• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95074
+
-

جایگاه زنان در جامعه تبیین شود

یادداشت
جایگاه زنان در جامعه تبیین شود

زهرا صدراعظم نوری _ عضو شورای شهر تهران

نامگذاری روز میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) ‌به‌نام روز زن و مادر را باید به فال نیک گرفت. هر چقدر شخصیت آن حضرت برای جامعه تبیین و شناخته شود ایشان به‌عنوان الگوی زن مسلمان برای زنان دست‌یافتنی‌تر خواهند بود و زنان مسلمان به‌خوبی می‌توانند در زندگی خود از آن حضرت تبعیت کنند. حضرت فاطمه زهرا(س) یک شخصیت آسمانی است که دارای قرب و منزلت الهی است اما شخصیت آسمانی ایشان نباید باعث شود که ابعاد زمینی و انسانی آن حضرت نادیده گرفته شود. حضرت زهرا(س) مانند همه انسان‌ها ازدواج کرده و فرزنددار شدند و همانند سایر انسان‌ها یک زندگی عادی و متداول داشتند. ایشان به‌عنوان یک فرزند برای پیامبر اکرم(ص)، همسر برای امیرالمومنین(ع) و مادر برای فرزندان عظیم‌الشأنشان به همه مسئولیت خانوادگی، اجتماعی و سیاسی که به‌عهده داشتند می‌پرداختند و ایفای نقش می‌کردند. بنابراین جامعه ما باید تلاش کند تا نگاهی افراطی نسبت به شخصیت حضرت زهرا(س)‌ را تعدیل کند و آن حضرت را صرفا یک شخصیت آسمانی و دست‌نیافتنی معرفی نکند. اگر چه ایشان یک شخصیت آسمانی و انسان کامل است، اما در عین حال انسانی زمینی نیز هست و می‌شود به ایشان تأسی کرد و زندگی آن حضرت را الگوی خود قرار داد، الگویی برای انسانیت و نه‌فقط زنان.

حضرت زهرا(س) را می‌شود از 2بعد مسئولیت خانوادگی و مسئولیت اجتماعی تبیین کرد. در بعد خانوادگی شاهد این هستیم که آن حضرت بهترین فرزند برای والدین عظیم‌الشأن خود است و به نیکی از آنها یاد می‌کند و قدردان آنهاست از این حیث آن حضرت برای انسانیت یک الگوست، آن حضرت از بعد همسری بهترین همسر برای امیرالمومنین(ع) ‌است که در کمال همدلی، همراهی ، عشق و صمیمیت با وی همراه است و یک زندگی کاملا مشارکتی را اداره می‌کنند و از یکدیگر درک متقابل دارند و رضایت یکدیگر را فراهم می‌کنند. همین بعد از زندگی آن حضرت می‌تواند برای زوجین ما الگویی باشد تا قدر یکدیگر را بیشتر بدانند و با یکدیگر همراه و همدل باشند. از بعد مادر بودن نیز آن حضرت بهترین فرزندان صالح را تربیت کردند که فرزندانی با احساس مسئولیت، دغدغه‌مند نسبت به جامعه و مردم‌دار هستند. این نوع تربیت نیز می‌تواند الگویی برای مادران جامعه ما باشد تا فرزندانی را تربیت کنیم که علاوه بر بهره‌مندی از آموزه‌های اخلاقی و دینی، ‌از پدر و مادر راستی ، درستی ، صداقت و پاکدستی را فرا بگیرند و نسبت به جامعه احساس مسئولیت کنند و همراه و همگام جامعه باشند.
از منظر مسئولیت اجتماعی حضرت‌زهرا(س) ‌فردی است که به‌شدت نسبت به جامعه متعهد است و عدالت اجتماعی برایشان بسیار اهمیت دارد. ایشان در عین حال که فرزند پیامبر اکرم(ص) به‌عنوان متولی و رهبر جامعه است اما هیچ‌گاه خود را تافته جدا بافته از جامعه نمی‌داند و سطح زندگی وی در سطح زندگی پایین‌ترین افراد جامعه است. ‌آن حضرت فردی است که دغدغه مردم و برقراری عدالت در جامعه را دارد و اگر ظلمی در جامعه اتفاق بیفتد حتما نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. در موضوع فدک زمانی که حق ایشان تضییع می‌شود در چهارچوب قانون به دفاع از حق خود می‌پردازد و از روابط خانوادگی سوءاستفاده نمی‌کند و تمام تلاش‌شان این است که در زندگی عدالت را برقرار کند.

جامعه ما باید حضرت زهرا(س) را آنگونه که هست بشناسد نه آنگونه که دوست دارد از ایشان تعبیر کند. اگر شخصیت والای آن حضرت را به‌درستی به جامعه بشناسانیم، آن حضرت بیشتر از آنچه اکنون شاهد آن هستیم محبوب جوانان و همه آحاد مردم واقع می‌شود چرا که انسانی متعادل است و تمام رفتار و کردار وی به‌صورت اصولی و منطقی و به دور از افراطی‌گری است. ابعاد زندگی آن حضرت باید برای مردم به درستی تبیین شود تا مردم شرایط زندگی‌شان را با آن نوع زندگی تطبیق دهند و از آن درس بگیرند. 

حضرت زهرا(س) از بعد اقتصادی نیز فردی توانمند و مؤثر بودند و به‌عنوان یک مدیر فدک را که ارثیه پدری‌شان بوده مدیریت می‌کردند. ایشان دارای ابعاد سیاسی نیز بودند و در ماجرای سقیفه و دفاعه از حقوق امیرالمومنین(ع) ‌حضور داشته و در مسجد خطبه می‌خوانند و از ولایت دفاع می‌کنند.
اگر ابعاد زندگی آن حضرت به‌درستی برای مردم تبیین شود در نهایت به این جمع‌بندی می‌رسیم که آن حضرت دارای ابعاد گوناگون بوده، ‌در خانه به بهترین نحو فعالیت داشته، به‌عنوان یک همسر و مادر در فرزندآوری و تربیت فرزندان بهترین الگو در دنیا بوده و در ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. زنان جامعه ما نیز می‌توانند از ابعاد زندگی آن حضرت الگو گرفته و تعادل را در زندگی فردی ، اجتماعی و سیاسی خود پیاده کنند. 
در بعد اجتماعی و سیاسی، زنان ما می‌توانند به‌عنوان یک شهروند آگاه در جامعه تأثیر‌گذار باشند در عین حال که در خانه می‌توانند همسر و مادر نمونه‌ای برای فرزندان و همسر خود باشند. زنان مسلمان می‌توانند با بهره‌گیری از الگوی زندگی بهترین زنان عالم، نمونه کاملی از زنان چندبعدی باشند که با حفظ شئونات بهترین فرزندان را تربیت می‌کنند، ‌زندگی شادی برای خانواده می‌سازند و بهترین همراه و همدل برای همسرشان باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید