• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94717
+
-

اردوغان و اسد؛ رودررو در جبهه ادلب

رئیس‌جمهور ترکیه به نیروهای ارتش سوریه، 3هفته فرصت داد مناطق اطراف ادلب را تخلیه کنند

خاورمیانه
اردوغان و اسد؛ رودررو در جبهه ادلب


 همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه در ادلب و بازپس‌گیری کنترل شهر استراتژیک «سراقب» از دست نیروهای وابسته به القاعده، ترکیه اقدام به تقویت پایگاه‌های خود در اطراف ادلب کرده است.
شهر سراقب محل تلاقی 2جاده مهم دمشق-حلب و لاذقیه-حلب است که روز گذشته و بعد از یک هفته درگیری به‌دست نیروهای ارتش سوریه افتاد. سراقب در حقیقت نقطه اتصال دمشق به شمال سوریه و حلقه وصل غرب و شرق سوریه است. این نخستین بار طی 8سال گذشته است که نیروهای دولتی سوریه قدم به این شهر می‌گذارند. شهر سراقب از جنوب شرق در مسیر شهر ادلب قرار دارد و نیروهای ارتش سوریه با بازپس‌گیری این شهر به دیوارهای شهر ادلب رسیده‌اند؛ شهری که به تنها پایگاه گروه‌های تروریستی و نیروهای مخالف دولت بشار اسد تبدیل شده است.
به گزارش الجزیره، ارتش ترکیه دیروز نیروهای تازه‌نفس خود را با بیش از 50دستگاه خودرو زرهی به سمت شهر ادلب اعزام کرده است. این نیروها شامل نیروهای رزمی و کماندوهای ترکیه هستند که قرار است در 12پست نظامی در اطراف ادلب، موسوم به پست‌های نظارت مستقر شوند. همزمان رجب طیب اردوغان به نیروهای دولت سوریه هشدار داد، ادامه عملیات آنها به سمت ادلب، با واکنش ارتش ترکیه روبه‌رو خواهد شد. اردوغان به بشار اسد تا پایان فوریه یعنی حدود 3هفته دیگر فرصت داده است نیروهایش را به‌طور کامل از منطقه شمال غرب سوریه و اطراف ادلب خارج کند؛ تهدیدی که فعلا با سکوت بشار اسد روبه‌رو شده است. ارتش ترکیه براساس توافق سه‌جانبه میان آنکارا، تهران و مسکو موسوم به توافق «آستانه» نیروهایش را در اطراف شهر ادلب مستقر کرده است. طی یک هفته گذشته، این دومین بار است که آنکارا نیروهای بیشتری به خاک سوریه اعزام می‌کند. دور اول افزایش نیروها با حملات توپخانه‌ای نیروهای ارتش سوریه علیه مواضع نظامیان ترکیه‌ای و مقابله به مثل آنها همراه بود. این درگیری‌ توپخانه‌ای به کشته شدن تعدادی از نیروهای دوطرف منجر شد. دولت ترکیه دیروز اعلام کرد از میان 12پست نظامی این کشور در ادلب، 9پست به محاصره نیروهای ارتش سوریه درآمده‌اند. نقشه‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ترکیه نیز نشان می‌دهد نیروهای سوریه دست‌کم از 4پست عبور کرده و به سمت ادلب در حال پیشروی‌اند. طبق اعلام وزارت دفاع ترکیه، به سربازان این کشور در پست‌های نظامی آسیبی وارد نشده اما اکنون آنها در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه گرفتار هستند.

مذاکره بر سر سوریه در آنکارا
همزمان با ادامه جنگ در سوریه، هیأت مذاکره‌کننده روسیه در راه آنکارا هستند تا با دولت ترکیه بر سر ادامه پیشروی‌های نیروهای هوادار بشار ارسد به سمت ادلب به مذاکره بنشینند. ترکیه عملیات سوریه برای آزادسازی ادلب را نقض توافق‌های سه‌جانبه آستانه می‌داند. براساس این توافق، در منطقه ادلب آتش‌بس اعلام شده بود. دولت سوریه اکنون بر بیش از 70درصد از خاک سوریه تسلط کامل دارد. منطقه ادلب حدود 11درصد از خاک این کشور را تشکیل می‌دهد و ارتش سوریه طی یک‌ماه اخیر با آغاز عملیات بزرگی برای آزادسازی این منطقه نیز خیز برداشته است. وزیر خارجه ترکیه دیروز خواستار پایبندی همه طرف‌ها به توافق‌های پیشین در مورد سوریه شد. مولود چاووش‌اوغلو در آنکارا و در گفت‌وگو با خبرنگاران در مورد ادلب گفت: «همراه با روسیه و ایران، سازوکار آستانه و سوچی را راه‌اندازی کردیم. هدف ما از برقراری آتش‌بس در سوریه، اطمینان از استمرار آن و تسهیل در روند راه‌حل سیاسی است.»
با این حال، مخالفتی با اقدام سوریه در آغاز عملیات آزادسازی ادلب در سخنان مقام‌های روسیه و ایران دیده نمی‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که امروز در ترکیه با همتای خود مذاکره می‌کند، اعلام کرده است که مسکو به همکاری با آنکارا برای کاهش تنش‌ها در شمال سوریه براساس توافق آستانه ادامه می‌دهد. لاوروف همچنین گفت: «مسکو درباره تحولات ادلب با ترکیه در ارتباط بوده و نظامیان روس و ترکیه‌ای تلاش می‌کنند اوضاع امنیتی در این استان را آرام کنند.» در سخنان لاوروف مخالفتی با عملیات اخیر ارتش سوریه دیده نشده است. از سوی ایران نیز تاکنون مجید تخت‌روانچی در مورد وضعیت ادلب اظهارنظر کرده است. نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: «اجلاس سران روند آستانه که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود، فرصت حیاتی برای بررسی جامع اوضاع در سوریه است.»
اما مواضع نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. تخت‌روانچی ضمن اعلام آمادگی تهران برای استفاده از همکاری مشترک جهت کمک به حل‌و‌فصل سیاسی اختلافات کنونی بین ترکیه و سوریه در مورد وضعیت در ادلب، گفت:«اجلاس سران روند آستانه که در آینده نزدیک در تهران برگزار می‌شود، فرصت حیاتی برای بررسی جامع اوضاع در سوریه است.» او در عین حال تأکید کرد: «باید اطمینان پیدا کنیم که این بحران از راه سیاسی حل‌وفصل خواهد شود و در عین حال نباید اجازه داد تروریست‌ها از این وضعیت استفاده و موقعیتشان را تحکیم و ادلب را به پناهگاهی امن برای خود تبدیل کنند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید