• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96291
+
-

سقوط بورس روی موج کرونا

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 18هزار واحد کاهش معادل 3.5 درصد افت کرد

یک هفته پس از افشای شیوع گسترده کرونا در ایران، دیروز بازار سهام به این خبر واکنش نشان داد. با گسترده‌تر شدن ابعاد شیوع ویروس کرونا در ایران، دیروز شاخص کل بورس تهران، با نزولی سنگین مواجه شد و 18هزار واحد افت کرد. همزمان با نمایش اثر کرونا بر بازارسهام، صدور ناگهانی یک بخشنامه جدید روند نزول بورس و فرابورس را تشدید کرد. سازمان بورس در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: از این پس سهامداران تازه وارد برای دریافت کد معاملاتی می‌بایست دریک آزمون شرکت کنند. انتشار این خبر معاملات روز شنبه، بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داد. سقوط 3.5درصدی روز شنبه، بالاترین نزول شاخص بورس، از مهرماه امسال تاکنون به‌شمار می‌آید.

به گزارش همشهری، اغلب بازارهای مالی جهان از یک هفته پیش به گسترش این اپیدمی واکنش نشان داده‌اند.برآوردهای اولیه نشان می‌دهد شیوع کرونا اثرات عمیقی بر اقتصاد جهان خواهد داشت. از 7روز پیش اغلب بازار‌های مالی در سراسر دنیا با شیوع این ویروس در دنیا واکنش نشان داده‌اند؛ به‌طوری که شاخص داوجونز، مهم‌ترین شاخص بورس نیویورک، دست‌کم 12درصد افت کرده و اغلب بورس‌های دنیا درآسیا و اروپا وارد کانال نزولی شده‌اند. به گفته تحلیلگران، شیوع این ویروس چند هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه خواهد زد. ارزیابی شرکت‌های بزرگ جهان هم چشم‌انداز مطلوبی را به نمایش نمی‌گذارد؛ چنان‌که اپل و مایکروسافت به تازگی اعلام کرده‌اند شیوع این ویروس ضربه مالی و اقتصادی جدی بر عملکرد آنها برجای خواهد گذاشت.
فرشید جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهام درباره دلایل نزول 18هزار واحدی شاخص بورس در مبادلات دیروز گفت: اغلب بورس‌های دنیا تحت‌تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته و چندین روز سقوط را تجربه کرده‌اند. بازارسرمایه ایران نیز تحت‌تأثیر این اتفاق قرار گرفته، اما به‌نظر می‌رسد امروز این رفتار بازار پایان یابد. او در تحلیل وضعیت شاخص بورس در روز‌های آینده گفت: بازار بعد از اصلاح، تحت‌تأثیر کرونا، تعدیل و دوباره وارد دوره صعودی خواهد شد.محسن عباس‌لو، مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن هم گفت: توان نقدینگی موجود در بازار سرمایه قوی‌تر از خبر‌های منفی مربوط به شیوع کروناست.

او ادامه داد: در عین حال باید دید با توجه به افت بازار‌های جهانی و افت قیمت نفت کدام‌یک اثر بیشتری بر بورس دارد؛ زیرا این عوامل فضای رقابتی در بازار ایجاد کرده و باید دید کدام سمت قدرت بیشتری دارد. نیما فاضلی از کارشناسان بازارسرمایه هم گفت: شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها نوعی بازی تجاری محسوب می‌شود و به‌نظر می‌رسد تأثیر شیوع این ویروس در بازارهای جهانی هم کوتاه‌مدت خواهد بود چنان‌که بورس‌های جهانی فقط چند درصد افت داشته و اگر تحلیلگران جهانی، نظری غیراز این داشتند، شاهد سقوط سنگین بورس‌های جهانی بودیم. او اضافه کرد:کرونا، تهدیدی برای بازار سرمایه ایران به شمار نمی‌آید و حتی درصورت گسترش این ویروس و قرنطینه کردن چند روزه شهرها، واکنش بازارهای مالی به این اتفاق کوتاه‌مدت خواهد بود؛ زیرا مادامی که حجم نقدینگی و تورم، شیب افزایشی دارد، قیمت سهام شرکت‌ها هم روند افزایشی خواهد داشت و فقط تهدید جدی برای بازار سرمایه و وقوع احتمالی جنگ است.

سخت‌ترشدن شرایط ورود به بورس

سازمان بورس با صدور بخشنامه‌ای یکباره شرایط ورود سرمایه‌گذاران جدید را به بازار سهام سخت‌تر کرد. سعید فلاح پور، معاون نظارت سازمان بورس، در پاسخ به انتقادهای گسترده فعالان بازار گفت: این تصمیم با هدف توسعه فرهنگ و دانش سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه اتخاذ شده است. فلاح پور توضیح داد: شرایط جدید، برای افرادی که هنوز وارد بازارسهام نشده‌اند، اعمال می‌شود. بنابراین برای فعالان قدیمی بازار جای نگرانی ندارد. 
او درباره انتقاد برخی فعالان بورس، درباره اثر این بخشنامه برکند شدن جریان ورود نقدینگی به بازارسرمایه گفت: این دستورالعمل شامل فعالان فعلی و قدیمی نمی‌شود. بنابراین ورود نقدینگی با توجه به ثبت رکورد جدید معاملات 8هزار میلیارد تومانی سهامداران حقیقی ادامه دارد. از سوی دیگر رویه جدید، فقط یک‌بار برای هر فرد اعمال می‌شود و بعد از آن جریان ورود نقدینگی متقاضیان جدید حضور در بازار سرمایه، عادی خواهد شد. فلاح پور ادامه داد: ورود سرمایه‌گذاران جدید و نقدینگی، شمشیری دو لبه است، هرچند این جریان در دوران رونق بازار بسیار خوشایند است اما هنگام رکود هم می‌تواند با تبعات مخرب و زیانباری همراه باشد. بنابراین واجب است سرمایه‌گذاران تازه وارد با اطلاع از مختصات بورس و فرابورس و ابزارها، ریسک‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای بازار با چشمان باز وارد این فعالیت شوند. عضو هیأت مدیره سازمان بورس در عین حال، تأکیدکرد: افت دیروز شاخص به ابلاغ این بخشنامه ربطی ندارد، بلکه ناشی از عواملی مانند کاهش قیمت‌های جهانی محصولات و ریزش بورس‌های دنیا تحت‌تأثیر شیوع کرونا بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید