• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96052
+
-

تماشاخانه‌های خصوصی در‌آستانه ورشکستگی

ضرردهی چند صد میلیونی رمقی برای ادامه کار سالن‌های خصوصی باقی نگذاشت

گزارش
تماشاخانه‌های خصوصی در‌آستانه ورشکستگی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

اواخر دهه80 وقتی تماشاخانه‌های خصوصی متولد شدند، این تولد نوید روزهای بهتر را برای گروه‌های تئاتر و خانواده نمایش به‌همراه داشت. تماشاخانه‌هایی که باتلاش خود تئاتری‌ها ایجاد شد و بعدها به‌دلیل ارائه مجوز به همه برای ایجاد سالن‌های خصوصی انتقاداتی نیز متوجه این بخش شد. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم هم‌اکنون تماشاخانه‌های خصوصی نیمی از بار تئاتر پایتخت را به دوش می‌کشند و در کلانشهرها نیز این رویه تا حدود زیادی دیده می‌شود. اما انگار عمر این تماشاخانه‌ها قرار نیست به یک دهه برسد. هم‌اکنون بسیاری از آنها با توجه به ضرر و زیان‌هایی که به‌خصوص در نیمه دوم سال داشتند، تصمیم‌شان بر تعطیلی است. معتقدند که اتفاقات رخ داده در نیمه دوم سال و تعطیلی‌های مداوم زیان زیادی به آنها وارد کرده و به‌دلیل نبود حمایت‌های مادی از سوی دولت دیگر جانی در بدنشان نمانده است. داوود نامور، مدیر نوفل‌لوشاتو ازجمله مدیرانی است که می‌گوید اگر حمایتی از سوی دولت نرسد تماشاخانه را تا پایان سال تعطیل می‌کند.

با بدهی 300میلیون تومانی نمی‌توانیم ادامه دهیم
وی به همشهری می‌گوید:«بعد از مهر‌ماه تماشاخانه نوفل‌لوشاتو بیش از 300میلیون تومان ضرر کرده و این در حالی است که ماهی 100میلیون تومان اجاره می‌دهیم و هزینه‌های دیگر نیز وجود دارد. دولت همیشه مدعی بوده به تئاتر و سالن‌های خصوصی کمک می‌کند اما تاکنون هیچ حمایتی صورت نگرفته و ما با انبوهی از مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم.» مدیر این تماشاخانه در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در نیمه دوم سال رخ داده، ‌توضیح می‌دهد:« اتفاقات آبان‌ماه و بعد دی‌ماه و تعطیلی‌های پشت‌سر هم باعث شد که ضررده شویم. گروه‌ها به‌دلیل عدم‌اجرای نمایش‌های خود که ماه‌ها زحمت کشیدند، پولی برای پرداخت نداشتند و خیلی از آنها انصراف دادند و قراردادهای زیادی فسخ شد. این جریانات دیگر رمقی برای ادامه کار در سال جدید باقی نگذاشته است.»

نوفول‌لوشاتو تعطیل می‌شود
وی در ادامه به جلسه‌ای که روز گذشته انجمن تماشاخانه‌های خصوصی با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی داشتند، اشاره می‌کند:«روز گذشته جلسه‌ای درباره وضعیت تماشاخانه‌های خصوصی با شهرام کرمی، مدیر مرکزهنرهای نمایشی داشتند که بنده به دلایل مشغله نتوانستم حضور پیدا کنم. قرار بود در این جلسه حمایت‌هایی صورت بگیرد اما با توجه به ضرردهی اگر این حمایت در حد 10 یا 20میلیون تومان باشد واقعا نمی‌توانیم به‌کار خود ادامه بدهیم. هم‌اکنون فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی بیشتر ضرر و زیان است و امیدوارم با توجه به فعالیت گسترده‌ای که تماشاخانه‌ها دارند مرکز هنرهای نمایشی بتواند حمایت لازم را در اندازه فعالیت هرکدام از سالن‌ها داشته باشد.

وعده حمایت در جلسه با مدیر مرکز
شاهین چگینی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران درباره دیدار مدیران تماشاخانه‌های خصوصی با مدیریت مرکز هنرهای نمایشی به همشهری می‌گوید: «علاوه بر اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته رخ داد از تعطیلی اینترنت و افت فروش بلیت‌ها و مشکلات ایجاد شده برای اجراهای گروه‌های نمایشی تا کم شدن تماشاگران تئاتر، هم‌اکنون هم تماشاخانه‌های دولتی وخصوصی به‌دلیل عدم‌جلوگیری از ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. هیچ‌کسی منتقد این تعطیلی نیست و کار بسیار درست و عاقلانه‌ای صورت گرفته است. اما با توجه به قراردادهای اجرا و هزینه‌هایی که گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها داشتند ضرر و خسارت به سالن‌های نمایشی وارد می‌شود. در جلسه‌ای که با آقای شهرام کرمی داشتیم ایشان اعلام کردند که مرکز حمایت حداکثری را از سالن‌های تئاتر خواهد داشت.»

اعلام خسارت به مرکز هنرهای نمایشی
 وی در ادامه توضیح می‌دهد: «این تعطیلی تا پایان هفته است. ابتدا باید ببینیم که تعطیلی تمدید خواهد شد یا خیر و در آن صورت میزان خسارت را اعلام کنیم. در این جلسه به عدد خاصی نرسیدیم اما قرار شد با توجه به اتفاقات صورت گرفته ضرر وارد شده برای هر سالن را مشخص و به مرکز اعلام کنیم. علاوه بر سالن‌های نمایشی، خود گروه‌ها نیز مشکلات زیادی را به‌خاطر اجرا نکردن آثار خود دارند و امیدوارم مشکلات به‌زودی حل شود.» وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های گذشته افتاده آیا مرکز حمایتی از سالن‌های خصوصی داشته، ادامه می‌دهد: «در اتفاقات ماه‌های اخیر سالن‌ها تعطیل نبودند اما باز انتظار حمایت را داشتیم که انجام نشد اما این‌بار سالن‌ها به‌طور کامل تعطیل شده و درهای آن بسته است. اگر قرار بر ادامه حیات تماشاخانه‌های خصوصی است باید این حمایت صورت بگیرد. عدم‌حمایت به‌طور حتم منجر به تعطیلی خیلی از تماشاخانه‌ها می‌شود.» چگینی در ادامه با تأکید بر احتساب ضرر و زیان‌ها از سوی انجمن تماشاخانه‌های خصوصی می‌افزاید: «در این فاصله قرار بر این شد تا شهرام کرمی به‌عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز جلساتی با وزارتخانه داشته باشد. امیدواریم حمایت لازم صورت گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید