• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96039
+
-

آماده‌باش برای مهار سیل

مروری بر اقدامات انجام‌شده و در دستور کار شهرداری تهران برای پیش‌بینی سیل و کاهش آسیب‌هایی که می‌تواند به بار آورد

گزارش
آماده‌باش برای مهار سیل

حامد فوقانی- خبر‌نگار

بارندگی‌های سیل‌آسا از دوشنبه‌شب آغاز شده و اینطور که پایش‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا اواخر امروز در تهران ادامه خواهد یافت. طی 2روز اخیر میزان بارندگی به‌طور میانگین بیش از 25میلی‌متر بوده است؛ به‌گونه‌ای که دیروز حدود 40میلی‌متر باران در پایتخت بارید. این میزان حجم از بارندگی‌ها باعث شد تا در برخی از معابر شهر، آبگرفتگی‌های جزئی رخ دهد اما در عین حال، هیچ‌گونه اختلالی در ترددهای درون‌شهری به‌وجود نیامد. در این میان، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران نیز گفته آمادگی‌های لازم را برای مهار سیلاب دارند و به‌جز موارد‌ی خاص، همه معایب موجود رفع شده است. به گفته اصغر عطایی، این موارد مثل میدان آزادی، به‌ کار گسترده‌تری نیاز دارند و حدود ۵ تا ۶ ماه برای برطرف‌کردن معایب آنها زمان لازم است.
مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران گفت: «تمام ١٠هزار‌کیلومتر انهار مویرگی شهر تهران به‌صورت روزانه پاکسازی‌ می‌شود. نیروهای خدمات شهری در سطح شهر مستقر هستند و این آماده‌باش ادامه‌دار خواهد بود؛ زیرا اگر رودخانه‌ها، انهار و مسیل‌ها دچار مشکل شوند، شهر نیز آسیب می‌بیند.»
به‌هرحال باران‌های شدید، سیل راه می‌اندازند و با سرعت بسیار زیادتر از هرچیز مثل شیوع ویروس کرونا می‌تواند به بخشی از تاسیسات شهری آسیب وارد کند. به همین منظور مدیریت شهری طی 2سال اخیر، رویکرد جدیدی را برای مدیریت بحران به‌ویژه از نظر پیشگیری و آمادگی آغاز کرده است. البته تا سرمنزل مقصود، هنوز فاصله بسیاری مانده اما جدا از آنکه اقداماتی برای آمادگی در برابر زلزله صورت گرفته، در بخش‌های دیگری مثل سیل نیز کارهای قابل‌توجهی انجام شده است. به طور حتم حوزه زمین‌لرزه کارهای بسیار دیگری را برای افزایش تاب‌آوری پایتخت در مواجهه با زمین‌لرزه می‌طلبد؛ با این حال مدیریت شهری تنها روی این مسئله تمرکز نکرده و این باعث شده تا تهران امروز نسبت به سال‌های پیش‌تر، در برابر خطر وقوع سیل آماده‌تر باشد.
پایش، ارزیابی و آزادسازی مسیل روددره‌ها، پایش گودهای پرخطر، تهیه نقشه آبرفت‌های شهر و از همه مهم‌تر طراحی و اجرای سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل ‌ازجمله اقدامات مدیریت شهری تهران طی 2سال اخیر به‌حساب می‌آید.

تردد غیرضروری نداشته باشید

شهردار تهران از آمــاده‌بـاش نیروهای شهرداری در پی بارش‌های پایتخت خبر داد. پیروز حناچی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: با توجه به‌ شدت بارش‌ها در شهر، ضمن اعلام آماده‌باش به نیروهای خدمات شهری، شهرداران مناطق و نواحی، شهرداری تهران از روز گذشته تمهیدات لازم را برای مدیریت آب‌های سطحی اندیشیده‌ است. از شهروندان محترم تقاضا دارم از رفت‌وآمد غیرضروری به‌ویژه در اطراف مسیل‌ها و روددره‌ها اجتناب کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید