• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96290
+
-

افت فشار آب؛ زیر سایه هراس از کرونا

افزایش اقدامات احتیاطی شهروندان، به‌ویژه در گیلان و تهران، برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به رشد مصرف آب و افت فشار در شبکه توزیع منجر شده است

افت فشار آب؛ زیر سایه هراس از کرونا

شست‌وشوی دست‌ها و ضدعفونی کردن محیط زندگی، از نخستین اقداماتی است که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تجویز شده، حالا با بالاگرفتن تب کرونا و افزایش اقدامات احتیاطی در بین خانوارها، مصرف آب نیز روندی رو‌به‌رشد گرفته، به‌طوری‌که فقط در تهران مصرف آب 300هزار مترمکعب افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش مصرف آب در اکثر مناطق درگیر کرونا تکرار شده؛ اما همزمانی آن با شروع خانه‌تکانی‌های سال نو باعث شده شرکت‌های آب منطقه‌ای مجبور شوند حداکثر توان سیستم‌های تصفیه و پمپاژ آب را به‌کار بگیرند تا از افت فشار و قطعی در شبکه توزیع جلوگیری شود.

به‌گزارش همشهری، در روزهای اخیر که گستره شیوع ویروس کرونا افزایش یافته، میزان مصرف آب تهرانی‌ها ۳۰۰ هزار مترمکعب افزایش یافته و از 2.8میلیون مترمکعب به 3.1میلیون مترمکعب در روز رسیده است. به‌عبارت‌دیگر، مصرف آب پایتخت‌نشینان در شرایط فعلی 10.7درصد نسبت به‌روزهای عادی افزایش یافته که به افت فشار شبکه و حتی قطعی آب در برخی مناطق تهران و در شهرها و روستاهای پیرامونی آن منجر شده است. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید: میزان مصرف آب تهرانی‌ها در اسفندماه، رکورد روزهای داغ تابستان را تکرار کرده و سرانه مصرف در شهر تهران به ۲۶۰ تا ۲۷۰ لیتر در روز رسیده؛ درحالی‌که سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور ۲۱۰ لیتر است.
 براساس این آمارها، در شرایط فعلی پایتخت‌نشین‌ها به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ لیتر بیش‌از سایر مردم ایران، آب مصرف می‌کنند. به گفته بختیاری، مصرف فعلی آب تهران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نشان‌دهنده رشد ۷درصدی است. براساس آمارهای شرکت آب و فاضلاب تهران، ۳۵درصد آب تولیدی در تهران، در بخش شرب و خانگی مصرف می‌شود درحالی‌که این میزان در سایر استان ۷درصد است.

هدر رفت یارانه آب
مصرف آب مشترکان تهرانی در حالی 300هزار مترمکعب افزایش یافته که طبق روال معمول دولت فقط بخشی از بهای این آب را از مشترکان دریافت می‌کند و مابقی آن به‌صورت یارانه اختصاص می‌یابد. طبق قوانین فعلی، متوسط بهای هر مترمکعب آب شرب خانگی شهری در کشور ۶۰۰ تومان است؛ اما قیمت تمام‌شده تولید هرمترمکعب آب برای دولت به 2هزار و 500تومان می‌رسد. با توجه به این آمار و ارقام، اضافه مصرف آب ناشی از اقدامات احتیاطی مقابل ویروس کرونا به ازای هر مترمکعب هزار و 900تومان برای دولت هزینه اضافی به همراه دارد که مجموع این هزینه در شهر تهران، به ۵۷۰میلیون تومان در هر شبانه‌روز می‌رسد.

رابطه کرونا و مصرف آب
رشد مصرف آب فقط به شهر تهران محدود نیست چنان‌که به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا در این استان، مصرف آب را نه‌فقط در شهر رشت، بلکه در همه شهرها و روستاهای این استان افزایش داده است. محسن حسینی با اشاره به اینکه یکی از دلایل رشد مصرف آب، افزایش اقدامات احتیاطی مقابل ویروس کرونا، به‌ویژه شست‌وشوی مداوم دست‌هاست، می‌گوید: در شرایط فعلی مصرف آب در استان گیلان ۲۰درصد افزایش یافته که از میزان مصرف روزهای گرم سال نیز بیشتر است؛ درنتیجه برای تأمین آب موردنیاز مشترکان، همه تأسیسات تأمین و توزیع آب شرب وارد مدار شده و هم‌اکنون با حداکثر ظرفیت میزان در حال فعالیت هستند. به گفته حسینی، بااین‌وجود مصرف آب به حدی زیادشده که برخی مناطق با افت فشار یا قطع آب در برخی از ساعات شبانه‌روز مواجه هستند. او به مشترکان توصیه می‌کند درست مصرف‌کردن آب را جدی بگیرند و از بازگذاشتن شیر آب در طول مدت شست‌وشوی دست‌ها خودداری کنند.

درخواست وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در مصرف آب
به‌دنبال رشد مصرف آب در کشور، وزارت نیرو با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست با توجه به اصول مدیریت مصرف آب، زمینه تأمین آب مطلوب در شبکه توزیع را فراهم آورند. در این اطلاعیه که البته با توجه به رشد قابل‌توجه مصرف آب در شهر تهران و خطاب به شهروندان تهران صادر شده، آمده است: به‌دنبال نگرانی از شیوع ویروس کرونا در تهران و ضرورت رعایت دوچندان نکات بهداشتی از سوی شهروندان و همچنین همزمانی آن با سنت نوروزی خانه‌تکانی، مصرف آب تهران به‌صورت چشمگیری افزایش یافته و در روز جمعه ۹ اسفندماه ۹۸ از مرز 3میلیون مترمکعب عبور کرده است. وزارت نیرو با اشاره به اینکه افزایش مصرف آب در روزهای گذشته موجب افت فشار در برخی مناطق شهر تهران و قطع آب در شهرها و روستاهای پیرامونی شده است، از شهروندان استان تهران درخواست کرده است ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشت فردی، تا حد امکان از مصارف غیرضروری مانند شست‌وشوی فرش، پتو، درها و پنجره‌ها خودداری کنند تا مصارف ضروری آب با مشکلی مواجه نشود. به گزارش همشهری، هرچند این اطلاعیه مربوط به استان تهران است، اما گزارش‌های رسیده از سراسر کشور، از بالارفتن مصرف آب حکایت دارند که بی‌توجهی به آن می‌تواند به اختلال در شبکه توزیع آب و بروز مشکلاتی در وضعیت بهداشتی کشور منجر شود؛ ازاین‌رو همانگونه که در این اطلاعیه آمده، مشترکان آب در سراسر کشور باید به‌طورجدی از مصرف بی‌رویه یا غیرضروری آب خودداری کنند تا روند مقابله با انتشار ویروس کرونا با موفقیت به پایان برسد.


 مصرف آب در اکثر مناطق درگیر کرونا افزایش یافته؛ همزمانی رشد مصرف با شروع خانه‌تکانی‌های شب سال نو، باعث شده شرکت‌های آب منطقه‌ای مجبور شوند حداکثر توان سیستم‌های تصفیه و پمپاژ آب را به‌کار بگیرند تا از افت فشار و قطعی در شبکه توزیع جلوگیری شود
 رشد مصرف آب فقط به شهر تهران محدود نیست چنان‌که به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا در این استان، مصرف آب را نه‌فقط در شهر رشت، بلکه در همه شهرها و روستاهای این استان افزایش داده است

 مصرف آب در استان گیلان ۲۰درصد افزایش یافته که از میزان مصرف روزهای گرم سال نیز بیشتر است

 مصرف آب پایتخت‌نشینان 10.7درصد نسبت به‌روزهای عادی افزایش یافته که به افت فشار شبکه و حتی قطعی آب در برخی مناطق تهران و در شهرها و روستاهای پیرامونی آن منجر شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید