• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 7 اسفند 1398
کد مطلب : 95998
+
-

نگاه‌ها به سمت وین

نشست کمیسیون برجام امروز در وین برگزار می‌شود

در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام، فرانسوی‌ها که سابقه بدی در کارشکنی‌های برجامی داشته‌اند، یک‌بار دیگر مواضعی تخریبی علیه ایران اتخاذ کرده‌اند. نشست کمیسیون برجام قرار است امروز در وین برگزار شود. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز در سخنانی در جلسه کنفرانس خلع سلاح ژنو، گفت: ما به تلاش‌های خود برای نجات توافق هسته‌ای ادامه می‌دهیم و می‌خواهیم که ایران به تعهداتش در قبال این توافق بازگردد. لودریان در سخنانش توضیح نداد اروپایی‌هایی که تقریبا به هیچ‌یک از تعهداتشان به برجام بعد از خروج دولت ترامپ از این توافق بین‌المللی عمل نکرده‌اند، چگونه از تهران انتظار دارند به تعهداتش در قبال این توافق عمل کند.

فرانسه در جریان مذاکراتی که به برجام منتهی شد بارها نقش مخرب ایفا و مذاکرات را با بن‌بست مواجه کرده بود.
نشست عالی‌رتبه دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح با حضور وزرای امور خارجه کشورهای جهان و مقامات عالی‌رتبه در ژنو برگزار شد. پیش‌تر، وزیر امور خارجه فرانسه روز ۲۶بهمن در دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، از عزم پاریس برای کاهش تنش‌ در منطقه خلیج‌فارس سخن گفته و در عین حال از آنچه از آن به‌عنوان نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران نام برد، ابراز نگرانی کرده بود. وی همچنین گفت: اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد.

به گزارش همشهری، تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) 2‌ماه پیش با نادیده گرفتن تعلل خود در اجرای کامل تعهداتشان در برجام، تلاش کردند تا با سوءاستفاده از کارت سازوکار حل اختلاف، ایران را به اجرای کامل تعهداتش وادار کنند.
آنها روز ۲۴ دی‌ماه با صدور بیانیه‌ای تمایل خود را برای فعال کردن این سازوکار که برخی کارشناسان از آن به‌عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌کنند، اعلام کردند. مکانیسم ماشه، بخش نهایی از سازوکار حل اختلاف ذیل برجام است که می‌تواند قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل متحد را که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بودند، بازگرداند. ایران هشدار داده درصورت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل اقداماتی ازجمله خروج از ان‌پی‌تی را در دست بررسی قرار می‌دهد. پس از تهدید ایران جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این سازوکار هنوز فعال نشده است و هدف از اقدامات اروپا بازگرداندن تحریم‌های سازمان مللی نیست. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خلع سلاح در ژنو به نشست کمیسیون مشترک برجام اشاره کرد و گفت که این نشست، فرصتی خواهد بود برای پایان دادن به تنش‌ها پیرامون توافق هسته‌ای با ایران. اگرچه یک شانس صددرصدی نیست اما فرصتی است، پیش از آنکه خیلی دیر شود.

نشست وین، عادی است

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد: جلسه‌ای که روز چهارشنبه ۷ اسفند برگزار می‌شود، نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. وی تأکید کرد که این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر 3ماه یک‌بار برگزار می‌شود. طرف‌های اروپایی برجام، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان چندی پیش با هدف رفع مسائل کنونی پیرامون اجرای این توافق، سازوکار حل اختلافات در برجام را فعال کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید