• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 بهمن 1398
کد مطلب : 94825
+
-

دوئل برای بنزین سفر

وزارت میراث‌فرهنگی مدعی است درخواست تخصیص 120لیتر بنزین سفر را به دولت و وزارت نفت داده است سخنگوی وزارت نفت: هیچ درخواستی برای اختصاص بنزین سفر به وزارت نفت نیامده است و دولت باید در این‌باره تصمیم‌‌گیری کند کارشناسان: مردم برای سفرهای نوروزی به بنزین سفر دلخوش نباشند چون ممکن است وزارت نفت مخالفت کند

گردشگری
دوئل برای بنزین سفر

محمد باریکانی-  خبر‌نگار

ماجرای اختصاص بنزین سفر یک‌بار دیگر خبرساز شد.  وزیر نفت اعلام کرد: هیچ ابلاغی از سوی دولت به وزارت نفت برای تخصیص بنزین سفر در نوروز صورت نگرفته است، اختصاص بنزین سفر در حیطه و اختیارات وزیر نفت نیست و اصلا هیچ درخواست و ابلاغی به این وزارتخانه ارسال نشده است.
بلافاصله پس از این اظهارات ولی تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اظهارات بیژن زنگنه واکنش نشان داد و به ایسنا گفت که درخواست اختصاص بنزین سفر به دولت و وزارت نفت ارائه شده است تا به توسعه گردشگری و سفرهای داخلی کمک شود.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز بارها در اظهاراتی متعدد به رسانه‌ها گفته است که این وزارتخانه موضوع اختصاص بنزین سفر را در دولت پیگیری می‌کند.
بنزین سفر تنها یک‌بار آن هم در دولت دهم و پس از اجرای نخستین طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور عرضه  شد و اتفاقا تخصیص بنزین سفر با تلاش سازمان وقت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تحقق یافت. این طرح البته بعدتر ملغی شد اما توانست تا مدتی بنزین مورد نیاز برای سفر ایرانی‌ها را تامین کند.
سفرهای نوروزی ایرانی‌ها در حجم وسیع با خودروهای شخصی انجام می‌شود. اما امسال با سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن نرخ سوخت، احتمال می‌رود از حجم سفرهای داخلی نیز به‌شدت کاسته شود. سال98 براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی بیش از 20میلیون ایرانی به سفر نوروزی رفتند. مرکز ملی آمار ایران نیز اعلام کرده است که در نوروز97، 69میلیون خودروی شخصی بین شهرهای کشور تردد کرده‌اند. این آمارها بیانگر آن است که تعطیلات نوروز برای ایرانی‌ها با خودروی شخصی آغاز و به اتمام می‌رسد. امسال اما ماجرای بنزین ترمز خودروهای شخصی را در سفرهای نوروزی کشیده است و معنای آن کاهش حجم زیادی از سفرهای ایرانی‌ها در تعطیلات نوروز است. مگر آنکه دولت در دقایق پایانی سال98 اعلام کند با سهمیه 120لیتری بنزین سفر موافقت می‌کند که در آنصورت بخش کوچکی از هزینه‌ سفرهای نوروزی جبران می‌شود.
حالا این‌بار هم با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و هم با 3برابر شدن قیمت بنزین در کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نخستین نهاد دولتی بود که زمزمه اختصاص بنزین سفر در اندک زمان باقیمانده به نوروز99 و آغاز موج سفرهای داخلی ایرانی‌ها را مطرح کرده و شخص وزیر و معاون گردشگری او بارها به افکارعمومی اعلام کرده‌اند، پیگیر تخصیص بنزین سفر در دولت هستند.

تلاش کلامی وزارت میراث فرهنگی برای بنزین سفر
براساس زمزمه‌های آن وزارتخانه، پیشنهاد اختصاص 120لیتر بنزین سفر در نوروز به قیمت 1500تومان درنظر است. اما آیا اظهارات وزیر میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری او درخصوص تلاش‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای اختصاص بنزین سفر در دولت واقعیت دارد؟
یک‌روز پس از گران شدن بنزین، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی از ارسال نامه علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزیر نفت مدتی پیش از گران شدن قیمت بنزین خبر داد که به گفته او در آن نامه از وزیر نفت خواسته شده بود موضوع سفر و گردشگری نیز در گرانی بنزین مورد توجه قرار بگیرد.
محتویات این نامه هیچ‌گاه به‌صورت رسمی از سوی آن وزارتخانه در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. اما 2هفته پس از این اظهارنظر، علی‌اصغر مونسان در حاشیه سفر به پکن به ایسنا اعلام کرد: «راجع به بنزین نامه‌ای ننوشتم. درباره حمل‌ونقل گردشگری نامه‌ نوشته‌ایم و درباره «بنزین سفر» موضوعی مطرح نشده است. البته در مناسبت‌های مختلف به‌ویژه نوروز برای اختصاص سهمیه ویژه سفر درخواست خواهیم کرد.»
با این تکذیبیه مشخص شد که اظهارنظرهای مطرح شده از سوی معاون گردشگری درخصوص سهمیه بنزین سفر، اظهارات بدون پشتوانه است. پیگیری‌های همشهری از وزارت نفت و حتی برخی منابع در وزارت میراث‌فرهنگی مشخص کرد که هیچ تلاشی نه در دولت و نه در وزارت نفت از سوی وزارت میراث فرهنگی برای اختصاص بنزین سفر صورت نگرفته است.
به همین دلیل است که بیژن زنگنه نیز درخصوص موضوعی به نام اختصاص بنزین سفر ابراز بی‌اطلاعی کرد و در اظهاراتی ویدیویی گفت: «تا الان پیشنهادی درباره سهمیه «بنزین سفر» نشده است. برای عید هم چیزی ابلاغ نشده است. این در اختیارات من به‌عنوان وزارت نفت نیست. مجلس هم چیزی در این‌باره تصویب نکرده، البته که بحث کردند اما تصویب نکردند. دولت هم نمی‌دانم چه می‌کند. پیشنهاد جدی در دولت مطرح نیست که سهمیه بدهد. البته هر سهمیه اضافی بار مالی سنگین دارد و دولت اصل را بر این گذاشته که تعهدات پذیرفته برای باز توزیع درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را به خوبی و به موقع اجرا کند.» وزیر نفت 3روز قبل نیز برای چندمین‌بار درخصوص اختصاص بنزین سفر اعلام کرد: «این موضوع در حیطه وظایف ما نیست و هر وقت به ما ابلاغ کردند، ما آن را اجرا می‌کنیم، اما فعلا پیشنهادی مطرح نیست.»
وزارت میراث‌فرهنگی درخواستی از وزارت نفت نداشته است
همین اظهارات وزیر نفت مشخص می‌کند که هیچ تلاشی برای اختصاص بنزین سفر در تعطیلات نوروز صورت نگرفته است و شاید وزیر میراث‌فرهنگی تنها در حد یک یا 2پیشنهاد در دولت مطرح کرده باشد. در همین رابطه کسری نوری، سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت نفت در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا درخواست مکتوب و رسمی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به وزارت نفت برای اختصاص بنزین سفر ارائه شده است؟ می‌گوید: تا آنجا که می‌دانم هیچ درخواست مکتوبی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص بنزین سفر به وزارت نفت ارسال نشده است. البته که ممکن است در دولت این درخواست مطرح شده باشد ولی هنوز دستوری از سوی دولت به وزارت نفت ارسال نشده و اختصاص بنزین سفر قطعی نیست. معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور باز هم برای چندمین بار تلفن‌های روزنامه همشهری این‌بار در ماجرای اختصاص بنزین سفر را همچون هفته‌های گذشته بی‌پاسخ گذاشت و ترجیح داد برای چندمین‌بار با همشهری گفت‌وگو نکند. اما پیگیری‌ها از معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مشخص کرد، درخواست وزارت میراث‌فرهنگی در مورد اختصاص بنزین سفر تنها به‌صورت شفاهی به دولت ارائه شده و در سطح طرح موضوع مانده است.

نوروز به بنزین سفر دلخوش نباشید
براساس پیگیری‌های همشهری، مسئولان بخش برنامه‌ریزی در معاونت گردشگری معتقدند شاید در روزها و هفته‌های آتی درخواست اختصاص بنزین سفر به‌صورت رسمی‌ به دولت ارائه شود. کارکنان این بخش که زحمت گفت‌وگو با همشهری را کشیدند و جای خالی معاون گردشگری را در پاسخ به افکارعمومی در ماجرای اختصاص بنزین سفر،‌پر کردند، به همشهری گفتند: درصورت ارائه درخواست رسمی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت برای اختصاص بنزین سفر 2حالت وجود دارد یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت، دولت طبق سنوات گذشته همانطور که در دوره اول سهمیه‌بندی بنزین عمل کرد با اختصاص بنزین سفر موافقت می‌کند یا آنکه با توجه به شرایط تحریمی کشور و وضعیت تولید بنزین و ذخایر بنزینی کشور، وزارت نفت با اختصاص بنزین سفر موافقت نمی‌کند و دولت نیز به صلاحدید وزارت نفت با تخصیص بنزین سفر در نوروز مخالفت می‌کند. براساس آنچه کارکنان بخش برنامه‌ریزی در معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همشهری گفته‌اند، احتمال بسیار کمی برای اختصاص بنزین سفر از سوی دولت برای سفرهای نوروزی وجود دارد و نمی‌توان نسبت به اختصاص بنزین سفر از سوی دولت اطمینان داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید