• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96228
+
-

ترکیب فاجعه‌بار خشکسالی با کاهش تاب‌آوری

وضعیت اضطراری خشکسالی در آفریقا و هندوستان اعلام شده است

ترکیب فاجعه‌بار خشکسالی با کاهش تاب‌آوری


در طول 100سال گذشته، رشد مصرف آب، دوبرابر میزان رشد جمعیت انسان‌ها بوده است. هرچه منابع آبی، آب می‌رود، بخش‌های بیشتری از دنیا با بحران بزرگ خشکسالی مواجه می‌شوند. طبق اطلاعات انیستیتوی منابع جهانی(WRI) در سال2019 تعداد 17کشور به‌طور کلی تنش آبی بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند. این بدان معناست که حدود یک‌چهارم جمعیت دنیا و حدود یک‌میلیارد‌و700میلیون نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که کشاورزی، صنعت و شهرهایشان 80درصد منابع آب موجود را هرساله مصرف می‌کنند. در چنین شرایط آسیب‌پذیری، حتی یک دوره کوچک خشکسالی نیز می‌تواند برای ایجاد بحران کافی باشد. و دانشمندان تأیید می‌کنند که این خشکسالی‌ها با تغییرات آب‌و‌هوایی، وخیم‌تر نیز خواهند شد. خشکسالی و بحران آب می‌تواند عواقبی مثل ناامنی‌های غذایی، جنگ، مهاجرت و ناپایداری‌های مالی را به همراه داشته باشد. بر اساس گزارش انیستیتوی منابع جهانی، در سال2019 کشورهای قطر، اسرائیل، لبنان، ایران، اردن، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتریا، امارات‌متحده‌عربی، سن‌مارینو، بحرین، هندوستان، پاکستان، ترکمنستان، عمان و بوتساوانا به‌ترتیب کشورهایی با شدیدترین تنش آبی و خشکسالی معرفی شده‌اند. بعد از این17کشور، شیلی، قبرس، یمن، آندورا، مراکش، بلژیک، مکزیک، ازبکستان، یونان، افغانستان، اسپانیا، الجزیره، تونس، سوریه، ترکیه، آلبانی، ارمنستان، بورکینافاسو، جیبوتی، نامیبیا، قرقیزستان، نیجر، نپال، پرتغال، عراق، مصر و ایتالیا به‌ترتیب کشورهایی با تنش آبی بالا به شمار می‌آیند. در این میان کشورهایی هستند که از نظر آسیب‌پذیری از خشکسالی، وضعیت بحرانی را نسبت به دیگر کشورها تجربه می‌کنند. کشورهای آفریقایی از این دست هستند که بحران خشکسالی تبعات شدیدی مثل کمبود غذایی را برای آنها به همراه داشته است. هندوستان یکی دیگر از این کشورهاست. حدود یک‌میلیارد‌و300میلیون نفر در این کشور با بحران خشکی مواجهند. این میزان سه‌برابر جمعیت همه 16کشور دیگر است که با خشکسالی شدید درگیرند. بنابراین هندوستان می‌تواند رتبه نخست این فهرست را از نظر شدت تأثیرپذیری از خشکسالی  به‌خود اختصاص دهد. در سال2019 معادل 42درصد زمین‌های هندوستان خشک بودند و 500میلیون نفر به‌شدت تحت‌تأثیر این خشکسالی قرار‌گرفتند. گفته می‌شود هندوستان بدترین خشکسالی در طول تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد.
کمبود شدید مواد‌غذایی در جنوب صحرای آفریقا از آثار خشکسالی است که در این کشورها باعث شده میلیون‌ها نفر با کمبود شدید غذا مواجه باشند. بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی صلیب سرخ، ترکیب فاجعه بار خشکسالی و کاهش تاب‌آوری جوامع، باعث شده فقط در زامبیا 2.3میلیون نفر در سال2019 با ناامنی شدید غذایی مواجه باشند. این مؤسسه در بیانیه رسمی خود اعلام کرد که سراسر کشورهای آفریقای‌جنوبی از اواخر سال2018 تحت‌تأثیر خشکسالی شدید قرار گرفته‌اند. از اواسط آگوست سال2019 سیستم هشدار و همانگی جهانی برای بلایای طبیعی، خشکسالی در آفریقا را به‌عنوان یک پدیده سطح 2قرمز طبقه‌بندی کرد. کار به جایی رسید که نامیبیا وضعیت اضطراری در این زمینه اعلام کرد. از آن طرف کره شمالی نیز جزو کشورهایی بوده است که بدترین خشکسالی در 37سال گذشته را تجربه کرده است. آنها شهروندان خود را به مبارزه علیه خسارات وارد‌شده به کشاورزی فراخوانده‌اند. سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که 10میلیون نفر در کره‌شمالی تحت نیاز شدید به مواد‌غذایی کمکی قرار دارند. در سال2019 مردم کره‌شمالی با سرانه مصرف 300گرم غذا در روز زنده بوده‌اند. رسانه‌های دولتی کره‌شمالی اعلام کرده‌اند 54میلی متر باران در 5‌ماه نخست سال 2019در کشور داشته‌اند که این پایین‌ترین سطح ثبت شده از سال1982 بوده است. البته این یک بحران جهانی است و واضح است که حتی در کشورهایی که کمترین تنش‌های آبی و خشکسالی را دارند، همچنان شرایط ممکن است وخیم شود.
اگر جهان راندمان کشاورزی خود را بهبود ندهد، میزان مصرف آب خود را کاهش ندهد و از پساب و پسماند مجددا استفاده نکند، کمبود ‌آب می‌تواند در آینده به یک بحران و استرس دائمی تبدیل شود.


بدترین خشکسالی تاریخ
در سال2019 معادل 42درصد زمین‌های هندوستان خشک بودند و 500میلیون نفر به‌شدت تحت‌تأثیر این خشکسالی قرار‌گرفتند. گفته می‌شود هندوستان بدترین خشکسالی در طول تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد

این خبر را به اشتراک بگذارید