• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94768
+
-

انتظار برای یکشنبه‌ رکوردشکن در بورس

در شرایطی که بازده بورس از مرز 153درصد گذشته؛ انتظار می‌رود مجموع ارزش بازارسهام امروز از 2هزارهزار میلیارد تومان فراتر رود و به 150میلیارد دلار نزدیک شود

با رشد 1.5درصدی بورس در مبادلات دیروز (شنبه)، پیش‌بینی می‌شود امروز ارزش کل بازار سهام به مرز 2هزارهزار میلیارد تومان برسد و برای نخستین بار در تاریخ فعالیت بازارسرمایه ایران به 150میلیارد دلار نزدیک شود. تحلیلگران بر این باورند که این رشد همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش همشهری، روند روبه رشد بازارسهام که از پارسال آغاز شده همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز بار دیگر یک رشد پرقدرت را ثبت کرد و با 7هزار واحد افزایش 1.5درصد دیگر بالا رفت و برای نخستین بار منحنی شاخص به قله 452هزار و 842واحد رسید. با این مقدار رشد اکنون ارزش کل بازار سهام ایران، شامل بورس تهران و فرابورس، به 1970هزار میلیارد تومان رسید. بازارسهام ایران 15بهمن امسال وارد پنجاه و سومین سال فعالیتش شده؛ این ارقام بالاترین رکوردهای ثبت شده در 53سال گذشته است.

مقدار بازده بورس
محاسبات آمار همشهری نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، از اوایل امسال تاکنون 153درصد رشد کرده، بازدهی که در هیچ‌یک از سال‌های فعالیت این بازار ثبت نشده است. بازده بورس در مقایسه با میانگین بازده سایر بازارها هم فاصله‌ای بعید دارد. هم‌اکنون بازده بازارهای ارز و طلا به صفر نزدیک است و بازده امسال بازار مسکن 70درصد تخمین زده می‌شود.
در حقیقت روند رشد بورس از 17اردیبهشت پارسال، یعنی زمانی آغاز شد که شاخص کل بورس تهران در محدوده 92هزارو 800واحد قرار داشت؛ اگر چه از آن زمان تاکنون در برخی فصول شاخص بورس با وقفه‌های نزولی مواجه شده، اما شاخص در یک رالی صعودی تاریخی از ابتدای سال 97تاکنون 360هزار واحد افزایش یافته است. چنانچه مقدار بازده بورس را از ابتدای سال 97، با توجه به مقدار رشد شاخص بورس محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم سهامداران از ابتدای پارسال تاکنون به‌طور میانگین 388درصد بازده از محل مبادله انواع اوراق بهادار به‌دست آورده‌اند.
اکنون این پرسش مطرح است که روند رو به رشد بازار سهام تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ عموم تحلیلگران می‌گویند: این روند رو به رشد احتمالا تا پایان سال‌99ادامه خواهد داشت. البته قطعا در این دوره؛ شاخص کل، مثل همیشه با دوره‌های نزول چند ماهه هم مواجه خواهد شد.

رشد تا کجا ادامه دارد؟
مصطفی امید قائمی، مدیرعامل سابق فرابورس ایران، با تأکید بر اینکه پیش‌بینی دقیق روند بازار غیرممکن است، گفت: هنوز سهام بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که در بورس حضور دارند به‌خصوص سهم شرکت‌های بزرگ و بانک‌های بزرگ با ارزش ذاتی خود فاصله دارند و همچنان جا برای رشد دارند.او در پاسخ به این پرسش که آیا اقبال سرمایه‌گذاران در سال ۹۹ به سمت بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود یا خیر، گفت: در سال جدید وقایع سیاسی متفاوتی اتفاق خواهد افتاد و نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که شاهد چه اتفاقی در این سال خواهیم بود. اما در سال ۹۹ باز هم بازار سرمایه از پتانسیل رشد برخوردار خواهد بود و می‌تواند برای بورس سال امیدوار کننده‌ای باشد.او اضافه کرد: بیشتر تمهیدات اتخاذ شده درخصوص نظام بانکی و سیستم بانکی در رشد بازار سرمایه تأثیرگذار بود. به‌عنوان مثال، تثبیت نرخ ارز تا حدودی باعث رشد سودآوری شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران به بازارسهام شد.

امیرعلی امیر باقری از کارشناسان بازار سرمایه هم گفت: اقتصاد ایران در حال فاصله گرفتن از شوک‌های تورمی است، همگرایی قیمتی در نرخ‌های مختلف ارز می‌تواند به ایجاد آمادگی‌های لازم برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی منجر شود. از طرف دیگر بانک مرکزی در بازار پول با اجرای عملیات بازار باز می‌تواند از طریق مکانیسم بازار و نه از طریق مکانیسم دستوری نرخ بازده مورد انتظار و نرخ بهره را کنترل کند. او تأکید کرد: این اتفاقات در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند کمکی برای افزایش سود در بازار سرمایه و کلیت فضای اقتصاد ایران باشد. هادی شعبانی که مدیرسرمایه‌گذاری در یک شرکت سبدگردان است هم گفت: همواره فاکتور‌های کلان در تعیین جهت بورس اهمیت زیادی دارد که یکی از این فاکتورها برآورد قیمت دلار در آینده است. همچنین تورم انتظاری و قیمت‌های جهانی که از دیگر فاکتور‌های اثرگذار هستند.
او با بیان اینکه انتظار می‌رود قیمت ارز در سال آینده معادل تورم رشد کند توضیح داد: در شرایطی که بازارهای دیگر همچون ارز و طلا درگیر رکود هستند، نقدینگی راهی جز سرازیر شدن به سمت بورس ندارد و این موضوع سبب ایجاد چشم‌انداز رشد بیشتر بازار سرمایه در آینده می‌شود. البته در این بین می‌تواند نوسان‌هایی نیز به ‌وجود آید که قابل پیش‌بینی نیست، ولی انتظار می‌رود در بازه‌ای یک ساله، سرمایه‌گذاری در بورس از سایر بازارهای موازی بازده بیشتری داشته باشد.

کاهش ریسک‌های سیستماتیک
موسی احمدی از تحلیلگران بازارهای مالی هم گفت:بازار سهام به این نتیجه رسیده که ریسک کشمکش‌های نظامی میان ایران و آمریکا در منطقه به طرز قابل توجهی کاهش یافته و دو طرف تمایلی برای ادامه درگیری ندارند.در نتیجه با برطرف‌شدن این دغدغه، سهامداران بر گزارش‌های ۹‌ماه شرکت‌ها و اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها متمرکز شده‌اند.
ابراهیم خلیلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با این موضوع هم عقیده است؛ او با اشاره به تداوم رشد قیمت سهام شرکت‌ها و در پی آن صعود شاخص بورس گفت: با فروکش کردن ریسک‌های سیاسی، این روزها بدون شک جریان نقدینگی که بدون وقفه به سمت بازار سهام در حرکت است، مهم‌ترین عامل تداوم رشد این بازار است. او درباره دلایل حرکت نقدینگی به سمت بازار سهام گفت: رکودی که در سایر بازارها حاکم است یکی از عمده دلایل این اتفاق است. ضمن اینکه طی چند‌ماه گذشته افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها ازجمله مسکن، ارز، طلا و خودرو به‌گونه‌ای بوده که این بازارها از ظرفیت رشد و سودآوری لازم برای سرمایه‌گذاران برخوردار نیستند. او تأکید کرد: البته باید به این بازارها سیستم بانکی را هم اضافه کرد که سود تعلق گرفته به سپرده‌ها به میزانی جذاب نیست که نقدینگی جذب بانک‌ها شود. به همین دلیل این روزها و در شرایط کنونی اقتصاد، بازار سرمایه از ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری و سودآوری برخوردار است؛ در نتیجه نقدینگی در حال حرکت برای سرمایه‌گذاری در بورس است. 

حمایت حقوقی‌ها و بازگشت اعتماد

رئیس سازمان بورس دلایل رشد شاخص بورس تهران را حمایت شرکت‌های حقوقی و نیز برگشت اعتماد فعالان حقیقی بازار دانست. شاپور محمدی، درپاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاده که بورس مدام در حال رشد است گفت: افزایش شاخص بورس دلایل متعددی دارد، یکی از این موضوعات بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست که برای بازار جذابیت ایجاد کرده است. او افزود: از طرفی، معامله‌گران حقیقی به بورس آمدند و هم‌اکنون توجه ویژه‌ای به سودآوری شرکت‌ها در بلندمدت دارند. به گفته او، یکی دیگر از دلایل بورس حمایت سهامداران حقوقی از بازار است که اکنون در کنار سهامداران حقیقی قرار گرفته‌اند. محمدی با بیان اینکه سودآوری شرکت‌های بورس هم افزایش یافته ادامه داد: با سودآوری شرکت‌ها، اطمینان به سرمایه‌گذاری در بازار شکل می‌گیرد و در همه بازارهای دنیا حضور سرمایه‌گذاران در بازار در بلندمدت با سودآوری همراه است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید