• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95929
+
-

شرق به غرب زیرگذر گیشا آماده عبور

زیرگذر پروژه گیشا به‌عنوان مهم‌ترین مسیر در این تقاطع و جایگزین اصلی پل فلزی قابل تردد است

شرق به غرب زیرگذر گیشا آماده عبور

محمد سرابی- خبر‌نگار

وقتی در آخرین روز خرداد‌98 نخستین قطعه پل گیشا برداشته شد، نه فقط اهالی کوی نصر، بلکه تمام کسانی که در محدوده شمال‌غربی تهران تردد می‌کنند، می‌خواستند بدانند که پروژه تا چه زمانی  طول می‌کشد.
با برداشتن پل، ترافیک محدوده چمران و چندین معبر بزرگ دیگر در اطراف پل گیشا به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت و رانندگان بیشتر از اینکه به فکر خاطرات خود از پل‌گیشا یا ماندگاری این نماد شهری باشند، نگران بودند که این پروژه مانند بعضی از طرح‌های عمرانی بزرگ، نیمه‌کاره رها شود. سابقه طرح‌های عمرانی – ترافیکی هم این تأخیر‌ها را نشان داده بود اما گیشا زودتر از برنامه اعلام‌شده به مراحل پایانی خود رسیده است.
پل‌گیشا که در سال‌های‌50 ساخته شده بود، گنجایش ترافیک امروزی‌ با توجه به حجم خودرو‌هایی که از این محل می‌گذرند را نداشت. این پل ‌به‌صورت موقت ساخته شده بود و امکان عریض‌کردن آن هم وجود نداشت. تنها کار ممکن برداشتن پل و ایجاد تقاطع چند‌سطحی زیر و روی زمین بود. مهم‌ترین مانع در این زمینه ترافیک جاری در منطقه بود که راهی برای انتقال آن وجود نداشت. با پایان کار مدارس و دانشگاه‌ها فرصتی فراهم شد تا اندکی از حجم خودرو‌ها کاسته شود و 3‌ماه ابتدای طرح در این شرایط اجرا شد.
برآورد زمان اجرای پروژه نزدیک 11‌ماه بود و بنا بود بخشی از آن در ابتدای مهرماه و ابتدای سال تحصیلی به بهره‌برداری برسد. برداشت قطعات اصلی پل زودتر از آنچه تصور می‌شد در تیرماه به پایان رسید. شهروندانی که از این مسیر عبور می‌کردند، فضای بزرگی شبیه یک میدان را می‌دیدند که دیگر حجم بزرگ آهنی پل روی آن قرار نداشت. سرعت زیاد برداشت پل باعث شد که مسئولان شهری وعده تحویل پروژه در اردیبهشت‌1399را تغییر دهند و شهردار تهران در بازدید از کارگاه، از پایان یافتن کار در اسفند‌98 سخن گفت.

بستن بزرگراه چمران
یکی از طرح‌های ممکن برای اجرای پروژه، مسدود‌کردن بیشتر مسیر‌های عبور خودرو و اجرای سریع عملیات عمرانی بود اما این کار بر تمام ترافیک خیابان‌های کارگر، چمران و معابر اطراف تا میدان انقلاب تأثیر می‌گذاشت. روش دوم که به اجرا در‌آمد، تغییر مسیر‌ها و اجرای همزمان خاکبرداری و بتن‌ریزی بود. البته قسمتی از ایجاد زیرگذر قبل از برداشتن پل اجرا شده بود ولی با وجود پایه‌های پل امکان ادامه کار نبود. در طرح نهایی برای پل گیشا، باید قسمتی از عرشه آن به‌عنوان یک فضای عمومی و تفریحی حفظ شود تا به‌صورت پیاده‌راه و فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد. بنا به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، بعد از بهره‌برداری از زیرگذر گیشا، بخشی‌هایی از پل به مساحت حدود 5000مترمربع دوباره در جای قبلی نصب می‌شود. بدین‌ترتیب، تبدیل به پل سبز زندگی می‌شود که هم تردد عابران پیاده به بزرگراه چمران را ممکن می‌کند و هم می‌تواند فضای مکث ایجاد ‌کند.
قابل بازسازی بود
پل‌های کریمخان و ستارخان بازسازی شده‌اند. تعداد زیادی از پل‌های دیگر تهران هم مقاوم‌سازی‌ شده‌اند تا در مقابل فرسودگی ناشی از عبور مداوم خودرو‌ها و همینطور حوادثی مانند زلزله، دوام بیاورند ولی پل گیشا قابل بازسازی نبود. پروژه بازسازی پل‌گیشا از سال‌94 آغاز شد‌ و تا سال‌96 پیشرفت چندانی نکرد. مسیر اصلی زیرگذر‌ گیشا‌ دارای 11متر عرض و تعداد خطوط عبوری آن از هر طرف 3خط است. در مجموع طول زیرگذر‌ یک هزار و 270متر و طول ناحیه مسقف‌ آن 350متر می‌شود. ظرفیت عبور خودرو از تقاطع چند‌سطحی گیشا پس از پایان پروژه بیشتر از دورانی خواهد بود که از پل کم‌عرض گیشا عبور می‌کردند.
اتصال دو بخش زیرگذر به شکلی انجام شد که در بیشتر روز‌ها تمام سطح بزرگراه چمران برای عبور خودرو‌ها قابل استفاده باشد. از آنجا که بنا بود در طول اجرای پروژه ترافیک نیز در منطقه جریان داشته باشد، جلسات مشترکی میان شهرداری و پلیس راهور برگزار شد تا هماهنگی‌های لازم برای این کار ایجاد شود. نزدیک به 7مسیر جایگزین در خیابان‌های اطراف تعیین شد. رانندگان ساعت‌های زیادی در ترافیک صبح و عصر این مسیر‌ها باقی ماندند درحالی‌که کارگران کار ساخت زیر‌گذر را انجام می‌دادند.

مسیر شرق به غرب
اکنون یک مرحله دیگر از پروژه برای بهره‌برداری آماده شده است. زیرگذر گیشا که ارتباط شرق و غرب را فراهم می‌کند، افتتاح شده و اکنون برای تردد قابل استفاده است. بنا به اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، از آنجایی که همزمان با نزدیک‌شدن به شب عید میزان تردد شهروندان در شهر زیاد می‌شود، برای جلوگیری از افزایش ترافیک سطح زیرگذر آسفالت و رفت‌وآمد خودرو‌ها در آن ممکن است اما نصب سایر تجهیزات مانند علائم ترافیکی و خط‌کشی‌های لازم شب‌ها انجام خواهد شد.
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: بهره‌برداری از زیرگذر کوی نصر با احتساب پروژه‌هایی مانند پارکینگ بوستان ملت و بهسازی رینگ ۷ کیلومتری بوستان پردیسان که بدون برگزاری مراسم رسمی تحویل شهروندان شدند، نهمین افتتاحیه پروژه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال‌98 به شمار می‌آید.
او با بیان اینکه طرح این پروژه پس از بازنگری‌های اعمال‌شده، نگاه ویژه‌ای به ساماندهی ترافیک محلی داشته است، بیان می‌کند: اصلاح هندسی مسیر ورودی به خیابان کارگر جنوبی و خیابان بیمارستان شریعتی، تامین دسترسی مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران به مسیر غرب به شرق بزرگراه گمنام به‌صورت غیرهمسطح و برقراری تعادل خطوط ترافیکی ورودی به خیابان گیشا از کارکردهای زیرگذر به‌جای پل فلزی گیشا‌ست.
طی روز‌های آینده زیرگذر گیشا به بهره‌برداری خواهد رسید. هرچند در این روزها که شهر بحران ویروس چینی را از سر می‌گذراند، ممکن است بهره‌برداری از این پروژه به روزهای آینده موکول شود. هر چه هست این پروژه آماده بهره‌برداری است و عبور از شرق به غرب از زیرگذر ممکن شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید