• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95345
+
-

وزیر کشور خبر داد

تغییر در نحوه شمارش آرا

57میلیون و 918 هزار و 159نفر، واجد شرایط رأی‌دهی هستند

انتخابات
تغییر در نحوه شمارش آرا

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در رأس وزارت کشور به‌عنوان برگزار‌کننده انتخابات از آماده بودن این وزارتخانه برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد که در دوم اسفند‌ماه 54هزار و 611شعبه اخذ رأی مهیا شده و 57میلیون و 918هزار و 159نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند. رحمانی‌فضلی گفت: به نسبت جمعیت هر منطقه، تعداد صندوق‌های رأی در هر شعبه در 208حوزه انتخابیه تعیین می‌شود. وزیر کشور با بیان اینکه در زمینه شمارش آرا هم مشکلاتی وجود داشت، اضافه کرد: در دوره‌های پیشین یک‌نفر آرا را می‌خواند و نفر دیگری جلوی اسم نامزد انتخاباتی، تیک می‌زد که برای این دوره، این اقدام علاوه بر این دو نفر توسط دو نفر دیگر به‌صورت جداگانه انجام می‌شود؛ اگر نتیجه دوطرف اختلاف نداشت که مشکلی نیست، اما اگر اختلاف بود، آن صندوق باید دوباره شمرده شود. رحمانی‌فضلی با تأکید بر اینکه نظارت‌های لازم انجام می‌شود، گفت: بازرسان وزارت کشور در حوزه‌های اخذ رأی حضور دارند؛ همچنین شورای نگهبان روی صندوق‌ها ناظر دارد و احزاب و گروه‌ها هم نمایندگانی در شعب اخذ رأی دارند. همه روش‌های نظارتی و کنترلی را خواهیم داشت تا از رأی مردم صیانت کنیم تا حتی یک رأی هم جابه‌جا نشود.

زمان انتخابات فقط یک روز است
وزیر کشور با اشاره به اینکه قانون فقط روز جمعه(۲ اسفند) را برای رأی‌گیری درنظر گرفته است و درصورت تمدید زمان رأی‌گیری، حداکثر تا ۱۲ شب می‌توانیم آن را تمدید کنیم، افزود: از اکنون به مردم می‌گویم که شعبه‌ها رأس ساعت ۱۲ شب تعطیل می‌شوند و همه باید تلاش کنند پیش از این ساعت، رأی دهند؛ به همین علت در مناطق پرجمعیت تعداد شعبه‌های اخذ رأی را اضافه کردیم. او همچنین در پاسخ به این پرسش که تخلفات به چه میزان در انتخابات‌های قبلی اثرگذار بوده است؟ گفت: رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی، بسیار فشرده بود. دفعه قبل هیچ شعبه اخذ رأیی در هیچ شهرستانی باطل نشد و این کار بسیار مهمی بوده است. تعداد تخلفات در دوره قبل بسیار اندک و همه تخلفات قابل ردگیری و پیگیری بوده است. وزیر کشور اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین نقش‌های وزارت کشور، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی است و باید این هماهنگی‌ها را به درستی انجام دهیم. برگه‌های تعرفه رأی بیش از ۱۰ نوع شاخص امنیتی دارد و کسی به راحتی نمی‌تواند در مورد آن تقلب کند.

قانون انتخابات مشکل دارد
وزیر کشور گفت: با بررسی‌های انجام‌شده حدود ۹۲ درصد نامزدها در هیأت‌های اجرایی، تأیید صلاحیت شدند و حدود ۸درصد تأیید صلاحیت نشدند و این رسیدگی‌ها براساس مدارک و مستندات 4 مرجع قانونی، انجام شد. تعدادی از نامزدها در هیأت‌های نظارتی رد شدند و با اعتراضات انجام‌شده برخی‌ها یعنی حدود 2 هزار و ۱۰۰ نفر، در شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند. امکان دارد هنوز افرادی وجود داشته باشند که اقناع نشده و مدعی صلاحیت باشند. وزیر کشور با اشاره به اینکه قانون انتخابات مشکل دارد، افزود: قانون جامع انتخابات را نوشتیم و به مجلس ارائه کردیم، اما به عللی تصویب نشد. وی با اشاره به برخی از ضعف‌های اجرایی قانونی فعلی انتخابات، گفت: شورای نگهبان در مدت کوتاهی باید به صلاحیت ۱۶هزار نفر رسیدگی کند.

57میلیون رأی‌دهنده در دوم اسفند
وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ۵۷ میلیون و ۹۱۸هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد 2میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی‌اولی هستند. از این تعداد حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر آقایان هستند. رحمانی‌فضلی در ادامه گفت: با شورای نگهبان هماهنگ کردیم و این شورا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ را برای برگزاری دور دوم احتمالی انتخابات تعیین کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید