• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95745
+
-

رابینسون کروزوئه ایرانی

«هیچ دوستی به جز کوهستان» فیلم می‌شود

کتاب
رابینسون کروزوئه ایرانی

آرش نهاوندی- خبرنگار

 3 کمپانی استرالیایی – نیوزیلندی قرار است با اقتباس از کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان»، اثر بهروز بوچانی، فیلم بسازند. سوئیت شاپ‌اند گرین، اورورا فیلمز و هودلام اینترتینمنت، کمپانی‌هایی هستند که در ساخت این فیلم مشارکت دارند. فیلمبرداری از این فیلم قرار است از میانه سال 2021آغاز شود. ایکوس آرمونت نویسنده و تهیه‌کننده و آنتونی وادینگتون تهیه‌کننده کار اقتباس سینمایی از کتاب هیچ دوستی به جزکوهستان را برای کمپانی ارورا فیلمز که مقر آن در سیدنی است، کلید زده‌اند. این کمپانی‌ها همچنین جهت جلب حمایت مالی برای ساخت این اقتباس سینمایی هستند. بهروز بوچانی کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان را در زندان پناهجویان جزایر مانوس استرالیا نوشته بود و نسخه‌های آن را به‌صورت فایل‌های پی دی اف و از طریق گوشی تلفن همراه با استفاده از اپلیکیشن واتس‌آپ برای دوستش امید توفیقیان که در استرالیا زندگی می‌کرد، فرستاده بود. در این کتاب که در عرصه بین‌الملل بسیار پر فروش بوده، بوچانی وقایعی را که در زندان پناهجویان مانوس در پاپوای گینه نو از سال 2013تا اوخر 2019 از سر گذرانده روایت کرده است. از زمان انتشار کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان در سال 2019این کتاب به 19کشور فروخته شده است.

خاطرات رابینسون کروزوئه ایرانی
کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان در نهایت توسط امید توفیقیان به انگلیسی ترجمه شد و مورد توجه مخاطبان استرالیایی و نیوزیلندی قرار گرفت. یکی از علل موفقیت کتاب بوچانی بی‌شباهت نبودن بخش‌های اول داستان او به داستان رابینسون کروزوئه(دنیل دفو) است؛ او دوبار تلاش کرد با قایق همراه دیگر مهاجران از اندونزی به استرالیا برود، بار اول قایق غرق شد و او از غرق شدن نجات یافت اما بار دوم او و 75پناهجوی استرالیایی چندان خوش‌شانس نبودند و به‌دست نیروی دریایی استرالیا دستگیر شده و به اردوگاه پناهجویان مانوس انتقال داده شدند.
بوچانی در کتاب هیچ دوستی جز کوهستان، شورش‌ پناهندگان و زندانیان مانوس را که در سال 2014در اعتراض به وضعیت نامطلوب این اردوگاه – بازداشتگاه، بر پا شده بود، روایت کرده است.

2 جایزه برای یک محبوس
بوچانی زمانی که در مانوس تحت بازداشت بود، به‌دلیل نگارش این زندگی‌نگاره با ارزش‌ترین جایزه کشور استرالیا یعنی جایزه ویکتوریا را به مبلغ 125هزار دلار برده بود. پس از این نیز جایزه ملی بیوگرافی (زندگینامه) استرالیا به‌دلیل نگارش کتاب زندگی‌نگاره هیچ دوستی به جز کوهستان، به بهروز بوچانی اختصاص یافته بود. او که اجازه نیافته بود هنگام دریافت جایزه از جزیره مانوس خارج شود، در نخستین واکنش به دریافت این جایزه گفته بود: حس من کاملا متضاد است. من واقعا نمی‌دانم چه بگویم. من این کتاب را برای دریافت جایزه به نگارش در نیاورده بودم. هدف اصلی من این بود که به مردم استرالیا و مردم سایر نقاط جهان بفهمانم که چگونه این سیستم (دولت استرالیا و مقامات بازداشتگاه مانوس) مردم بیگناه را در جزایر مانوس و نائورو به‌مدت 6 سال شکنجه کرده‌اند. من امیدوارم این جایزه توجهات بیشتری را به وضعیتی که ما در آن قرار گرفته‌ایم جلب کند. امیدوارم این جایزه باعث انجام تغییراتی شود و به این سیاست وحشیانه پایان دهد.
 بهروز بوچانی پس از نزدیک به 7 سال بازداشت در جزیره مانوس آزاد شد و به شهر کرایست چرچ نیوزیلند جهت شرکت در جشنواره کلمه رفت. در این کشور مقامات نیوزیلندی از وی استقبال کردند و سیاست دولت استرالیا علیه مهاجران و پناهجویان را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند. او نیز در نیوزیلند اعلام کرد که دیگر به گینه پاپوا باز نخواهد گشت. بهروز بوچانی دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او در سال 2017با همکاری آرش کمالی سروستانی فیلم چوکا، الان ساعت چنده؟ را ساخته بود. او همچنین به‌عنوان بازیگر تجربیاتی کسب کرده است. بوچانی در مستند قایق‌ها را متوقف کنید ساخته سایمون کورین نیز به‌عنوان بازیگر نقش ایفا کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید