• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96218
+
-

ضعف نظارت؛ علت گرانفروشی میوه

ضعف نظارت؛ علت گرانفروشی میوه


با نزدیکی به روزهای پایانی سال، قیمت خرده‌فروشی انواع میوه و مرکبات و سبزی و صیفی افزایش یافته است. با مصطفی دارایی نژاد- رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

گرانی اخیرسیب و پرتقال تا چه حد متاثر از کمبود ناشی از خرید و ذخیره‌سازی‌ شب عید این اقلام بوده است؟
هیچ کمبودی در بازار انواع سیب، پرتقال و مرکبات وجود ندارد و میزان تولید سیب، پرتقال و کیوی بسیار خوب بوده است. همچنین اینکه خرید و ذخیره‌سازی‌ سیب درختی و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید عامل کمبود و گرانی این اقلام باشد، صحت ندارد چرا که میزان خرید و ذخیره‌سازی‌ این اقلام در مقایسه با تولید داخل تأثیری بر کمبود و افزایش قیمت‌ها ندارد. امسال حداکثر 30هزار تن پرتقال و 30هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید در کل کشور خرید و ذخیره‌سازی‌ شده که در مقایسه با میزان تولید 3میلیون تنی مرکبات فقط در شمال و تولید 4میلیون تنی سیب در کشور رقم قابل‌توجهی نیست.

علت افزایش قیمت خرده‌فروشی برخی انواع مرکبات و سبزیجات چیست؟
باید توجه کرد که طبق روال هر ساله بازار میوه و مرکبات، از ابتدا تا 15اسفند‌ماه به‌دلیل مشغول شدن مردم به خانه‌تکانی و امور عید با کاهش تقاضا و افت قیمت به‌خصوص سیب و پرتقال مواجه می‌شود و امسال نیز به‌دلیل وفور تولید و عرضه نباید قیمت اینگونه اقلام افزایش یابد اما برخی خرده‌فروشان خرید و ذخیره‌سازی‌ سیب و پرتقال را بهانه‌ برای گرانفروشی این اقلام کرده‌اند. این در حالی است که نرخ عمده‌فروشی انواع پرتقال شمال و جنوب و سیب درختی قرمز و زرد افزایش نداشته و انواع پرتقال شمال در مراکز تولید دپو شده است.

قیمت عمده‌فروشی سیب و پرتقال چقدر است؟
کشف قیمت عمده‌فروشی هفتگی سیب و پرتقال در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، به‌نحوی که نرخ پرتقال تامسون شمال در روز شنبه هفته گذشته از 3هزار تا حداکثر 4هزار و 500تومان برای نوع ممتاز بوده است و قاعدتا نیز عرضه افزایش خواهد یافت. همچنین نرخ پرتقال جنوب از 3هزار و 500تا حداکثر 5هزار و 500تومان بوده و نرخ سیب قرمز 3تا 5هزار و 500و سیب زرد از 4هزار تا حداکثر 7هزار تومان برای انواع ممتاز تعیین شده است.

با این روند حداکثر قیمت خرده‌فروشی این اقلام در بازار باید چقدر باشد؟
قیمت‌های مذکور سقف عمده‌فروشی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار است و به‌دلیل فراوانی، نرخ واقعی کمتر از ارقام مذکور است. همچنین خرده‌فروشان باید با حداکثر سود خرده‌فروشی 35درصدی، بهترین سیب زرد را به نرخ 8هزار و 500تا 9هزار تومان و بهترین پرتقال شمال و جنوب را با لحاظ ‌قیمت عمده فروشی به انضمام سود خرده‌فروشی 35درصدی با نرخ 7هزار تومان  به مردم عرضه کنند و فروش این اقلام با قیمت‌های بالاتر به‌دلیل طمع بارفروشان و ضعف نظارت اتحادیه است. با توجه به محصور بودن میدان مرکزی میوه و تره‌بار، امکان تخلف عمده‌فروشی میوه و مرکبات نسبت به خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران که  گستردگی بیشتری دارند، بسیار کمتر است. بر این اساس اتحادیه بارفروشان آمادگی دارد تا درصورتی که عمده‌فروشان از ارائه فاکتور خودداری کنند یا این اقلام را بالاتر از نرخ کف و سقف تعیین‌شده بفروشند، از طریق بازرسان تعزیرات، صنعت و معدن و تجارت و اتحادیه مستقر در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هرچه سریع‌تر با متخلفان برخورد کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید