• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 24 بهمن 1398
کد مطلب : 95033
+
-

اعلام ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان

شهرسازی
اعلام ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان بهزیستی، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت را اعلام کرد. به گزارش همشهری، فرزانه صادق‌مالواجرد در متن این نامه، خطاب به وحید قبادی‌دانا، ریاست سازمان بهزیستی کشور آورده است:
1- رعایت این مصوبه برای کلیه مراجع، تهیه، بررسی، تصویب، نظارت، صدور پروانه و اجرا در تمامی طرح‌های توسعه و عمران شهری و روستایی الزامی است.
2- در اجرای ماده ۴ قانون «تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری» و ماده ۴۲ آیین‌نامه «نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی»، اعضای سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان موظف به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه برعهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است.
3- دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی موظف‌به رعایت ضوابط پیوست در تمام زمینه‌های خدمات مهندسی از قبیل طراحی، نظارت، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری هستند. مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط پیوست و حسن انجام این مصوبه برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
4- مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاه‌های مسئول در جهت ترویج ضوابط مجموعه پیوست، ارتقای دانش حرفه‌ای و کسب مهارت فنی نسبت به ایجاد زمینه لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی-حرفه‌ای برای جامعه مهندسی، دست‌اندرکاران موضوع، مهندسان مشاور، پیمانکاران و... و همچنین آموزش همگانی اقدام کند.
5- دبیرخانه شورای‌عالی با همکاری سازمان بهزیستی اقدامات لازم را به‌منظور فرهنگسازی و آگاهی عمومی در زمینه مناسب‌سازی محیط برای افراد دارای معلولیت و برابری فرصت‌ها برای حضور آنان در جامعه از طریق برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گنجاندن برنامه‌های درسی مرتبط توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها و مؤسساتی که با امر آموزش نیروی انسانی در سطوح مختلف ارتباط دارند، انجام دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید