• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95252
+
-

دولت در نشست امروز یا چهارشنبه تصمیم نهایی را می‌گیرد

موافقت اولیه با بنزین نوروزی

وزیر نفت از موافقت اولیه حسن روحانی، رئیس‌جمهور با اختصاص سهمیه بنزین ویژه نوروز99 خبر داد. به‌گفته بیژن زنگنه جزئیات اجرای این طرح و میزان سهمیه‌ای که به هر خودرو تعلق می‌گیرد، هنوز مشخص نیست و به بررسی پیشنهادها و تصویب آن در دولت بستگی دارد. هیأت دولت پیش‌تر قرار بود در نشست روز چهارشنبه‌ خود در این‌باره به اجماع برسد، اما با توجه به تراکم دستور کارهای موجود در جلسه هفته گذشته هیأت وزیران نوبت به طرح موضوع بنزین نرسید؛ حالا گمانه‌زنی‌ها از این حکایت دارد که احتمالا دولت در نشست امروز، یکشنبه یا حداکثر در جلسه چهارشنبه این هفته خود تصمیم نهایی را درباره بنزین سفرهای نوروزی می‌گیرد. پیش از این وزارت نفت به‌دلیل ایجاد بار مالی سنگین، با اختصاص سهمیه بنزین نوروزی مخالفت کرده بود اما در مقابل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین مدافع اختصاص سهمیه بنزین نوروزی، از آن به‌عنوان راهی برای رونق گردشگری در آغاز سال جدید یاد می‌کرد.

به ‌گزارش همشهری، بیژن زنگنه، دیروز در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در پاسخ به این پرسش که سرنوشت پیشنهاد اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به کجا انجامید؟ به خبرنگاران اعلام کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کرده‌ام و آقای رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود؛ اگر متن دقیق پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.
پیش از این معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از پیشنهاد این وزارتخانه با اختصاص بنزین نوروزی خبر داده بود؛ اما وزارت نفت، دریافت این پیشنهاد را تکذیب کرده بود. با این حال دیروز وزیر نفت در واکنش به این پرسش خبرنگاران که شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این است که با اختصاص سهمیه‌بنزین نوروزی، منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، زیرا همه منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین، با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد. زنگنه تأکیدکرد: اگر قرار باشد ۱۰۰لیتر سهمیه بنزین، به ۱۸میلیون خودروی سواری فعال در کشور، تخصیص یابد، یعنی باید یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون لیتر بنزین، به‌عنوان سهمیه نوروزی تامین شود؛ در نتیجه اگر این رقم را در نرخ ۱۵۰۰تومان به‌ازای هر لیتر ضرب کنیم، مشاهده می‌شود ۳هزار میلیارد تومان از منابع لازم برای تخصیص به خانوارهای مشمول یارانه بنزین، کم می‌شود.

عقب‌نشینی وزارت نفت
 قرار بود هیأت وزیران هفته گذشته، پیشنهاد اختصاص بنزین نوروزی را بررسی و تکلیف بنزین سفر را روشن کند، اما وزیر نفت گفته بود: پیشنهادی برای اختصاص سهمیه بنزین در ایام نوروز دریافت نکرده، نامه‌ای هم با این مضمون به دولت ارسال نشده است. قیمت بنزین در آبان‌ماه امسال افزایش یافت و همزمان سهمیه‌بندی شد. برخی کارشناسان حوزه گردشگری می‌گویند؛ این موضوع بر آمار سفرهای زمینی داخلی تأثیر منفی گذاشته است. حالا با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز99 وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای جدیدی را برای اختصاص سهمیه بنزین ارائه داده که تاکنون به‌نظر می‌رسید وزارت نفت با آن مخالف است.
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و از مدافعان جدی اختصاص بنزین سفر نوروزی، می‌گوید: در همان زمان آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، طرحی با عنوان اختصاص سهمیه ویژه «بنزین سفر» تا سقف ۱۲۰لیتر، به‌قیمت مصوب لیتری ۱۵۰۰تومان، با هدف توسعه سفرهای نوروزی و گردشگری داخلی و تشویق مردم به سفر، به دولت و وزارت نفت ارائه داده شد. این طرح در جلسه‌های مختلف با سایر دستگاه‌های اقتصادی در قالب «بسته حمایتی سفر» مطرح و پیگیری شد؛ همچنان همان طرح را پیگیری می‌کنیم.
چالش اصلی که وزارت نفت به‌عنوان بار مالی سنگین درصورت اختصاص بنزین نوروزی از آن یاد می‌کند، از آنجا ناشی می‌شود که منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین، به‌عنوان کمک معیشتی، بین 60میلیون ایرانی نیازمند، توزیع می‌شود و درصورت تخصیص سهمیه بنزین نوروزی به میزان 120لیتر با قیمت 1500تومان به ازای هر لیتر، دولت برای پرداخت کمک معیشتی با مشکل کسری بودجه مواجه شود و به همین دلیل اصلی‌ترین مسئله تصمیم‌گیری درباره نحوه جبران این کسری بودجه است. 
حال باید دید راهکار طراحان واریز سهمیه بنزین سفر به کارت‌های سوخت برای حل این مشکل چیست. این موضوع احتمالا مهم‌ترین نکته مورد انتظار حسن روحانی از ارائه‌دهندگان طرح خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید