• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 1 اسفند 1398
کد مطلب : 95572
+
-

تیک‌‌آف قیمت در بازار خودرو

رشد قیمت‌ها در بازار خودرو‌ در آخرین روز بهمن دوباره از سرگرفته شد و رکوردهای جدیدی به ثبت رسید

تیک‌‌آف قیمت در بازار خودرو

احمد میرخدائی _ روزنامه‌نگار

تندروی قیمت‌ها در بازار خودرو، خیال کوتاه‌آمدن ندارد. دیروز رشد قیمت خودرو ادامه یافت و رکوردهای جدیدی در بازار به ثبت رسید. پس از چند روز آرامش نسبی، در آخرین روز بهمن، رشد قیمت‌ها در بازار خودرو، دوباره از سرگرفته شد. قیمت خودرو در 2‌ماه اخیر نیز با رشد پیوسته ‌مواجه بوده و بازار را با سردرگمی روبه‌رو کرده است. به گزارش همشهری، بهانه گرانی خودرو، چه کرونا یا افزایش نرخ ارز باشد و چه عرضه قطره‌چکانی خودرو یا افزایش تقاضای شب عید، به هرحال زمینه برای رشد مهیاست و این بار حتی حذف قیمت از آگهی‌های فروش اینترنتی نیز نتوانسته آن را مهار کند.

پرواز خودروهای داخلی
در شرایطی که قیمت خودروهای میلیاردی وارداتی به افزایش چندین میلیونی در هر روز عادت کرده، قیمت خودروهای داخلی هم این روند را پی‌گرفته و روزانه چند میلیون به بهای هر مدل از آنها افزوده می‌شود. در این میان حتی خودروهای پرتیراژ داخلی که به‌نوعی سهم تولید داخل در آنها بالاست نیز روزانه رکوردهای جدید قیمتی را ثبت می‌کنند و حتی برنامه‌های پیش‌فروش خودروسازان برای این مدل‌ها نیز نتوانسته تب قیمت را بشکند.
بررسی­‌ها نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در چین به کاهش شدید تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان در دنیا دامن زده؛ با توجه به سهم بالای قطعات چینی در خودروهای ایرانی، احتمال کاهش تولید در خودروسازان ایرانی نیز افزایش یافته و همین مسئله به یکی از بهانه‌های اخیر بازار برای رشد قیمت تبدیل شده است. طبق آخرین آمارهای بازار خودرو، دیروز قیمت پراید ۱۱۱ (هاچ‌بک) به 67.7میلیون تومان، پراید‌۱۳۱ به 62.6میلیون تومان و تیبا صندوقدار رینگ فولادی به 74.6میلیون تومان رسید که نسبت به‌روز قبل 2.5درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس‌ ۹۷‌میلیون تومان، سمند ال‌ایکس 104.8میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار (ساده) ۱۲۵‌میلیون تومان و پژو پارس ال‌ایکس 124میلیون تومان معامله شده که نسبت به‌روز قبل 3درصد افزایش نرخ داشت.

دلار؛ یدک‌کش قیمت خودروهای خارجی
در هفته‌های اخیر، بازار خودروهای خارجی با بالا‌رفتن تب قیمتی بازار ارز با قدرت بیشتری در مدار صعود قرار گرفته و فعالان این بازار، خودروهایی را که قیمت آنها به چند میلیارد تومان رسیده است، به‌راحتی چند‌صد میلیون تومان گران می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، دیروز قیمت 2 خودروی لوکس پورشه مدل‌2017 در بازار تهران 350میلیون تومان افزایش یافت و روی نرخ 3میلیارد و 500میلیون تومان تثبیت شد. یک مدل از خودروهای فولکس‌واگن موجود در بازار تهران نیز 190میلیون تومان افزایش یافت و به یک میلیارد و750میلیون تومان رسید. این فارغ از افزایش 100میلیون تومانی رشد قیمت اغلب مدل‌های خودروی بی‌ام‌و و رشد چند‌ده میلیونی مابقی مدل‌های خودروی خارجی بوده است. فعلا بزرگ‌ترین بهانه پیش‌روی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی، رشد روزافزون قیمت دلار در بازار آزاد است و هجوم نقدینگی سرگردان برای تبدیل‌شدن به کالای سرمایه‌ای. در این میان حتی خط‌ونشان کشیدن‌های رئیس‌کل بانک مرکزی برای بازار ارز نیز نتوانسته جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

بی‌توجهی بازار به ترخیص وارداتی‌ها
هیأت دولت در جلسه 16بهمن‌ماه به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با تمدید مهلت ترخیص خودروهای باقیمانده در گمرک موافقت کرد و 3‌ماه دیگر به صاحبان این خودروها مهلت داد نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند. البته این مصوبه همچنان بر اصول مصوبه قبلی ترخیص خودروهای وارداتی استوار است و فقط خودروهای سواری دارای قبض اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی را شامل می‌شود. همچنین طبق این مصوبه، خودروهای با ارزش بیش از 40هزار دلار که دارای قبض اماکن گمرکی هستند نیز با پرداخت 40درصد سود بازرگانی قابل ترخیص هستند. البته واردکنندگان خودرو معتقدند این مصوبه همچنان قادر نیست موضوع خودروهای دپو‌شده در گمرک را حل کند، زیرا چند ایراد اساسی دارد و فقط به‌خودروهایی اجازه ترخیص می‌دهد که اساسا دارای قبض گمرکی باشند، در حالی که خودرویی با این مشخصات اصلا در گمرک باقی نمی‌ماند که نیازمند مصوبه ترخیص باشد. به‌هرحال، دولت تلاش کرده با این مصوبه زمینه را برای ترخیص 4هزار خودروی وارداتی هموار کند تا شاید تب بازار هم پایین بیاید اما در عمل هنوز بازار خودرو به این واقعه واکنش مثبتی نشان نداده است.

خودروهای جدید در راه بازار
خودروسازان همواره یکی از متهمان التهاب بازار خودرو با عرضه قطره‌چکانی بوده‌اند؛ هرچند هیچ‌گاه این اتهام را نپذیرفته‌اند. باید پذیرفت با حجم سنگین تعهدات معوقی که به‌ 2خودروساز بزرگ تحمیل شده، آنها تولید مازادی برای عرضه به بازار ندارند و ناگزیر باید بخش عمده تولیدات خود را برای تسویه تعهدات معوق اختصاص دهند. در این میان، تلاش برای داخلی‌سازی تولید خودرو، با ایجاد میزهای تولید داخل، باعث شده بخشی از نیاز خودروسازان به قطعات حیاتی و حساس برآورده شود و علاوه بر این، حرکت ساخت و عرضه محصولات جدید آنها نیز سرعت گرفته است. به‌نظر می‌رسد با معرفی و عرضه محصولات جدید، بخش قابل‌توجهی از نقدینگی سرگردان موجود در بازار خودرو می‌تواند جذب پیش‌فروش این محصولات شود و کمی از تب تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را کم کند. بر این اساس دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت، با حضور رئیس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت 4محصول جدید 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا معرفی شد؛ محصولاتی که به گفته رضا رحمانی، وزیر صنعت، اقدامات لازم برای پیش‌فروش آنها انجام شده و به‌زودی پیش‌فروش آنها آغاز خواهد شد. به گزارش همشهری، خودروهای رونمایی‌شده در حیاط پاستور، شامل پروژه k132 و دنا پلاس توربو اتوماتیک متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو و 2محصول کراس‌اوور و سدان از پروژه مگاپلتفرم ایرانی سایپا بوده که طبق اعلام متولیان امر، ۹۰‌درصد ساخت داخل هستند. فعلا آنگونه که مدیران ایران‌خودرو و سایپا می‌گویند، بخش کوچکی از قطعات این محصولات از خارج تأمین می‌شود، اما برنامه‌ریزی برای تولید داخلی این قطعات برای امسال و سال‌های آینده انجام شده است. به گفته وزیر صنعت، این خودروها با استانداردهای روز جهانی منطبق هستند و مصرف بنزین آنها نسبت به‌خودروهای قبلی به‌مراتب کمتر است.

شیوع ویروس کرونا در چین به عاملی برای کاهش شدید تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان در دنیا تبدیل شده، حالا با تقویت احتمال کاهش تولید خودروسازان داخلی، رشد قیمت خودروهای داخلی نیز شتابنده شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید