• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96293
+
-

جهان نگران سرعت کرونا

همزمان با افزایش سطح خطر جهانی ویروس کرونا نگرانی از گسترش این ویروس کشورهای بیشتری را در بر گرفته است

جهان نگران سرعت کرونا

 همزمان با اوج‌گیری تعداد مبتلایان در کره‌جنوبی و افزایش نگرانی از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، سازمان بهداشت جهانی سطح ریسک جهانی مربوط به شیوع این ویروس را به «بسیار بالا» تغییر داد.

به گزارش رویترز، دکتر مایک رایان، رئیس بخش موارد اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفته است: ارتقای سطح ریسک جهانی ویروس از «بالا» به «بسیار بالا» با این هدف انجام شده که کشورها در بالاترین سطح آمادگی و هشدار باشند. او گفته است: «من فکر می‌کنم شرایط پیش آمده یک آزمون بزرگ برای تمام دولت‌ها در سراسر سیاره است. همه باید بیدار شوند. همه باید آماده باشند. این ویروس احتمالا به‌زودی به شما خواهد رسید و شما باید کاملا آماده باشید.»
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیش از 85هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند (تمامی آمارها مربوط به عصر دیروز است) و بیش از 2700نفر هم به همین‌خاطر جان خود را از دست داده‌اند. با وجود افزایش سطح ریسک انتشار ویروس، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته است که هنوز فرصت برای مهار ویروس وجود دارد و اگر بتوان زنجیره انتقال را شکاند، می‌توان آن را در سطح جهانی مهار کرد. دکتر تدروس آدانوم گبریوسوس، همچنین گفته است که ترس و اطلاعات نادرست بزرگ‌ترین چالش‌ها بر سر راه غلبه کردن بر این ویروس است.
در چنین شرایطی، هر روز کشورهای بیشتری موارد ابتلا به ویروس را رسما تأیید می‌کنند و کشورهای مکزیک، آذربایجان و قطر هم نخستین موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند. مکزیک، بعد از برزیل دومین کشور در آمریکای لاتین است که ابتلا به این ویروس را تأیید می‌کند. تا عصر دیروز دولت این کشور 3مورد ابتلا را تأیید کرد.

اوضاع در کانون‌های بحران در خارج از چین هم به‌شدت نگران‌کننده است؛ دیروز کره‌جنوبی که بیشترین موارد ابتلا در خارج از چین، محل اولیه انتشار ویروس را دارد جهش بزرگی در میزان تعداد مبتلایان را اعلام کرد. دولت این کشور صبح شنبه در بیانیه‌ای ابتلای 594 را اعلام کرد اما ساعاتی بعد، از ابتلای 219مورد جدید هم خبر داد. با این حساب، تعداد مبتلایان در کره‌جنوبی به 3هزار و 150نفر رسید. تعداد 17نفر هم در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. دولت کره‌جنوبی دیروز، ارتش را برای ضدعفونی‌کردن کانون‌های اصلی آلودگی به شهرهای مختلف اعزام کرد.
همزمان با افزایش تعداد مبتلایان در کره‌جنوبی، نگرانی‌ها در آمریکا، ‌جایی که گفته می‌شود کانون بعدی بحران خواهد بود افزایش یافته است. نگرانی مقامات بهداشتی از این بابت است که بیماران مبتلا به ویروس، ارتباط چندانی با کشورهایی که پیش‌تر درگیر بحران بوده‌اند نداشته‌اند. مقامات هشدار داده‌اند این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از انتشار ویروس درون جامعه آمریکا باشد.
درحالی‌که کشورهای بیشتری درگیر این ویروس می‌شوند، به‌نظر می‌رسد که چین در ابتدای مسیر مهار کامل ویروس است. آمار مبتلایان جدید در این کشور، دیروز دوباره کاهش یافت و براساس گزارش‌های رسمی، تنها 327مورد بود. این تعداد، پایین‌ترین میزان در یک‌ماه اخیر بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید