• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 96004
+
-

گامی مهم برای کاهش آلودگی هوا و صدا برداشته می‌شود

۳هزار موتور برقی زیرپای پستچی‌های تهران

۳هزار موتور برقی زیرپای پستچی‌های تهران

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

طرحی که ۴سال پیش قرار بود به کمک هوای تهران بیاید سرانجام کلید خورد تا ۳هزار پستچی پایتخت با موتورسیکلت‌های برقی در شهر تردد کنند.
جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی، سالانه 2هزار و 100لیتر به‌ازای هر دستگاه، کاهش مصرف سوخت به‌همراه خواهد داشت و با پیاده‌سازی طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با بنزینی برای 300هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران حدود 1.5میلیون تن آلایندگی از فضای شهری کاهش می‌یابد.

موتورسیکلت‌های بنزینی جزو عوامل اصلی آلودگی هوا و مزاحمت‌های صوتی تهران هستند. ناهنجاری‌های ترددی نیز معضل دیگر آنان است. سال۹۴ قرار بود ناوگان پست و پیک‌های بادپای تهران به موتورهای برقی پاک و بی‌صدا مجهز شوند اما جز درباره بخش اندکی از پیک‌های موتوری، این تجهیز صورت نگرفت. دیروز اما فصلی نو در برقی شدن ناوگان پست تهران بود؛ طرحی که شهرداری‌ تهران برای کمک به کیفیت هوا آن را دنبال می‌کند.

تفاهم  چهار جانبه
با تسهیلات سازمان حمل ونقل و ترافیک، ۳هزار موتورسیکلت برقی تولید و به‌منظور کاهش آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت در اختیار توزیع‌کنندگان شرکت ملی پست قرار می‌گیرد.
طی تفاهمنامه‌ای چهارجانبه‌ فی مابین سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت ملی پست و شرکت تولید‌کننده موتورسیکلت‌های برقی، تولید 3هزار موتورسیکلت برقی برای پستچی‌های پایتخت در دستور کار قرار گرفت.
سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف کمک به کاهش آلودگی هوا و استقرار مدیریت سبز، اعطای تسهیلات با کارمزد 4 درصد تا سقف 150میلیون ریال برای هر موتورسیکلت (نیمی از قیمت کل) را برعهده گرفته و فرصت جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی را برای توزیع‌کنندگان شرکت ملی پست فراهم می‌کند.

بر این اساس، ۳هزار موتورسیکلت برقی با مشخصات فنی موردتأیید شرکت ملی پست تولید و طی 2مرحله در اختیار قرار می‌گیرد؛ که در مرحله نخست 50دستگاه از این موتورسیکلت‌ها تولید و پس از تأیید قابلیت‌های موردنظر از قبیل میزان پیمایش، توان باتری، کارآمدی موتورسیکلت و سایر موارد، بقیه موتورسیکلت‌های تعهد شده (و 2هزار و 950دستگاه موتورسیکلت برقی دیگر) نیز تولید و آماده تحویل می‌شود.
تفاهمنامه همکاری چهارجانبه، به‌امضای یوسف حجت، سرپرست معاونت و مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، منوچهر منطقی دبیر توسعه فناوری‌های حوزه قضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، جلیل مجاهد رئیس هیأت مدیره شرکت نیرو موتور سهند و حسین نعمتی معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید