• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96094
+
-

100روز جلوتر از برنامه

زیرگذر گیشا با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید

افتتاح
100روز جلوتر از برنامه

حامد فوقانی- خبر‌نگار

ساعت 7صبح دیروز زیرگذر گیشا آماده تردد بود تا راننده‌ها در محدوده بزرگراه‌های شهیدچمران، جلال آل‌احمد و کردستان و خیابان گیشا مسیری تازه را پیش روی خود داشته باشند؛ پروژه‌ای که حدود 100روز جلوتر از برنامه احداثش به پایان رسید. البته این زیرگذر به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و اینطور که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اعلام کرده، افتتاح رسمی و کامل پروژه در تاریخ ۲۹ اسفندماه جاری صورت می‌گیرد.
به گزارش همشهری، پیروز حناچی‌ شهردار تهران و انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نخستین کسانی بودند که در اوج بارندگی دیروز صبح از زیرگذر گیشا عبور کردند.
ساعتی بعد دیگر خودروها هم راهی نو برای رسیدن از بزرگراه جلال آل‌احمد به بزرگراه کردستان و بالعکس جلوی خود می‌دیدند. این راه تأثیر زیادی روی کاهش ترافیک این محدوده‌ها دارد.

افتتاح رسمی؛ آخر اسفند
معاون فنی و عمران شهرداری تهران در حاشیه مراسم افتتاح زیرگذر گیشا در مورد برنامه زمانبندی افتتاح این پروژه توضیحاتی را اعلام کرد و گفت: «طبق زمانبندی تعیین‌شده قرار بود که پروژه زیرگذر کوی نصر در تاریخ ۲۹ اسفند افتتاح شود. تاریخ افتتاح اولیه پروژه در پایان خرداد سال‌۱۳۹۹ مشخص شده بود که با دستور شهردار تهران می‌بایست در بهره‌برداری از پروژه تعجیل صورت می‌گرفت. بنابراین برنامه‌ریزی‌ها فشرده‌تر و تاریخ افتتاح اولیه به ۲۹اسفند‌ماه سال‌۱۳۹۸ موکول شد.»
 صفا صبوری دیلمی با اشاره به ترافیک شدید در ایام پایانی سال، افزود: «بنابراین تصمیم بر این شد که به‌صورت موقت از امروز (هفتم اسفندماه) پروژه در اختیار مردم گذاشته شود. البته یک‌سری اقدامات تکمیلی باید به مرور زمان انجام شود. همکاران ما در شب اقدامات تکمیلی را انجام خواهند داد و همچنین در طول روز هم به‌صورتی که برای شهروندان مزاحمتی نداشته باشد، اقدامات تکمیل می‌شود. همچنین تمهیدات مسائل ایمنی به‌صورت کامل پیش‌بینی و اجرا شده است. مشکلی از نظر ایمنی برای تردد خودروها وجود ندارد.»
به گفته معاون شهردار تهران، افتتاح رسمی و کامل پروژه در تاریخ ۲۹ اسفندماه جاری خواهد بود. صبوری دیلمی درباره اثرات ترافیکی پروژه گفت: «به‌صورت معمول اثرات ترافیکی پروژه در ماه‌های آینده بعد از بهره‌برداری نمایان خواهد شد. 2‌خط عبوری در پل عبوری گذشته وجود داشت و اکنون در هر لاین ۳.۵ متر عرض معبر افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود شهروندان تا میدان گل‌ها و اتوبان کردستان را به‌راحتی طی کنند. کسانی‌که می‌خواهند به بیمارستان شریعتی یا کارگر جنوبی دسترسی داشته باشند هم به آسانی تردد کنند. بعید می‌دانم که ترافیک جدی از این پس در زیرگذر کوی نصر مشاهده شود مگر اینکه پس‌زدگی ترافیک در معابر دیگر مثل میدان گلها یا پل آزمایش باشد.» او اضافه کرد: «از نظر مسیر تردد زیرگذر، نور و دیواره‌ها اقدامات کامل است. لایه آخر آسفالت در اواخر سال انجام خواهد شد. بنابراین محدودیت و مزاحمتی برای تردد خودروها وجود نخواهد داشت.»
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تا تکمیل پروژه صبر نکردید؟ اظهار کرد: «از نظر ایمنی این پروژه تکمیل شده است و تنها عملیات‌های ساده همچون یکسری ریزه‌کاری‌ها باقی مانده است که ارتباطی با ‌کیفیت تردد مردم در زیرگذر ندارد و از سوی دیگر ترافیک این منطقه برای مردم آزاردهنده بود و می‌بینید که در دقایق ابتدایی که این زیرگذر افتتاح شده، چه حجمی از تردد در آن صورت می‌گیرد.»
گفتنی است که اصلاح هندسی مسیر ورودی به خیابان کارگر جنوبی و خیابان بیمارستان شریعتی، تامین دسترسی مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران به مسیر غرب به شرق بزرگراه شهید گمنام به‌صورت غیرهمسطح و برقراری تعادل خطوط ترافیکی ورودی به خیابان گیشا از کارکردهایی است که در کنار رفع گلوگاه ترافیکی پل فلزی گیشا با احداث زیرگذر محقق می‌شود.

زیرگذر کوی نصر که از سال 95 متوقف شده بود روز گذشته پس از چند ماه به بهره‌برداری رسید و افتتاح رسمی و کامل این پروژه در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال جاری با حضور مسئولان خواهد بود

جزئیات ‌پروژه گیشا
عملیات پروژه زیرگذر گیشا (کوی نصر) از سال‌1395متوقف شده بود و تا خرداد‌ماه سال‌1398حدود 20درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
اکنون کمتر از 3درصد از عملیات تکمیلی زیرگذر باقی مانده است.
زمان پیش‌بینی اولیه برای جمع‌آوری پل قدیمی فلزی: 60روز
مدت زمان طی شده برای جمع‌آوری پل قدیمی فلزی: 22روز
زمان پیش‌بینی اولیه برای احداث زیرگذر: یک سال
زمان طی‌شده برای احداث زیرگذر: 8ماه
هزینه برآورد‌شده اجرای پروژه: 200میلیارد تومان
هزینه تقریبی اجرای پروژه: 130میلیارد تومان
در فروردین‌‌ماه 1399عملیات اجرایی دوربرگردان جنوب به جنوب روی بزرگراه شهید چمران و پل سبز زندگی آغاز می‌شود.
25هزار مترمکعب حجم خاکبرداری
6200مترمکعب بتن‌ریزی عرشه
14هزار مترمکعب بتن‌ریزی شمع‌ها
 

این خبر را به اشتراک بگذارید