• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95129
+
-

روز پرتنش فعالان گردشگری

شصت‌و‌دومین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور ب اتنش همراه شد و مدیران شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری کشور تندترین انتقادها را نسبت به وضعیت گردشگری کشور، ماجرای مالیات بر سفر، مالیات شرکت‌های خدمات مسافرتی و باندبازی در صنعت گردشگری ایران در حضور یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کردند.
در این نشست که خبر آن بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت،  غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان سازمان هواپیمایی، رایزن فرهنگی و نماینده اتحادیه گردشگری ترکیه، رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا، مدیران گردشگری و آژانس‌دارها از سراسر کشور حضور داشتند. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران در این نشست با اشاره به مشکلات بخش گردشگری به‌ویژه آژانس‌های مسافرتی و هوایی، از وضع مالیات بر شرکت‌های خدمات مسافرتی انتقاد کرد و با بیان اینکه مالیات بی‌جا بر گردن صنعت گردشگری گذاشته شده است، خطاب به مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آژانس‌های گردشگری فروشنده محصولات شرکت‌های ریلی، هوایی و هتل‌ها هستند و وضع مالیات بر ارزش افزوده بر فعالیت آنها ظلم بر این بخش است.
او با طرح این سؤال از عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که عوارض خروجی در کجا هزینه می‌شود؟ گفت: اصلا این عوارض قرار بود مهمان 2 یا 3ساله باشد. اما صاحبخانه دائمی شد. حالا هم اسمش را عوض کرده‌اند و اینکه چرا چنین کاری انجام داده‌اند معلوم نیست. چون این مالیات از مردم گرفته می‌شد.
او با اشاره به بنزین سفر گفت: بنزین سفر برای گردشگری است و نباید فقط مختص نوروز باشد. وزیر نفت اخیرا اعلام کرد مجلس باید تکلیف بنزین سفر را معلوم کند، مگر مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین تصمیم گرفته بود که حالا درباره سهمیه سفر رأی دهد.
او با رد «ویزافروشی در آژانس‌های گردشگری» نیز افزود: دفاتر خدمات مسافرتی ‌ویزا فروشی ندارند و هرکه ویزای تضمینی ‌بفروشد، تخلف کرده است.
رفیعی با انتقاد از فعالیت غیرقانونی برخی آژانس‌ها که سبب جریان یافتن کلاهبرداری در بازار گردشگری شده‌ است، گفت: نمی‌دانم این شرکت‌ها از کجا حمایت می‌شوند که نمی‌توان حقوق پایمال شده توسط آنها را جبران کرد. شرکتی سال گذشته بسته‌های سفر غیرقانونی و ارزان در نمایشگاه گردشگری عرضه کرد که بیشتر آژانس‌ها و مردم از آن خرید کردند و بعد متوجه شدیم کلاهبرداری شده و هنوز هم نتوانسته‌ایم پول‌هایی را که گرفته، برگردانیم.
معافیت مالیاتی ازجمله در مالیات بر ارزش افزوده، جلوگیری از فعالیت نهادها و سازمان‌ها در قالب آژانس مسافرتی و کنترل ضوابط سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با بیمه پرسنل موقتی آژانس‌های مسافرتی، ازجمله درخواست‌های مطرح شده از سوی فعالان گردشگری از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شصت‌ودومین سالگرد تاسیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بود.
علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پاسخ به انتقادها گفت: اینکه انتظار داشته باشید مونسان در یک دوره کوتاه، گردشگری را هم‌ردیف با کشاورزی و صنعت قرار دهد، منطقی نیست.
مونسان افزود: دولت برای اشتغال روستایی بالغ بر ۱۱میلیارد تومان منابع تخصیص داده بود، درحالی‌که گردشگری از آن سهمی نداشت، پیگیری کردیم تا ۲۰درصد از آن منابع به اشتغال گردشگری روستایی رسید.
او گفت: کشور در شرایط فشار اقتصادی قرار دارد، طوری که مقامات از آن تعبیر جنگ اقتصادی کرده‌اند. علی‌القاعده فشار روی همه بخش‌ها وجود دارد، این فشارها در بخش تولید به واسطه تحریم و از بین رفتن راه دسترسی به مواداولیه، حتی بیشتر است، پس فقط بخش گردشگری نیست که در فشار قرار گرفته است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: تا قبل از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی که اتفاق بسیار تلخی بود از همه موانع مثل تحریم و تنش‌های منطقه‌ای به‌نحوی عبور کردیم و گردشگری به شکلی حفظ شد. برای همین سراغ بازارهای جدید مثل عمان و چین رفتیم و لغو روادید با آنها را به نتیجه رساندیم؛ آن‌هم در حالی که همه بدنه وزارت امور خارجه جز شخص وزیر با آن مخالف بود.
مونسان نبود برنامه مشخص در گردشگری را چالش دیگر این بخش دانست و افزود: همه وزارتخانه‌ها یک برنامه مشخص دارند. اما گردشگری تا به حال محروم از این برنامه بوده است. همه ما فقط یک عدد را یاد گرفته بودیم و مدام تکرار می‌کردیم، مثلا طبق چشم‌انداز 20ساله باید به ۲۰میلیون گردشگر برسیم. اما اینکه چگونه و چرا و از کجا، مشخص نبود. حالا سند توسعه گردشگری آماده شده که منتظر تصویب در دولت است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موضوع معافیت مالیاتی پرداخت و گفت: این خواسته، شدنی نیست، مخصوصا حالا که سهم درآمدی نفت کم شده و فشار روی مالیات است. حوزه صنعت مدام درخواست معافیت مالیاتی می‌دهد. اما در سندی که در مجلس در حال بررسی است معافیت‌های مالیاتی در حال حذف است. در یک بخش‌هایی امکان ارائه تسهیلات بود، مثلا معافیت مالیاتی صادرات که گردشگری را قبول نداشت، اما اکنون مشمول معافیت مالیاتی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید