• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95390
+
-

30ملاقات در 3 روز

هواپیمای ظریف با یک سرنشین خاص به تهران برگشت

بهانه وزیر امور خارجه برای سفر به آلمان حضور در اجلاس امنیتی مونیخ بود اما حاشیه‌های این سفر بر متن غلبه داشت. محمد‌جواد ظریف در کمتر از 3روز با 30وزیر خارجه و مقام خارجی ملاقات کرد. پنجاه‌وششمین اجلاس امنیتی مونیخ از 3روز قبل در هتل بایریشه‌هوف شهر مونیخ آغاز شد. طبق اعلام سایت این اجلاس، حدود 500هیأت عالی‌رتبه از کشورهای مختلف در اجلاس حضور داشتند و از ایران هم وزیر امور خارجه به مونیخ سفر کرده بود. پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، ظریف تحرکات دیپلماتیکی را به‌صورت تلفنی آغاز کرد و قرار بود مدتی بعد برای مذاکرات حضوری با مقامات خارجی به داووس سوئیس برود اما به‌دلیل آنچه اخلال در برنامه ظریف از سوی برگزار‌کنندگان اعلام شد، ظریف آن سفر را لغو کرد، شاید به همین دلیل سفر ظریف به مونیخ با تراکم برنامه‌ها همراه بود. ظریف در این سفر 5دستورکار اصلی داشت؛ برجام، هواپیمای اوکراینی، جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی، روابط با همسایگان و مسائل سوریه. 

رایزنی برجامی قبل از کمیسیون مشترک
پس از گام پنجم کاهش تعهدات ایران در برجام، اروپایی‌ها اظهارات تندی درباره ایران داشتند و حتی سخن از فعال‌کردن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت کردند اما با عکس‌العمل و هشدار ایران در نهایت عقب نشستند، با این حال ظریف در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است در هفته اول اسفند برگزار شود، فرصت اجلاس امنیتی مونیخ را مغتنم دید و با اعضای برجام ازجمله وزیران خارجه چین، روسیه، آلمان و فرانسه رایزنی کرد. ظریف در دیدار لودریان ضمن یادآوری و برشمردن تعهدات انجام‌نشده اروپا ذیل برجام، تأکید کرد مسیری که اروپا در پیش گرفته،‌ کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.
در دیدار محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هایکو‌ماس، وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام، واقعیات رابطه اروپا و آمریکا و همچنین بررسی راه‌های تقویت اعتماد و همکاری بین ایران و اروپا مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر 2وزیر خارجه قرار گرفت.

گفت‌وگو با روسیه و ترکیه درباره سوریه
در جریان مذاکرات ظریف با لاوروف علاوه بر برجام، درباره تحولات ادلب تبادل‌نظر شد؛ موضوعی که در ملاقات ظریف و مولود چاووش اوغلو که البته براساس فیلم‌های منتشر‌شده بسیار گرم و صمیمی برگزار شد، مورد ارزیابی قرار گرفت. ترکیه در روزهای اخیر حملات به مواضع ارتش سوریه را افزایش داده و تعامل با ایران و روسیه که به روند آستانه شهرت یافته ایتالیا بود را متوقف کرده است.
ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ با وزیران خارجه اسلوونی‌، فنلاند، اسپانیا، رئیس گروه مردم در پارلمان اروپایی، وزیر خارجه ژاپن، جمهوری چک، واتیکان، کرواسی، لهستان، اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپایی، «گروه اقدام بحران»، گروه الدرز (ریش‌سفیدان - مقامات بلند‌پایه سابق سازمان ملل متحد)، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی و... رایزنی کرد.

بررسی پرونده هواپیمای اوکراین 
ظریف در مونیخ هم به‌صورت جداگانه و هم به‌صورت مشترک با مقامات کشورهای مرتبط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراین رایزنی کرد؛ از دیدار با وزیر خارجه اوکراین و کانادا تا میزبانی از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا که اتفاقا باعث موجی از حملات به دولت کانادا در داخل این کشور شد.

دوباره بن‌علوی
یوسف بن‌علوی که در ماه‌های اخیر گاه و بیگاه سر و کله‌اش در تهران پیدا شده، در مونیخ هم به دیدار ظریف رفت. جزئیاتی از مذاکرات طرفین منتشر نشده اما بن‌علوی در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری‌اش بین ایران و آمریکا گفته پیامی بین ایران و آمریکا منتقل نکرده است. احتمالا ازجمله محورهای ملاقات با بن‌علوی، رایزنی درباره معامله قرن بوده که با پیمانکاری دولت عمان توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد. بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، در ملاقات وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات منطقه تبادل نظر شده. پیش از این سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود عمانی‌ها درباره پیشنهاد صلح هرمز که از سوی ایران اعلام شده بود، پیشنهادهایی داشته‌اند که با ایران مطرح کرده‌اند.
ظریف در مونیخ درباره امنیت خلیج‌فارس و تحولات منطقه با وزیر خارجه کویت هم تبادل نظر کرد.
وزیر خارجه در جریان گفت‌وگوی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از هر چیز درباره منطقه سخن گفت، به‌خصوص روابط با عربستان. او ضمن انتقاد از سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها در قبال ایران، ‌آمادگی کشورمان را برای حل و فصل مسائل با همسایگان ازجمله عربستان اعلام کرد.

پرونده سردار سلیمانی در مونیخ
ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ و نیز مصاحبه‌های حاشیه‌ای این اجلاس بارها به جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی پرداخت و اینکه سردار سلیمانی در ماموریتی برای کاهش تنش به عراق سفر کرده بود.
موضوع ترور سردار سلیمانی و مبارزه با تروریسم محور اصلی رایزنی‌های مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و محمد علی حکیم، وزیر خارجه عراق با ظریف در حاشیه اجلاس مونیخ بود.

بازگشت دومین زندانی در 2‌ماه اخیر

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: درپی سلسله رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و با همکاری مؤثر قوه قضاییه و سازمان اطلاعات سپاه، احمد خلیلی شهروند ایرانی که به بهانه نقض تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا و به درخواست دادستانی این رژیم در آلمان بازداشت شده و در معرض استرداد به آمریکا قرار داشت، شب گذشته آزاد شد و به‌همراه وزیر امور خارجه به میهن بازگشت. 2 ‌ماه قبل هم در جریان سفر وزیر امور خارجه به زوریخ، مسعود سلیمانی پژوهشگر ایرانی بازداشت شده در آمریکا براساس یک توافق با میانجیگری دولت سوئیس آزاد شد و همراه با ظریف به کشور بازگشت.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره برجام

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان گفت‌وگوهایش با وانگ‌ای، وزیر امور خارجه چین و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه فرصت داشت تا درباره گام‌های بعدی در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، یعنی توافق هسته‌ای با ایران رایزنی کند. در این بیانیه آمده است: وی همچنین به آنها (وزیران خارجه روسیه و چین) اطمینان داد که به‌عنوان هماهنگ‌کننده به صحبت‌های تمام طرف‌های برجام گوش خواهد داد و به همکاری با تمامی آنها به‌منظور زنده ‌نگه‌داشتن این توافق ادامه می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :