• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96265
+
-

علیه کرونا در شهرها

شهرداری، اداره کل پدافند غیرعامل، استانداری و بسیاری از تشکل‌های خودجوش مردمی استان‌ها همراه با مراکز درمانی به مقابله با کرونا پرداختند

گزارش
علیه کرونا در شهرها

 بیش از ۱۰ روز است که بخش قابل توجهی از شهرهای کشور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر یا میزبان ویروس کرونا شده‌اند. ویروسی که زندگی روزمره همه مردم را تحت تاثیر خود قرار داده و تنها چند استان معدود تا کنون از ورودش در امان مانده‌اند، هر چند در هفته‌ای که روند شیوع این ویروس سیر صعودی را طی می‌کند، درگیر شدن تمام شهرهای کشورمان با کرونا دور از انتظار نیست. در این میان ارگان‌ها و نهادهای زیادی به جز مراکز درمانی درگیر مقابله با کرونا هستند که از جمله آنها می‌توان به اداره کل پدافند غیرعامل و دفتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها و سازمان شهرداری‌ها اشاره کرد که نیروهای خدماتی وابسته به آنها ضدعفونی محیط‌های شهری را در سه شیفت بدون وقفه برعهده دارند. 

ضدعفونی 12 هزار هکتار از معابر شهری قم
  روح‌الله کریمی – قم: نگرانی مردم قم از آلوده بودن مکان‌های عمومی به ویروس کرونا، مسئولان استان قم را بر آن داشت که عملیات ضدعفونی معابر شهری و مکان‌های عمومی را آغاز کنند. این کار با توجه به دغدغه‌هایی که ساکنان اطراف بیمارستان‌ها دارند ابتدا از محدوده بیمارستان‌های شهر قم به ویژه بیمارستان‌های کامکار، فرقانی، امام رضا(ع) و علی ابن ابیطالب(ع) به عنوان محل بستری و قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا انجام شد. به گفته معاون اجرایی مرکز بهداشت استان قم فرآیند ضدعفونی مکان‌های عمومی دو روز در هفته تا پایان سال جاری با همکاری شهرداری، سپاه و مرکز بهداشت اجرایی می‌شود.
محمد عزیزی‌فر بیان می‌کند: طبق توافق این سه نهاد، گندزدایی مکان‌های عمومی شهری به مساحت 12 هزار هکتار انجام شده و این کار تا رفع کامل آلودگی با استفاده از ترکیبات گندزدا در تمامی مکان‌های عمومی و معابر استان انجام خواهد شد. البته با توجه به این که در مواد گندزدا از کلر استفاده می‌شود، عملیات ضدعفونی معابر در شب‌ها که تردد کمتر است، اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم هم از ضدعفونی و گندزدایی فضاهای عمومی بوستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی، مجموعه‌های بازی و حرکت درمانی سطح شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: تا برقراری شرایط مناسب در قم، ضدعفونی فضاهای عمومی بوستان‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود. پیام جوادیان از شهروندان خواست از حضور در مکان‌های مسقف بوستان‌ها و پارک‌های شهری پرهیز کنند.

همکاری سپاه و شهرداری در ضدعفونی رشت
  فرشته رضایی- گیلان: ضدعفونی و گند‌زدایی مناطق عمومی و حساس شهر رشت توسط لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان در حال انجام است. نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گیلان در این باره می‌گوید: طبق تقسیم کار صورت گرفته کار گندزدایی از شهرستان‌های غرب استان شامل شفت، فومن، صومعه سرا، آستارا، تالش، رضوانشهر و ماسال توسط نیروهای سپاه قدس استان آغاز شده است. مهدی شادنوش با بیان این که تیپ میرزا کوچک نیروی زمینی سپاه‌کار گندزدایی شرق گیلان را بر عهده دارد، اظهار می‌کند: این گندزدایی ضرری برای مردم ندارد و شهروندان می‌توانند با آسودگی خاطر از فواید آن استفاده کنند.
تا پیش از این نیز سازمان آتش‌نشانی رشت اقدام به پاکسازی شهر به طور محدود می‌کرد که این اقدام اکنون بیشتر در حوزه ناوگان حمل و نقل شهری متمرکز شده است. در این ارتباط رئیس سازمان آتش نشانی و ایمنی رشت می‌گوید: ۱۴ ایستگاه آتش نشانی رشت در حال آماده باش کامل هستند و در شب‌های گذشته برای مقابله با کرونا ویروس عملیات ضدعفونی مکان‌های عمومی رشت را انجام دادند.
بابک رمضانی می‌افزاید: محلول‌هایی که همکاران ما برای ضدعفونی استفاده می‌کنند، سمی نیستند و از مخلوطی نظیر آب، وایتکس و الکل تهیه شده که برای گندزدایی ایستگاه‌های اتوبوس و نیمکت‌های شهری استفاده می‌شود. دلیل استفاده از این مواد در شب هم این است که خیابان‌ها خلوت‌تر هستند و مردم تردد کمتری دارند.

آغاز ضدعفونی معابر مازندران 
  اشکان جهان‌آرای – مازندران: در 3 روز اخیر ضد‌عفونی کردن ناوگان حمل و نقل، معابر و اماکن عمومی مازندران روند رو‌به‌رشدی گرفته و همه شهرداری‌ها در استان موظف به انجام مستمر فرآیند ضدعفونی کردن شهرها شدند. مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در این باره می‌گوید: بلافاصله پس از پایان بارندگی‌های هفته گذشته عملیات ضدعفونی کردن شهرها از سوی همه شهرداری‌ها آغاز شد و قرار است این روند تا زمان عادی شدن شرایط ادامه داشته باشد.
سیدمحمد محمدی تاکامی، روند ضد‌عفونی کردن معابر و شهرها در مازندران را مناسب ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: این اقدام در حال حاضر به دو صورت انجام می‌شود. یکی با کپسول‌ها و موتورهای سمپاش که به منظور تمیز کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اماکنی مانند ایستگاه‌ها و پارک‌ها استفاده می‌شود و روش دیگر هم با ماشین‌های آتش‌نشانی که برای شست‌وشو و ضد عفونی کردن خیابان‌ها و سایر نقاط شهر استفاده می‌شود. همچنین ضد عفونی کردن اماکن همگانی در شهرهای مازندران پررنگ‌تر از روستاها انجام می‌شود. با این حال استاندار مازندران از همه فرمانداران خواسته تا دهیاران را موظف به انجام اقداماتی برای ضدعفونی کردن دهیاری‌ها و برخی اماکن پرتردد کنند. احمد حسین‌زادگان به همشهری می‌گوید: از دهیاران خواسته شد که ضدعفونی کردن و گندزدایی را در اماکن پرتردد و عمومی روستاها مانند مساجد و تکایا و همچنین خیابان‌ها و معابر و ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومی هر دو روز یک بار انجام دهند.

 عرضه آب معدنی در پارک‌های مشهد 
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به تهیه دستورالعمل ویژه برای یکسان‌سازی اقدامات ضدعفونی معابر و نقاط شهری به همشهری می‌گوید: در 36 بازار روز شهرداری مشهد گندزدایی و ضدعفونی در حال انجام است و حتی سبدهای خرید و ریل‌هایی که کالاها روی آنها قرار می‌گیرد هم ضدعفونی می‌شوند.  مهدی یعقوبی می‌افزاید: آسانسورها و پله‌های برقی‌ به ویژه آنهایی که در مناطق نزدیک بیمارستان‌ها قرار دارند هم به صورت مداوم ضدعفونی می‌شوند. در این زمینه اولویت بیشتر به پسماندهای بیمارستانی برای دفع بهداشتی و ضدعفونی مخازن حمل آنهاست.  یعقوبی به ضدعفونی 369 نمازخانه و مصلای پارک‌های شهرداری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: برای حفظ سلامت شهروندان استفاده از آبخوری پارک‌ها محدود شده است. اما در این زمینه اقدام ابتکاری در نظر گرفته شده و در کلیه پارک‌های شهر محل‌هایی برای عرضه آب معدنی با قیمت کارخانه و ارزان‌تر ایجاد شده است تا شهروندان مشکلی در این زمینه نداشته باشند.  این مسئول همچنین شست‌وشوی ویژه وسایل بازی کودکان، زمین‌های ورزشی،‌ توزیع 80 هزار پوستر، اختصاص بیلبوردهای شهری و اکران کلیپ‌های آموزشی در تلویزیون‌های شهری و قطار شهری را از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با کرونا اعلام می‌کند.  معاون خدمات شهری شهرداری مشهد می‌افزاید: یکی از دغدغه‌های شهرداری مشهد تامین مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی شهر است. شارژ این محلول‌ها به صورت مداوم انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم که هیچ مخزن مایع دستشویی در اماکن عمومی خالی نماند.  وی تاکید می‌کند: در حال حاضر امکانات مناسب فراهم است و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نداریم اما 70 درصد پیشگیری مربوط به خود شهروندان است و با وجود ضدعفونی شهر توصیه می‌کنیم که مردم بعد از مراجعه به منزل اقدامات بهداشتی را رعایت کنند. 

ضدعفونی هر روزه معابر در اراک 
  مهدیه صالحی- اراک: معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم درباره اقدامات این سازمان برای ضدعفونی اماکن عمومی با هدف جلوگیری از گسترش و شیوع ویروس اظهار می‌کند: شهرداری اراک هر روز با محلول آب ژاول وسایل بازی و ورزشی پارک‌ها، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری، پله‌های برقی و پل‌های عابر پیاده را به صورت مستمر به منظور رفع آلودگی‌های احتمالی ضدعفونی می‌کند. محمد عسگری همچنین از ضدعفونی و گندزدایی ساختمان هلال‌احمر استان مرکزی، ضدعفونی و گندزدایی پناهگاه حیات‌وحش و ساختمان‌های محل دفن پسماندهای شهری اراک خبر می‌دهد و می‌افزاید: ضدعفونی و گندزدایی سردخانه و غسالخانه آرامستان اراک، ماشین‌آلات و مخازن خدمات شهری، مخازن و ماشین‌های حمل زباله، سرویس‌های بهداشتی پارک‌ها و بوستان‌ها، چشمه‌های بهداشتی و سالن‌های انتظار ترمینال‌های مسافربری به صورت مرتب انجام می‌شود. 

گرانی ضدعفونی‌کننده‌ها در کرج
  فتانه احدی – کرج: سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرج هم درباره ضد عفونی کردن عمومی شهر می‌گوید: با توجه به این که استفاده وسایط نقلیه و اماکن عمومی موج نگرانی بیشتری را در بین مردم بر می‌انگیزد، ضدعفونی شهر را از اتوبوس‌های شهری آغاز کردیم.
علی اصغر همتی می‌افزاید: بر این اساس 85 دستگاه از اتوبوس‌های ملکی سازمان هر شب در پارکینگ و 260 اتوبوس‌ بخش خصوصی نیز پس از استقرار در ترمینال شهید سلطانی به طور کامل ضد عفونی می‌شوند. ماندگاری این مواد هم بالاست و دو روز بر روی سطوح باقی می‌ماند. وی بیان می‌کند: بعد از اتوبوس‌های شهری سراغ تاکسی‌ها رفتیم و تمام تاکسی‌ها در شهر کرج با مواد مخصوص ضدعفونی شد. همتی به گران شدن روزانه مواد ضدعفونی کننده مصرفی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت این مواد هر لحظه تغییر صعودی دارند اما از آنجایی که ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی به طور مستقیم با سلامت مردم سروکار دارد، چاره‌ای جز خرید این مواد نداریم. از سوی دیگر برخی شهروندان به بوی الکل و وایتکس حساسیت دارند و نمی‌توانیم از این محلول‌ها برای ضد عفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

 ضدعفونی نیم‌بهای تاکسی‌ها در کرمان
مدیر حمل‌و‌نقل بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به ضدعفونی اتوبوس‌های شهری برای پیشگیری از ابتلای شهروندان به ویروس کرونا اظهار می‌کند: بخش خصوصی نیز ملزم شده بود از جمعه شب اتوبوس‌های متعلق به خود را ضدعفونی کند؛ ضمن این که برای اطمینان بیشتر، این اتوبوس‌ها در محل ایستگاه اتوبوسرانی و با نظارت سازمان حمل‌و‌نقل بار و مسافر ضدعفونی خواهند شد. وی تاکید می‌کند: برای ضدعفونی تاکسی‌های شهری هم با چهار کارواش در چهار منطقه شهری هماهنگ کرده‌ایم که راننده‌های تاکسی می‌توانند با حضور در این کارواش‌ها، خودروی خود را به‌صورت نیم‌بها شست‌و‌شو و ضدعفونی کنند. 

20 واحد در تبریز مواد ضدعفونی کننده تولید می‌کنند
  سید‌مرتضی احمدپور – تبریز: با وجود هشدارهای مسئولان بهداشتی استان مبنی بر عدم تردد در شهر، همچنان تبریز نیمه شلوغ است و رفت و آمد در معابر ادامه دارد. در چنین شرایطی ضدعفونی مکرر معابر با مشکلات متعددی مواجه می‌شود و ضرورت دارد که همشهریان در این زمینه ترددهای شهری را به حداقل برسانند. مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی در این باره می‌گوید: ضدعفونی معابر و محل‌های عمومی همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری و ایستگاه‌های مربوطه از سوی شهرداری‌های به صورت مستمر و روزانه در حال انجام است. محمدباقر آقایی درباره نحوه اقدامات و اینکه آیا برای ضدعفونی‌ از مواد استاندارد استفاده می‌شود، اظهار می‌کند: کیفیت مواد ضدعفونی کننده مشکلی ندارد و برای تامین آن هم کمبود نداریم زیرا چند کارخانه شیمیایی در استان خط تولید خود را تغییر داده و تنها اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده می‌کنند. آقایی می‌افزاید: 20 واحد تولیدی مجوز تولید مواد ضدعفونی‌کننده را گرفته‌اند و متخصصان دانشگاه تبریز محلول ضدعفونی‌کننده دست با فرمولاسیون جدید را در مرکز رشد و نوآوری این دانشگاه تولید کرده‌اند که تا 12 هزار لیتر امکان افزایش تولید دارد، بنابراین کمبودی در این زمینه نداریم.

ضدعفونی معابر کرمانشاه با اولویت مناطق فقیرنشین 
  فرحناز چراغی – کرمانشاه: استاندار کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری از ضدعفونی مناطق شهری با اولویت مناطق حاشیه و فقیرنشین شهر خبر می‌دهد و بیان می‌کند: ضدعفونی معابر شهری از جمعه گذشته توسط نیروهای شهرداری، آتش‌نشانی و سپاه آغاز شده است.  هوشنگ بازوند به تامین مواد موردنیاز ضدعفونی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در کنترل ورودی و خروجی های شهرهای استان تاکید می‌کند و می‌افزاید: نیروهای هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی باید ورودی و خروجی های شهر را کنترل کنند تا در صورت مشاهده شواهد بیماری کرونا در افراد به موضوع رسیدگی و نکات آموزشی به مردم ارائه شود. استاندار با بیان این که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به کار خواهیم گرفت، می‌گوید: افراد ورودی به پایانه‌ها و فرودگاه کرمانشاه از نظر سلامت باید کنترل شوند. اجماع ملی برای مبارزه با بیماری کرونا شکل گرفته است که امیدواریم با اتحاد ملی و همراهی مردم از این برهه با موفقیت عبور کنیم. خسرو عیسائیان، معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه هم با اشاره به آغاز عملیات ضد عفونی گسترده شهر بیان می‌کند: برای ضدعفونی شهر کرمانشاه از 20 دستگاه خودروی آتش‌نشانی شهرداری، 2 دستگاه خودروی آب‌پاش نیروی انتظامی و 3 دستگاه خودروی متعلق به عملیات ارتش استفاده کرده‌ایم.

اقدامات مردمی در روستاهای اردبیل 
  پوپک قاسمی - اردبیل: در اردبیل هم ضدعفونی مکان‌های عمومی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری در حال انجام است. شهردار اردبیل در این باره می‌گوید: شیوع این ویروس در مکان‌های عمومی بیشتر است و در اولویت ضدعفونی قرار دارند. حمید لطف‌اللهیان می‌افزاید: از مردم نیز درخواست می‌کنیم در حد امکان از تردد و تجمع در مکان‌های عمومی خودداری کنند و با رعایت نکات بهداشتی به مقابله با این ویروس کمک کنند. در بسیاری از شهرها و روستاهای استان هم مردم به صورت خودجوش اقدام به ضدعفونی محیط‌های پرتردد می‌کنند. در پارس‌آباد، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی فعال‌تر شده‌اند و در روستای آلیله گرمی هم اهالی این منطقه برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن بین اهالی اقدام به ضدعفونی مکان های عمومی می‌کنند.

تعطیلی برخی اماکن عمومی در همدان 
  فاطمه کاظمی-همدان: ضدعفونی کلیه معابر شهری به ویژه بازارچه موقت پرندگان و جمع‌آوری مواد غذایی بسته‌بندی نشده غیربهداشتی، فله‌ای، ترشیجات، شیرینی‌جات و مانند این در روزبازارها در دستور کار شهرداری این شهر قرار گرفته است. معاون خدمات شهری شهرداری همدان در این باره می‌گوید: علاوه بر کلیه خدمات ضدعفونی و گندزدایی از سوی شهرداری،‌ محلول ضدعفونی‌کننده و ماسک به رانندگان تاکسی، نصب 2 هزار پوستر اقدامات پیشگیرانه، ضدعفونی کردن محوطه و سالن پایانه‌های مسافربری و توزیع روزانه ماسک و دستکش بهداشتی به پاکبانان و کارگران خدمات شهری را هم در برنامه روزانه داریم. وحید علی‌ضمیر به تعطیلی برخی اماکن عمومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: به جز سرویس‌های بهداشتی مجاور تالار فجر، نمازخانه امام حسن(ع)، بوستان شهروند، بوستان مردم و بوستان فدک، میدان باباطاهر و خیابان باباطاهر تعطیل شده‌اند و سرویس‌های بهداشتی فعال نیز به صورت روزانه در چندین نوبت ضدعفونی و مایع دستشویی آنها شارژ می‌شود.
   
کرونا و مقابله با ویروس آن جدی است و اقدامات گسترده‌ای برای جلوگیری از شیوع آن در حال انجام است. در کنار نیروهای درمانی و کادر پزشکی که شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی به بیماران هستند هم نباید تلاش نیروهای خدماتی شهرداری‌ها را برای ضدعفونی شهر و حمل و نقل عمومی نادیده گرفت. آنهایی که این روزها در سه شیفت مداوم به ویژه شب‌ها به نظافت و ضدعفونی شهر می‌پردازند تا شهروندان صبحی بدون کرونا را آغاز کنند، اما قطعا مبارزه با ویروس کرونا با توجه به سطح گسترده شیوع آن نیازمند مشارکت همگانی و همکاری ویژه همه مردم است. 

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد: یکی از دغدغه‌های شهرداری تامین مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی شهر است. شارژ این محلول‌ها به صورت مداوم انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم هیچ مخزن مایع دستشویی در اماکن عمومی خالی نماند

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرج: قیمت مواد ضدعفونی هر لحظه تغییر صعودی دارد اما چاره‌ای جز خرید این مواد نداریم. از سوی دیگر برخی شهروندان به بوی الکل و وایتکس حساسیت دارند و نمی‌توانیم از این محلول‌ها برای ضد عفونی استفاده کنیم

جلوگیری از خروج افراد مشکوک به کرونا در قم

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم با اشاره به جلوگیری  از خروج افراد مشکوک به کرونا از قم می‌گوید: از  روز یکشنبه  همکاران دانشگاه علوم پزشکی در خروجی‌های شهر مستقر و با تب سنج افراد را کنترل خواهند کرد، در صورتی که فردی دارای علائم ابتلا به کرونا باشد از خروج وی جلوگیری و قرنطینه خواهد شد. علی ابرازه هدف از این کار را شیوع کمتر بیماری کرونا اعلام می‌کند و می‌افزاید: مساله شیوع بیماری کرونا جدی و گسترده است و بهبودی افراد هم به سختی حاصل می‌شود اما مردم آن را هنوز جدی نگرفته‌اند و مطابق معمول رفت و آمدهای زیادی در خیابان‌ها دارند و حتی در برخی مناطق تجمعاتی برگزار می‌کنند. این مسئول قرنطینه خانگی را بهترین روش برای جلوگیری از شیوع این ویروس دانست و از مردم خواست مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و حتی الامکان در منزل بمانند.

تشکیل جمعیت داوطلب مردمی در بندرعباس 
قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس هم در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تشکیل ستاد راهبری در مجموعه شهرداری و با هماهنگی استانداری، دانشگاه علوم پزشکی اظهار می‌کند:‌ عملیات ضدعفونی محیط‌های شهری و حمل و نقل عمومی در بندرعباس به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.  حمیدرضا حیدری‌پوری به تشکیل جمعیت داوطلبی با عنوان «نام» اشاره می‌کند و می‌گوید: مشارکت‌های مردمی برای ضدعفونی شهر بندرعباس قابل توجه است به طوری که جمعه شب در اولین روز فعالیت حدود 600 نفر از شهروندان ما را همراهی کردند.  وی می‌افزاید: سازمان فضای سبز پارک‌ها ضدعفونی پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های عمومی شهر را به صورت سه شیفت برعهده دارد. طی چند روز اخیر هم همه پارک‌های بادی شهر با توجه به احتمال انتقال ویروس به صورت کامل تعطیل شده‌اند. با توجه به تعداد قابل توجه بازارچه‌های محلی در شهر، تعدادی از آنها تعطیل شده‌اند و دیگر بازارچه‌ها هم ضدعفونی می‌شوند. همچنین بزرگترین بازار روز بندرعباس هم که جمعیت زیادی در آن تردد دارند به صورت ویژه ضدعفونی می‌شود. جانشین ستاد راهبری مقابله با کرونا در شهرداری بندرعباس به ضدعفونی مجتمع‌های بزرگ با هماهنگی سازمان صمت استان اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این طی سه روز اخیر قلیان‌فروش‌های ساحلی هم تعطیل و بیش از 400 قلیان تاکنون جمع‌آوری شده است.  این مسئول درباره اقدامات فرهنگی شهرداری هم عنوان می‌کند: در فضای مجازی با هشتگ‌های مردمی و در شهر هم با نصب بیش از 40 بنر و توزیع 13 هزار بروشور اقدامات جدی برای آگاهسازی مردم به منظور مقابله با کرونا انجام شده است. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید