• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95577
+
-

زندگی، هدیه مرد کشاورز به 4بیمار

زندگی، هدیه مرد کشاورز به 4بیمار

مرد روستایی هنگامی که در زمین کشاورزی مشغول کار بود به‌دلیل ریزش آلونک بر سرش دچار مرگ مغزی شد، اما این پایان کار نبود؛ چرا که قلب، کلیه‌ها و کبد او به 4بیمار نیازمند اهدا شد و به آنان زندگی دوباره داد.

به گزارش همشهری، این مرد 42ساله که کلام‌الله رحمانی نام داشت و ساکن روستای چای‌کندی شهرستان کلیبر واقع در استان آذربایجان شرقی بود چند روز قبل مثل همیشه برای سرکشی به زمین کشاورزی‌اش رفت. زمین‌های او در اطراف روستا قرار دارد و او معمولا هر روز به آنجا می‌رفت و بعد از کار در آلونکی که داشت استراحت می‌کرد. او آن روز هم همراه یکی از دوستانش راهی زمین کشاورزی‌اش شد. آنها بیشتر مسیر را با هم بودند و وقتی کلام‌الله به زمینش رسید، دوستش از او جدا شد.
چند ساعت از جدا شدن 2مرد روستایی گذشته بود که دوست کلام‌الله برای سر زدن به او سراغش آمد. وقتی کمی نزدیک شد صحنه عجیبی دید. آلونکی که در زمین کلام‌الله قرار داشت ریزش کرده بود و هیچ خبری از او نبود. او با شتاب جلو رفت تا از دوستش خبری بگیرد که صحنه عجیب‌تری دید. آلونک روی کلام‌الله آوار شده و فقط پاهای او بیرون مانده بود. هیچ‌کس نبود تا به مرد جوان کمک کند و او در این شرایط سخت با دستان خالی شروع به کنار زدن آوار کرد و همزمان درخواست کمک کرد. هرچه سنگ و کلوخ‌ها را کنار می‌زد امیدش برای زنده ماندن دوستش کمتر می‌شد اما راهی جز امیدوار بودن نداشت.

چند دقیقه بعد وقتی چند نفر به کمک او آمدند، پیکر مرد کشاورز از زیر آوار بیرون کشیده شده بود. در این شرایط بود که پیکر نیمه‌جان کلام‌الله به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز منتقل شد و تلاش کادر پزشکی برای نجات جان او آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد مرد روستایی به‌دلیل آسیب زیادی که به سرش وارد شده شرایط وخیمی دارد چون هنگام انتقال او به بیمارستان ضریب هوشیاری‌اش رضایت‌بخش نبود و هرچه می‌گذشت هوشیاری‌اش کمتر می‌شد تا اینکه 3روز بعد از این حادثه کلام‌الله دچار مرگ مغزی شد.
خانواده مرد روستایی واقعیتی را که به چشم می‌دیدند باور نداشتند و پذیرش جان باختن کلام‌الله برای‌شان سخت بود. با وجود این اعضای تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی با آنها وارد گفت‌وگو شدند تا راضی‌شان کنند که با توجه به مرگ مغزی شدن کلام‌الله اعضای بدن او به بیماران نیازمند پیوند زده شود. با اینکه رویارویی با این واقعیت تلخ برای خانواده مرد روستایی دشوار بود اما آنها اعلام کردند حاضرند بدون هیچ چشمداشتی اعضای بدن فرزندشان را اهدا کنند. به این ترتیب بعد از فراهم شدن مقدمات، قلب، کبد و کلیه‌های کلام‌الله جدا و در 4عمل جداگانه به 4بیمار نیازمند پیوند زده شد. مسعود فقیه دینوری، رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز در این‌باره به همشهری می‌گوید: «کلیه‌های این بیمار مرگ مغزی به 2 مرد 40 و 56 ساله، کبد وی به زنی 22ساله و قلبش نیز به زنی 49ساله، همگی اهل تبریز پیوند زده شد.»

از تصمیمی که گرفتم راضی‌ام
اروجعلی رحمانی، پدر کلام‌الله با اینکه حالا داغدار پسرش است، اما می‌گوید از تصمیمی که گرفته راضی است. او درباره این تصمیم به همشهری می‌گوید: «با مرگ پسرم قرار بود همه اعضای بدنش زیر خاک از بین برود، اما ما تصمیم گرفتیم اعضای بدن او را به بیمارانی که نیازمند هستند اهدا کنیم. دوست نداشتم اعضای بدن پسرم زیر خاک بپوسد و حالا با اینکه عزادار پسرم هستم اما خوشحالم که اعضای بدن او باعث نجات 4نفر دیگر شده است. دوست دارم چند روز دیگر این 4نفر را ببینم. با دیدن آنها احساس می‌کنم که پسرم زنده است. به همین دلیل از تصمیمی که گرفتم راضی‌ام.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید