• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95671
+
-

یار سابق اردوغان علیه او

عبدالله گل، از سال2018 مقابل اردوغان قرار گرفت و حالا گفته می‌شود برای انتخابات 2023 به میدان می‌آید

یار سابق اردوغان علیه او

عبدالله گل / رئیس‌جمهور ترکیه از سال2007 تا 2014

بیوگرافی

او در سال1950 در قیصریه به دنیا آمده است. پدرش احمد حمدی گل یکی از کارکنان کارخانه هواپیماسازی در قیصریه بوده است. عبدالله گل لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه اقتصاد استانبول دریافت کرد و در سال1978 دکتری خود را در دانشگاه لندن به پایان رساند. بعد از بازگشت از انگلستان به‌عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه مشغول به تدریس شد. 
در سال‌های 1983 تا 1991 به‌عنوان اقتصاددان در بانک توسعه اسلامی مشغول به‌کار بود. از سال1991 از منطقه ساکاریه راهی مجلس شد و تا سال1995 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود. از 95 تا 2001 نیز عضو کمیته امور‌خارجه مجلس بود. 
در سال2001 با دوستش رجب طیب اردوغان، حزب عدالت و توسعه را تاسیس و دوباره وارد مجلس شد.

دوران ریاست‌جمهوری
حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2007 گل را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی کرد. از ریاست‌جمهوری او به‌عنوان دوران جدیدی در سیاست ترکیه یاد شد؛ چرا که نخستین رئیس‌جمهور ترکیه با پیشینه اسلامی بود. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با تصویب قوانینی موافقت کرد که جنجال‌های زیادی را در پی داشتند و مورد انتقاد مخالفان سیاسی دولت قرار گرفتند.
 قانون تشدید محدودیت‌های اینترنت در سال2013، قانون افزایش کنترل سیاسی بر دستگاه قضایی در سال2014، قانون ارائه اختیارات جدید به سازمان اطلاعات ملی و قانون محدودیت مصرف الکل در سال2013 ازجمله این موارد بود. رجب طیب اردوغان در این دوران، نخست‌وزیر او بود و بعد خودش برای انتخابات سال2014 وارد عمل شد.

وضعیت فعلی
گل از سال2014 و بعد از اعطای ریاست‌جمهوری به اردوغان از صحنه سیاست کنار رفت و در این سال‌ها به فعالیت‌های حزبی و اجتماعی خود به صورت کمرنگ ادامه داد. تا سال2018 نیز او در برابر اردوغان و سیاست‌های او موضع گیری‌های محتاطانه‌ای داشت. اما در انتخابات سال2018 زمزمه‌هایی برای ورود عبدالله گل به رقابت با اردوغان شکل گرفت. او در نهایت راضی نشد مقابل رفیق دیرینه خود بایستد و در انتخابات حضور پیدا نکرد. از اینجا بود که انتقادات او به اردوغان نیز وارد مواضع تندتری شد.
 یکی از مواضع او در آن زمان، واکنش‎ به ابطال انتخابات محلی استانبول بود که به باور او ترکیه را یک گام بلند دیگر به حاکمیت اقتدارگرایانه نزدیک کرده است. در اواسط سال2019 روزنامه حریت ترکیه گزارش کرد که عبدالله گل به همراه دوستان سابق اردوغان و چند تن از وزرای سابق و اعضای سابق حزب عدالت و توسعه قصد دارند پس از جدایی از حزب عدالت و توسعه، حزب جدیدی راه‌اندازی کنند.
 این خبر در حد شایعه باقی ماند تا اینکه احمد داوود‌اوغلو- نخست‌وزیر پیشین ترکیه- سرانجام در اواخر سال2019 حزب خود را با نام آینده تاسیس کرد. حالا اعضای دیگر حزب عدالت و توسعه نیز احتمالا احزاب دیگری را تاسیس می‌کنند و این پیش‌بینی قوت گرفته است که باباجان و گل نیز به‌صورت مشترک حزب خود را به‌زودی رونمایی کنند. ایجاد احزاب جدید، دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه را ضعیف‌تر خواهد کرد و این یک گام برای تعیین سرنوشت متفاوت برای ریاست جمهوری 2023 ترکیه است. 
برخی منابع خبری ترکیه می‌گویند عبدالله گل قصد دارد خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2023 ترکیه کند. این در حالی است که عبدالله گل این خبر را تاکنون نه تأیید و نه تکذیب کرده است. 
عبدالله گل همچنان به فعالیت‌های حزبی و سیاسی خود ادامه می‌دهد. او چند‌ماه پیش نیز با کمال قلیچدار اوغلو- رهبر حزب جمهوریخواه خلق- دیدار و گفت‌و‌گو کرد و با هم موافقت کردند که یک نامزد مشترک برای انتخابات سال2023 معرفی کنند. به‌نظر می‎رسد هدف اصلی گل، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آینده است که احتمالا در ژوئن سال۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

انتخابات 2023
برخی منابع خبری ترکیه می‌گویند عبدالله گل قصد دارد خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2023 ترکیه کند. این در حالی است که عبدالله گل این خبر را تاکنون نه تأیید و نه تکذیب کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید