• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 10 اسفند 1398
کد مطلب : 96135
+
-

رازهای ماندگاری سنبل


   با نزدیک شدن به شب عید، تقاضا برای برخی اقلام گل وگیاه و سبزی مانند شب‌بو و لاله و سنبل افزایش می‌یابد. گرچه اغلب مردم به‌دلیل نداشتن مهارت، فضای کافی یا وقت و حوصله، خرید این گیاهان و دور انداختن آن بعد از دوره کوتاه‌مدت ایام نوروز را مدنظر قرار داده‌اند اما می‌توان با نگهداری و کاشت پیاز لاله و سنبل، گیاهان تولیدی در منزل را برای چند سال مهمان سفره نوروز کرد.
    سنبل، سمبل بهار و جزء لاینفک سفره‌های هفت‌سین ایرانی‌هاست. روزهای آخر سال که می‌شود در پیاده‌رو جلوی گلفروشی‌ها گلدان‌های بنفش و صورتی و سفید سنبل صف می‌کشند تا به خانه‌های مشتاقان نوروز بروند و زیبایی استقبال از بهار را تکمیل کنند. البته سنبل رنگ‌های دیگری مثل قرمز، نارنجی، زرد یا آبی هم دارد که به‌ندرت می‌توان آنها را در گلفروشی‌ها پیدا کرد و رنگ‌های غالب این گل همان 3رنگ صورتی و بنفش و سفید است.
   سنبل گیاهی است که گرچه گل آن در گلخانه‌های کشور پرورش می‌یابد اما پیاز آن وارداتی بوده و در ایران تولید نمی‌شود. همین موضوع باعث شده تا سال گذشته که واردات پیاز سنبل با مشکل مواجه شد، قیمت این گل در بازار به 35تا 40هزار تومان برسد. با این حال چون پیاز این گل، دوساله است می‌توان آن را در شرایط مناسب در بهار سال بعد دوباره به گل نشاند. پیاز سنبل نیز مثل پیاز زعفران برای رشد نیاز به شوک سرمایی دارد تا دوره کمون (نهفتگی) آن از بین برود.
    برای نگهداری پیاز سنبل، بعد از چند روز نخست ابتدای سال با خشک شدن و از بین رفتن گل آن، پیاز سنبل را در دستمالی نمدار یا خاک سبوس‌دار و در محلی تاریک تا نیمه زمستان همان سال و 45روز مانده به عید نگهداری کرده و سپس آن را دوباره آبیاری ‌کنید تا جوانه آن سبز شود. وقتی جوانه سبز شد، سبوس را بر‌دارید و با کاشت پیاز سنبل در گلدان و نور طبیعی یک‌روز در میان آبیاری کنید. 
    عمر سنبل در خانه‌ها کوتاه است و از باز شدن خوشه تا از بین رفتن آن بیشتر از 15تا 20روز طول نمی‌کشد. سنبل در بهترین شرایط وبا بهترین کیفیت کمتر از یک هفته تا10روز در خانه‌ طراوت خود را حفظ می‌کند. برای نگهداری بهتر و ماندگاری بیشتر سنبل در طول عید باید آن را در هوای خنک نگهداری کرد، هرچه دمای محل نگهداری گل در خانه‌ها پایین‌تر و هوا خنک‌تر باشد، ماندگاری سنبل افزایش می‌یابد. برای آبیاری سنبل نیز نباید منتظر بمانید تا خاک آن خشک شود، سنبل هر روز حدود یک لیوان آب نیاز دارد که این آب باید روی خاک و نه خوشه آن ریخته شود؛ چرا که درصورت آب دیدن خوشه گل، روی آن لکه ایجاد می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید