• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96032
+
-

شهرهای غربی در سیلاب

جاری شدن آب در خیابان‌ها و معابر همدان، زنجان، خرم‌آباد، ایلام، کرمانشاه و... زندگی شهروندان را مختل کرده است

هواشناسی
شهرهای غربی در سیلاب

بارش‌های قوی از شامگاه دوشنبه آغاز شده است و بسیاری از شهرها در غرب کشور را به دلیل گرفتگی کانال‌های شهری با سیلاب مواجه کرده است. هر چند که بر اساس هشدار سازمان هواشناسی بسیاری از خانه‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌های در معرض طغیان تخلیه شده‌اند اما جاری شدن آب در شهرهای همدان، زنجان، خرم‌آباد، ایلام، کرمانشاه و... زندگی شهروندان را مختل کرده است. بارش‌هایی که ادامه دارد و مسئولان بر سفر نکردن به استان‌های غربی تا پایان هفته جاری تاکید می‌کند.
به گزارش گروه ایرانشهر، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارش باران و برف تا پایان هفته جاری در بسیاری از استان‌های کشورمان پیش بینی می‌شود. سیلاب، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، ذوب برف و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و همچنین احتمال وقوع بهمن موجب آماده‌باش کلیه نیروهای امدادی شده است و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم از آماده‌باش نیروهای امدادی و تقویت و شارژ انبارهای امدادی استان‌های در معرض سیل خبر می‌دهد.
در این باره مرتضی زمانپور، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری از تخلیه روستای محمودآباد و دره شیخ‌عالی کوهرنگ در همان ساعات ابتدایی بارش‌ها خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با تداوم بارندگی اهالی ۷ روستای در معرض خطر سیلاب این شهرستان هم تخلیه شدند.
روستاهای ملاوی، گو مهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب لرستان هم تخلیه شده‌اند اما بارش‌ها همچنان ادامه دارد و مردم شهرهای پلدختری و معمولان، چگنی، خرم‌آباد و دورود هم با پیک سیلاب در سطح شهر روبه‌رو هستند. در این باره رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه لرستان هشدار می‌دهد که مردم این مناطق تا پایان سیلاب های احتمالی منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند. در خرم‌آباد زیرگذرهای شهر وضعیت چندان مطلوبی ندارند و پل جهادگران واقع در شمال این شهر در همان ساعت‌های اولیه بارش زیر آب رفت و مسدود شد. معابر و خیابان‌های خرم آباد هم به شدت دچار آبگرفتگی شده و کانال‌های عبور آب کنار خیابان به علت شدت بارش و وجود زباله بسته شده است.
مصطفی دالوند، رئیس پلیس راه لرستان هم می‌گوید: سطح راه‌های استان به دلیل بارش باران و برف لغزنده است و به رانندگان توصیه می‌شود تا پایان هفته از سفر غیر ضروری به لرستان اجتناب کنند.
سامانه بارشی قوی به ویژه در شهرهای ایلام، دره‌شهر و آبدانان هم سبب مسدود شدن و آبگرفتگی برخی از مسیرهای ارتباطی استان شده است. بارش‌هایی که با توجه به ورزش باد مشکلات مردم را دو چندان کرده است. بر این اساس ستاد مدیریت بحران شهرداری ایلام در اطلاعیه‌ای از مردم استان خواست با توجه به‌پیش‌بینی بارش‌ها، شهروندانی که منازلشان در معرض آب‌گرفتگی قرار دارد برای دریافت کیسه‌ شن و ماسه به سازمان مدیریت پسماند شهرداری واقع در خیابان خرمشهر نرسیده به تقاطع مادر مراجعه کنند.
همدانی‌ها هم به دلیل جاری شدن آب در خیابان‌های شهر با مشکلات زیادی در تردد مواجه هستند. اداره کل هواشناسی همدان از تداوم بارش‌ها تا ظهر امروز (چهارشنبه) خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: در ساعات پایانی امروز این سامانه بارشی از سمت شرق استان خارج خواهد شد.
منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نسبت به وقوع سیل در غرب استان هشدار می‌دهد و بیان می‌کند: ساکنان غرب استان؛ فریدونشهر، چادگان، فریدن، بویین‌میاندشت، خوانسار از اسکان و نزدیکی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، پل‌ها، کانال‌ها و منابع و تاسیسات آبی جدا خودداری کنند.
خانه‌های واقع شده در انتهای کرهرود اراک هم به دستور استاندار و طبق مصوبه شورای تامین، تخلیه و برای این خانواده‌ها مکانی موقت ایجاد شده است. به گفته سیدعلی آقازاده در صورت مخالفت ساکنان، تخلیه منازل با دستور قضایی صورت خواهد گرفت.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ۹ استان کشورمان (اصفهان، مرکزی،‌ لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه و ایلام) از دوشنبه و تا پایان امروز با حجم قابل توجه بارش‌ها مواجه و استان‌های لرستان،‌ خوزستان و چهارمحال و بختیاری در مرحله هشدار هستند. بر این اساس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید