بودن و همچنین اصرار بر حفظ درختان برای شهرداری تهران اهمیت بسیاری دارد و نسبت به این 2مورد حساسیت زیادی داریم. خوشبختانه در هردو موردی که عنوان شد، درحال حاضر زمانی که صرف می‌شود نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است؛ همچنین اقدامات خوبی در کمیسیون ماده7 اتفاق افتاده که زمان را برای صدور پروانه ساخت کاهش داده است. معاون شهردار تهران در پایان تصریح کرد: شهرداری و معاونت شهرسازی و معماری نسبت به اقداماتی که قولش را به شهروندان داده حساس است و در حال انجام همه این کارها هستیم. بر همین اساس، سال آینده شهروندان در حوزه شهرسازی شاهد بروز و ظهور اقداماتی خواهند بود که کارهای مقدماتی آن را انجام داده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید