• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9599
+
-

آغاز معاملات سومین صندوق طلا در بورس‌کالا

معاملات ثانویه سومین صندوق طلای بازار سرمایه، موسوم به صندوق طلای کیان، از دیروز در بورس کالای ایران آغاز شد.به گزارش همشهری، بخشی از سبد صندوق طلای کیان، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا و بخش دیگر گواهی سپرده سکه طلا است.سرمایه صندوق طلای کیان مانند سایر صندوق‌های طلا، هزار میلیارد ریال است و هر یک از سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای این صندوق را با قیمت اسمی 10هزار ریال و خالص ارزش روز دارایی‌ها در کارگزاری‌های بورس خریداری کنند.

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه کار می‌کنند؟


صندوق سرمایه‌گذاری را می‌توان مانند شرکتی درنظر گرفت که با جمع‌آوری منابع پولی کوچک، به سرمایه‌گذاری در سبدی از اوراق بهادار می‌پردازد که این سبد ممکن است شامل سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار باشد.بر این اساس هر فرد می‌تواند با سرمایه مورد نظر خود (هر چند اندک) در سبدی از دارایی‌های متنوع سرمایه‌گذاری کند و به این ترتیب نسبت به آورده خود در سود و زیان صندوق سهیم شود. ضمن اینکه سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمان که بخواهد سرمایه خود را از صندوق خارج کند، با این کار واحدهای سرمایه‌گذاری وی از منابع صندوق به نرخ ارزش روز دارایی‌ها (NAV) بازخرید می‌شود. به بیانی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوعی نهاد مالی هستند که فعالیت اصلی آنها سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن نسبت به سرمایه‌گذاری خود در سود و زیان صندوق شریک هستند.

 

 

مزیت صندوق‌های طلا چیست؟


صندوق سرمایه‌گذاری طلا یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. هدف از تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تشکیل یک سبد از دارایی‌های مبتنی بر طلاست و این صندوق‌ها معمولاً روی شرکت‌های تولیدکننده طلا و جواهرات، شرکت‌های مالک معادن طلا، شمش و سکه‌های طلا و اوراق مشتقه یا آپشن طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و سبدی از آنها تشکیل می‌دهند.از جمله مزایا و فواید تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، کاهش ریسک مربوط به خرید و فروش طلاست. سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند با مبلغ کمتری روی طلا سرمایه‌گذاری کنند، ضمن اینکه تشکیل سبدی از انواع دارایی‌ها ریسک صندوق‌ها را کاهش می‌دهد.


مزیت دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا کاهش ریسک و خطرات نوسانات ناشی از بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی است و عدم نیاز به نگهداری فیزیکی طلا و جواهرات از دیگر مزایای این صندوق‌هاست؛ به‌ویژه اگر این سرمایه‌گذاری‌ها روی طلا زیاد باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید