• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 27 بهمن 1398
کد مطلب : 95209
+
-

بی‌توجهی و خسارت به گلخانه‌های گیلان

فرشته رضایی-  گیلان – خبرنگار

  بسیاری از شهروندان گیلانی به شغل کشاورزی و باغداری مشغولند و حادثه برف اخیر موجب بروز خساراتی به آنان شده است. اگر چه در ماه منتهی به اسفند میوه‌های سردرختی چندانی وجود نداشت اما آنگونه که از اظهارنظرها برمی‌آید عمده مشکلات در بخش خود درختان بوده است و از سوی دیگر خسارات عمده متوجه گلخانه‌داران است. در این خصوص نسیم طواف‌زاده یکی از گلخانه‌داران گیلان به همشهری می‌گوید: وقتی که برف می‌آید اولین جایی که مسئولین گاز آن را قطع می‌کنند گلخانه‌هاست چون محصول گلخانه‌ها را جزو محصولات تزیینی به شمار می‌آورند. به همین دلیل گرمایی داخل گلخانه تولید نمی‌شود تا موجب آب شدن برف بالای سقف شود. این برف در اثر سنگینی موجب آسیب به سقف پلاستیکی گلخانه می‌شود و خسارات زیادی به محصولات ما می‌زند.
وی ادامه می‌دهد: برای تامین گازوئیل هم با مشکل مواجه‌ایم و ضوابط و مجوز خاصی نیاز دارد. مشکلات گلخانه‌داری در گیلان همچنان به قوت خود باقیست. در برف سال ۸۶ هم نیمی از گلخانه‌های شهرک گلخانه‌ای رشت فرو ریخت که خساراتی به آنان داده نشد. از سوی دیگر بسیاری از گلخانه‌داران بیمه نیستند و بیمه هم تا یک سقف محدود اقدام به پرداخت خسارت می‌کند.
طواف‌زاده بیان می‌کند: من در گلخانه‌ام محصولات صیفی دارم و برخی هم محصولاتی مثل گل و گیاه دارند. اما همیشه در ایام برف اولین قربانی گلخانه‌داران هستند.  محمد آذری گلخانه‌دار به خسارت گل و گیاه اشاره می‌کند و می‌گوید: اولویت مسئولان کارخانه‌های صنعتی هستند نه گلخانه‌داران. حتی بیمه چندانی هم شامل حال ما نمی‌شود. در این شهرک هر گلخانه به طور متوسط دو هزار متر مربع مساحت دارد و هر فرد کلی متضرر می‌شود.
 روی خوش برف سنگین در گیلان
در همین زمینه مدیرجهادکشاورزی گیلان می‌گوید: فعلا خسارات بخش کشاورزی را برآورد نکرده‌ایم اما از همه شهرستان‌ها بازدید میدانی انجام شده است و تا امروز (یکشنبه) برآورد کلی می‌شود. میوه سردرختی زیادی نداشته‌ایم اما خسارت‌ شکسته شدن درختان میوه زیاد بوده و اندکی هم خسارت به کیوی‌داران وارد آمده است.
علی درجانی درباره خسارت به گلخانه‌داران بیان می‌کند: از این بخش هم برآورد خسارت نداشتیم اما به کسانی که بیمه باشند خسارت پرداخت می‌شود. البته باید یک روی خوب ماجرا را هم ببینیم که سال قبل طغیان آفات و مگس میوه را هم داشتیم که با برف و یخبندان اخیر جمعیت آنان در سال آتی کنترل و مدیریت می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید