• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96197
+
-

پس از سیل

لرستان و ایلام با گذشت چند روز از سیل به شرایط عادی بازگشته‌اند، اما خسارت‌های قابل توجهی به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی این دو استان وارد شده است

آب و هوا
پس از سیل

   مسئولان مدیریت بحران در استان‌های غربی، هفته گذشته اعلام کرده بودند بارندگی‌های شدید روزهای پایانی هفته مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. اما ایلام و لرستان پس از این بارندگی‌ها و جاری شدن سیل خسارت‌ دیدند. با این وجود آماده‌باش نیروهای امدادی و مردم، میزان خسارت را در مقایسه با سیل فروردین کاهش داد.

برآورد خسارت‌های لرستان تا 10 روز دیگر
در لرستان خسارت‌ بیشتر از ایلام بود. هرچند مسئولان استان تاکید می‌کنند خسارت‌های سیلاب اخیر قابل مقایسه با فروردین ماه نیست،‌ اما علاوه بر زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی و واحدهای مسکونی بسیاری در دلفان، الیگودرز، دورورد، خرم‌آباد، پلدختر، چگنی، کوهدشت و سلسله آسیب دید.  مدیرکل مدیریت بحران لرستان زمان اعلام برآورد نهایی خسارت در این شهرستان‌ها را بعد از جمع‌آوری آمار دستگاه‌های مختلف و تا 10 روز آینده عنوان می‌کند و به همشهری می‌گوید: خوشبختانه با توجه به ارسال 2 میلیون و 700 هزار پیامک پیش از بارندگی برای مردم، اهالی در آماده‌باش بودند و به همین دلیل خسارت‌ها بسیار کمتر از سیل فروردین بود.  غلامرضا آقامیرزایی از باز شدن بسیاری از راه‌های روستایی مسدود خبر می‌دهد و البته تاکید می‌کند هنوز راه 127 روستا بسته است که نیروهای راهداری در تلاش برای بازگشایی آن‌ها هستند.  او با تاکید بر اینکه واحدهای تعمیری یا احداثی از سیل فروردین‌ماه در سیل اخیر آسیب ندیدند، اظهار می‌کند: دیوار حفاظتی پلدختر که البته هنوز تکمیل هم نشده است، شهر را نجات داد. اگر این دیوار نبود، خسارت بسیار بیشتر می‌شد.  به گفته آقامیرزایی بیشترین خسارت در شهرستان دلفان و در مرکز این شهرستان یعنی نورآباد اتفاق افتاده که بنیاد مسکن در حال برآورد خسارت به خانه‌های مسکونی است. او از فعالیت 85 کمپ اسکان اضطراری در این استان می‌گوید که به صورت محدود در زمان سیلاب مورد استفاده قرار گرفت.

 سیل در منطقه محروم دلفان
نورآباد که آقامیرزایی بیشترین خسارت را متوجه آن‌ می‌داند شهری محروم در مرکز شهرستان محروم دلفان است. دلفان به گفته مسئولان محلی رتبه پنجم محرومیت را در کشور دارد و به همین دلیل هم حشمت بهمنی، فرماندار دلفان معتقد است مردم این منطقه بدون سیل هم نیاز به امدادرسانی دارند.
او با بیان اینکه 12 هزار و 500 خانوار در این شهرستان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و 1500 خانوار دیگر هم با وجود محرومیت تحت پوشش نیستند، به همشهری می‌گوید: سیلاب فروردین و سیلاب اخیر امکانات زیادی را در این شهرستان تخریب کرد. هرچه در طول 40 سال جاده ساخته بودیم طی 24 ساعت در فروردین ماه خراب شد. در سیلاب اخیر هم بعد از تاسیسات و زیرساخت‌ها بیشترین آسیب به واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد شد.  بهمنی معتقد است جبران خسارت در این منطقه فقط نباید معطوف به تعمیر واحدهای آسیب‌دیده و پرداخت مبلغی اندک باشد و این شهرستان بیش از همه به آینده پایداری برای زندگی، زیرساخت‌ها و کسب و کار نیاز دارد.  او از آسیب‌های اجتماعی در نتیجه محرومیت صحبت می‌کند که حالا با از بین رفتن واحدهای تجاری، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها، لوازم خانگی و تاسیسات شهری، افزایش خواهد یافت.  فرماندار دلفان البته از همکاری خوب مردم شهرستان در تخلیه خانه‌ها می‌گوید که موجب شد لرستان در سیلاب اخیر خسارت جانی نداشته باشد. او با بیان اینکه در روزهای خیر فقط در یک روز 145 میلی‌متر بارش داشتیم،‌ توضیح می‌دهد: در فروردین ماه در چند روز 160 میلیمتر بارید، اما در بارندگی اخیر طی چند ساعت شاهد بارش 145 میلی‌متری بودیم. برف‌ها هم ذوب شده بود که سرعت و جریان آب را دو برابر کرد. خوشبختانه با آماده باش نیروهای امدادی توانستیم 2  هزار نفر را به مناطق امن منتقل کنیم که هنوز حدود 100 خانوار در کمپ‌های اسکان اضطراری هستند و کم کم به خانه‌های خود می‌روند.

آب‌گرفتگی 1600 واحد مسکونی در ایلام
در ایلام با وجود تخریب‌ها شرایط به حالت عادی بازگشته است و مردم به خانه‌های خود بازگشته‌اند. سعید کریمیان،‌ مدیرکل مدیریت بحران ایلام از خسارت سیلاب به 617 کیلومتر راه اصلی، فرعی،‌ روستایی و عشایری خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: تخریب 4 دهنه پل، آسیب 333 دهنه پل،  آسیب به 1600 واحد مسکونی در سیروان، چرداول، هلیلان، بدره و دره‌شهر، آسیب 20 درصدی به 2500 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی بخش دیگری از خسارت‌های سیل است. برآورد اولیه ما حکایت از 233 میلیارد تومان خسارت دارد که البته در چند روز آینده به صورت دقیق اعلام خواهد شد.  به گفته او، راه ارتباطی 23 روستا در هلیلان هم به دلیل تخریب پل قطع شده که فعلا برای تردد اهالی یک پل موقت نصب شده است.  شبکه‌های مجازی از فوت یک نفر در ایلام بر اثر سیلاب خبر داده بودند که کریمیان تاکید می‌کند مراجع رسمی چون پزشکی قانونی هنوز این مورد را تایید نکرده‌اند.  برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بیش از 2100 میلیارد تومان به شهر و روستاهای مختلف لرستان و 233 میلیارد تومان به ایلام خسارت وارد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :