• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 29 بهمن 1398
کد مطلب : 95374
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W6PjE
+
-

حاشیه‌های انتخابات شهرداری پاریس

بعد از رسوایی اخلاقی نامزد اصلی شهرداری پاریس، رئیس‌جمهور فرانسه فرد دیگری را وارد میدان کرد

حاشیه‌های انتخابات شهرداری پاریس

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اجازه نداد بحران اخلاقی یکی از نزدیک‌ترین یارانش، شانس موفقیت حزبش در انتخابات شهرداری پاریس را کم کند و خیلی زود جای خالی بنجامین گریوو را با وزیر خوشنام بهداشت کابینه‌اش، آنیس بوزن پر کرد.
به‌گزارش رویترز، بوزن که یک پزشک است، مسئول مقابله با شیوع ویروس کرونا در فرانسه بوده است. او گفته که برای پیروزی در انتخابات که کمتر از یک‌ماه آینده برگزار می‌شود، وارد کارزار شده است. او جانشین بنجامین گریوو، یکی از نزدیک‌ترین یاران مکرون می‌شود که نقشی تعیین‌کننده در پیروزی رئیس‌جمهور فرانسه در انتخابات این کشور داشته است. به گریوو و دیگر یاران نزدیک رئیس‌جمهور فرانسه، ‌«پسران مکرون» گفته می‌شود. با این حال امیدهای او برای به‌دست گرفتن قدرت در شهرداری پاریس، بعد از انتشار عکس‌های مستهجن او در فضای مجازی ضربه سختی خورد. گریوو که متأهل است، در پی انتشار این تصاویر استعفا داد.
بوزن، تنها 2روز بعد از شروع جست‌وجوها برای پیدا کردن جانشین گریوو انتخاب شد. همین سرعت عمل نشان می‌دهد که مکرون، انتخابات شهرداری پاریس را بسیار جدی گرفته است و امیدوار به پیروزی در آن است.
تصاویر شخصی گریوو را پیوتر پاولنسکی، هنرمند تبعیدی روسیه که از سال2017 در فرانسه زندگی می‌کند در فضای مجازی منتشر کرد. او هدف خود از این کار را مقابله با «دورویی بزرگ» گریوو خوانده است. گریوو که پدر 3 فرزند است، در تبلیغات خود، مانور زیادی روی نقش خانواده می‌داد. پاولنسکی و زنی که گریوو این تصاویر را برای او فرستاده است روز شنبه بازداشت شدند. آنها با اتهام شکستن حریم شخصی گریوو روبه‌رو هستند. پاولنسکی، پیش از این هم سابقه حضور در دادگاه‌های فرانسه را داشته است. او در ابتدای سال2019 به‌خاطر به آتش کشیدن ورودی بانک مرکزی فرانسه محکوم شد؛ برای همین به یک سال حبس و 2 سال زندان تعلیقی محکوم شد. پاولنسکی بعد از آنکه 11‌ماه از دوران محکومیتش سپری شد، با اجازه دادگاه از زندان مرخص شد.
او بعد از آن از روسیه گریخت که متوجه شد به‌خاطر یک پرونده تجاوز قرار است مورد پیگیری قرار بگیرد. او در زمانی که در روسیه زندگی می‌کرد، ورودی ساختمان امنیت فدرال این کشور را به آتش کشید.
چهره‌های سیاسی از احزاب مختلف فرانسه، انتشار تصاویر خصوصی گریوو را محکوم کرده‌اند و این کار را آمریکایی‌سازی فضای سیاسی در فرانسه خوانده‌اند. به‌صورت سنتی، زندگی خصوصی سیاستمداران در فرانسه محترم شمرده می‌شود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، خانم بوزن بعد از اعلام نامزدی‌اش گفت: «من این کار را با قلبم انجام می‌دهم و کاملا به آن متعهد هستم.» او روز جمعه گفته بود که جانشینی گریوو را رد خواهد کرد چون به‌شدت درگیر ماجرای انتشار ویروس کرونا در فرانسه است. با حضور خانم بوزن، هم‌اکنون 3زن نامزد شهرداری پاریس هستند. یکی از آنها، رشیده داتی، وزیر محافظه‌کار سابق فرانسه است.
رسوایی اخلاقی گریوو، عواقب بدی برای مکرون داشته است؛ حزب میانه‌روی او شانس کمی برای پیروزی در انتخابات شهرداری فرانسه که 15 تا 22مارس برگزار می‌شود، دارد. مقامات حزب مکرون با نام «حرکت به جلو»، پیش‌بینی کرده‌اند که کار سختی در انتخابات خواهند داشت. یکی از اعضای ارشد این حزب به رویترز گفته است: «شرایط چندان به نفع حزب ما نخواهد بود چون برنامه‌های سیاسی، کمترین اهمیت را برای رأی‌دهندگان دارد.»
این حزب، در پارلمان هم شکست‌های سختی را تجربه کرده است و نتوانسته وفاداری برخی از اعضایی را که با حمایت آن وارد پارلمان شده‌اند، حفظ کند. در چند مورد، وابستگان به این حزب در پارلمان، برخلاف نظر حزب فعالیت کرده‌اند.
یکی از رقبای نامزد جدید حزب مکرون، سدریک وانی، یک ریاضی‌دان که با اقبال عمومی مواجه شده است، خواهد بود. وانی با حمایت حزب مکرون در سال2017 وارد پارلمان شد، اما بعد از آنکه در‌ ماه گذشته از حمایت نامزد مورد حمایت مکرون سرباز زد، از حزب اخراج شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید