• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96257
+
-

احتمال آغاز دوره ترسالی در ایران

آب
احتمال آغاز دوره ترسالی در ایران

قائم‌مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درباره عبور ایران از دوره خشکسالی به ترسالی با توجه به بارش‌های امسال در کشور اعلام کرد: در این زمینه نمی‌توان به‌طور قطع اظهارنظر کرد ولی روند موجود یک روند ترسالی را نشان می‌دهد و امیدواریم روند ترسالی رخ داده باشد. جهانگیر پرهمت وارد شدن به دوره‌های ترسالی یا خشکسالی را براساس احتمال و پیش‌بینی دانست و به ایسنا گفت: روندی که در ۲۰ سال گذشته شاهد بودیم مشابه یک دوره حدودا ۲۰ ساله‌ بود که از اوایل دهه ۳۰ خشکسالی در کشور آغاز شد و تا اواخر دهه ۴۰ ادامه داشت. به‌طوری که در آن مقطع نیز خشکسالی‌های بسیار شدیدی در کشور رخ داد. وی خشکسالی سال 1340 تا 1341را نمونه بارز این خشکسالی دانست و گفت: در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ خشکسالی تقریبا طولانی ۲۰ ساله تجربه شد که از اواخر سال۱۳۷۷ آغاز و تا سال ۱۳۹۷ ادامه داشت.
پرهمت افزود: براساس آمار و اطلاعات، تشابهاتی میان این دو دوره خشکسالی وجود دارد. پس از دوره‌ خشکسالی اول، دوره ترسالی ایجاد شد، به‌گونه‌ای که از سال ۱۳۵۳ به بعد دوره ترسالی آغاز و تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشت. وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود دوره ترسالی، ‌به این معنا نیست که در همه سال‌های دوره بارندگی بیش از میانگین درازمدت است یا بارندگی با بارش‌های زیاد داریم. بلکه مقدار بارش سالانه در بیشتر سال‌های دوره ترسالی از متوسط درازمدت بیشتر بوده و در طول این دوره نیز خشکسالی‌هایی نیز به‌وقوع می‌پیوندد. بنابراین در ترسالی، سال‌های با بارش خوب داریم. ولی طی این سال‌ها خشکسالی‌هایی نیز اتفاق افتاده است.
قائم‌مقام ستاد توسعه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: روندی که در یکی دو سال اخیر مشاهده می‌کنیم، برگشت روند را به دوره ترسالی نشان می‌دهد. ولی این گفته به‌صورت احتمال است و نمی‌توان درخصوص پدیده‌های طبیعی به‌طور قطعی اظهارنظر کرد.
وی افزود: روند موجود یک روند ترسالی را نشان می‌دهد و امیدواریم روند ترسالی رخ داده باشد و ما از دوره خشکسالی بسیار طولانی خارج شده باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید