• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 5 اسفند 1398
کد مطلب : 95860
+
-

وقوع احتمالی سیلاب

مسئولان استان های مختلف در گفت‌وگو با همشهری از وقوع سیلاب احتمالی در 13 استان خبر داده و شرایط را نگران کننده نمی دانند

آب و هوا
وقوع احتمالی سیلاب

  اصفهان، چهار محال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، ایلام، همدان، قم، مرکزی، تهران، البرز، کرمانشاه، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی استان‌هایی هستند که مدیریت بحران منابع آب هشدار بارش‌های شدید و سیلاب را برای آن‌ها پیش‌بینی‌کرده است. این هشدار در شرایطی مطرح می‌شود که شهروندان مناطق مختلف نگران شیوع ویروس کرونا هستند و از سوی دیگر هنوز خسارت‌های ناشی از سیل و زلزله در بسیاری از استان‌ها از جمله کرمانشاه، خوزستان،‌ لرستان و خراسان جبران نشده است.

آماده‌باش در لرستان
هشدار سیلاب در لرستان جدی‌تر از استان‌های دیگر مطرح شده است. سید موسی خادمی، استاندار لرستان روز یکشنبه نسبت به ورود سامانه بارشی قوی از روز دوشنبه هشدار داد و گفته بود: ممکن است بارش این سامانه به بارش‌های سیل‌آسای فروردین نزدیک باشد. کوهدشت، پلدختر، جنوب خرم آباد، دورود، سپید دشت و الیگودرز بیش از نقاط دیگر استان تحت تأثیر سامانه بارشی هستند. مدیرکل آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرده است از روز دوشنبه، دبی رودخانه خرم‌آباد در روز سه‌شنبه به ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه و دبی رودخانه کشکان در پلدختر به ۲۳۰۰ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.  مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از آماده‌باش نیروهای عملیاتی تا پایان فعالیت سامانه بارشی پیش رو خبر می‌دهد و می‌گوید: تیم‌های امداد و نجات کوهستان و سیلاب بر ۱۸ پایگاه جاده‌ای ثابت و ۵ پایگاه بین شهری سیار و همچنین یک پایگاه کوهستان ثابت آماده‌باش هستند.
صارم رضایی می‌افزاید:  تعداد 2 هزار پک غذایی ۷۲ ساعته و چادر مسافرتی اضافه بر دپوهای از قبل تجهیز شده به انبارهای شعب جمعیت هلال احمر فرستاده شده است.
سیلاب احتمالی در غرب قم
در قم، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی با بیان اینکه بارش باران از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود و به دلیل شدت بالا ممکن است موجب سیلاب در رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر شهر شود،‌ می‌گوید: حداکثر بارندگی که تا روز چهارشنبه ادامه دارد، در استان ۴۰ و در شهر قم ۲۰ میلی‌متر پیش‌بینی می‌شود. محمدرضا قاضی بیشترین بارش را در غرب استان از جمله در مناطق سلفچگان، ‌دستجرد و خلجستان پیش‌بینی می‌کند. مهران حیدری بنی، مدیرکل هواشناسی قم اما در پاسخ‌نگرانی‌ از سیلاب آن‌ هم در شرایطی که این استان درگیر ویروس کروناست به همشهری می‌گوید: نگرانی خاصی نداریم، زیرا تجربه‌های خوبی درباره مدیریت سیلاب فروردین امسال با مهار 3 موج سیلابی داریم.

کرج،‌ ساوجبلاغ و طالقان در معرض سیل
هرچند در البرز هم هشدار وقوع سیل به همه فرمانداران، مدیران کل مرتبط در حوزه آبخیزداری، آب منطقه‌ای، شهرداری و دهیاری‌ها داده شده است،‌ اما بیشتر نگرانی‌ها از ساخت‌وسازهای صورت گرفته در حریم رودخانه‌هاست. با این وجود مدیرکل مدیریت بحران البرز با اشاره به برخورد قضایی با ساخت‌و سازها به همشهری می‌گوید: به دلیل محدودیت در لایروبی و همچنین ساخت‌وسازهایی که در گذشته صورت گرفته است، روز گذشته جلسه‌ای با عنون کارگروه سیلاب با حضور مدیران مرتبط برگزار کردیم و خواستیم رودخانه‌ها و مسیل‌ها را بررسی کنند تا اگر نقطه‌ای به لایروبی نیاز دارد، انجام شود. محمدرضا فلاح‌نژاد  می‌افزاید: کرج، ساوجبلاغ و طالقان بیشتر در معرض سیلاب هستند. دریاچه‌هایی در برخی مسیرها برای تغذیه منابع زیرزمینی ایجاد شده که همین دریاچه‌ها تا حدودی سیلاب را مدیریت می‌کنند.
شناسایی 32 نقطه آسیب‌زا در کرمانشاه
در کرمانشاه هم مدیریت بحران معتقد است شرایط تحت کنترل خواهد بود، زیرا کاهش قابل توجه بارش‌ها موجب شده است رودخانه‌های این استان ظرفیت خوبی برای بارندگی داشته باشند. جلیل بالایی در این باره به همشهری می‌گوید: گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد از بعدازظهر سه‌شنبه تا چهارشنبه 40 تا 60 میلی متر بارندگی در بخش از شمال غرب و جنوب استان رخ‌ می‌دهد.  وی از اعلام آمادگی نیروهای مختلف چون شهرداری، ستاد بحران، امور آب برای آب‌سنجی و تعیین دبی ورودی و خروجی رودخانه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به اینکه امسال 220 میلی‌متر باران داشتیم که از میانگین سالانه پایین‌تر است، رودخانه‌های استان ظرفیت پذیرش بارندگی پیش‌بینی شده را دارند. بالایی همچنین از شناسایی 32 نقطه آسیب‌زا در زمان وقوع سیل خبر می‌دهد که این 32 نقطه در طول 65 کیلومتر لایروبی شده است.

باران و گردوغبار در راه خوزستان
در خوزستان با وجود اینکه هواشناسی هشدار بارش‌های شدید و سیلاب را داده است، اما در برخی ساعت‌های روز احتمال بروز گرد و خاک هم وجود دارد. مدیرکل هواشناسی خوزستان از کاهش دید افقی ناشی از گرد و خاک در برخی ساعات امروز (دوشنبه) در مناطق غرب و جنوب غرب، جنوب و مرکز استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امروز احتمال بارش پراکنده در مناطق شمال شرق و شرق وجود دارد و در دیگر مناطق استان مه رقیق یا غبار صبحگاهی پدیده غالب خواهد بود. محمد سبزه‌زاری با بیان اینکه از امروز تا اواخر چهارشنبه سامانه بارشی به‌تدریج موجب افزایش ابر، رگبار شدید باران و رعد و برق، وزش بادهای شدید، گاهی تندباد لحظه‌ای، احتمال بارش تگرگ و بارش برف در ارتفاعات استان خواهد شد، می‌افزاید: بارش در ارتفاعات و مناطق شمال و شرق استان شدت بالایی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید