• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94702
+
-

اعتراف معاون گردشگری به لغو تورها و کاهش گردشگران ورودی

نشست خبری معاون گردشگری   وزیر میراث‌فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای اعلام برنامه‌های سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که این‌بار همراه با نمایشگاه صنایع‌دستی برگزار می‌شود، به موضوعاتی مهم‌تر ختم شد. ولی تیموری از کنسل شدن تورهای ورود به ایران در نیمه دوم سال تحت‌تأثیر سقوط هواپیمای اوکراینی، تشدید تنش‌ها در منطقه و شیوع ویروس کرونا خبر داد.
به گزارش همشهری، رسانه‌ها ازجمله روزنامه همشهری پیش‌تر تمامی این موارد را عامل کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور اعلام و حتی براساس نظر فعالان مستقیم بازار گردشگری ایران، اقدام به انتشار آمارهایی از کاهش ورود گردشگران به کشور کردند. اما این گزارش‌ها به مذاق وزیر میراث‌فرهنگی و معاونان این وزارتخانه خوش نیامد و حتی علی‌اصغر مونسان در نشستی با انتقاد از آمارهای ارائه شده از فعالان صنعت گردشگری و مدیران خود خواست: « به دام خبرنگاران نیفتند.»
حالا معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خود اذعان کرده است که گردشگران ورودی به ایران کاهش یافته و تورهای ورود به ایران نیز کنسل شده‌اند. ولی تیموری این بار هم  از افزایش گردشگران ورودی به ایران خبر داده است. به گزارش ایسنا از وزارت میراث فرهنگی، او گفته است: آمار سفر گردشگران و مسافران خارجی به ایران در ۱۰‌ماه نخست سال به 7میلیون و ۸۷۰هزار نفر رسید. او افزود: مقایسه آماری با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد شمار سفر گردشگران خارجی به ایران در ۱۰‌ماه نخست امسال، ۱۹.۷۳درصد رشد داشت. تیموری گفت: برآورد ما بر این بود که آمار گردشگران خارجی در سال۱۳۹۸ به حدود ۱۰میلیون نفر برسد اما اتفاقاتی که رخ داد جلوی رشد سریع گردشگری ایران را گرفت. متأسفانه در ابتدای سال میلادی، گردشگران اروپایی به واسطه سقوط هواپیمای اوکراینی و بعد از آن، چینی‌ها به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، سفرشان را به تعویق انداختند یا کنسل کردند. با این حال ارقام نشان می‌دهد وضعیت گردشگری در سال۱۳۹۸ چندان هم بد نبوده، ولی برای عبور از این شرایط و خسارات تا در درازمدت یقه ما را نگیرد، حتما اقدام می‌کنیم.
معاون گردشگری کشور از آماده بودن 9 استان و منطقه آزاد برای میزبانی از گردشگران چینی در سال نو چینی خبر داد و گفت: به‌خاطر ویروس کرونا، بخشی از این برنامه‌ها اجرا نشد و تعداد زیادی از گردشگران را از دست دادیم. تیموری البته اعلام کردکه به‌عنوان معاون گردشگری کشور‌که به تمامی آمارهای گردشگری دسترسی دارد، عدد دقیقی از کنسلی تورها و سفر گردشگران خارجی ندارد و هرکسی اگر همچنین آماری بدهد دروغ گفته است. معاون گردشگری از نگرانی برای کنسل شدن تورهای ورودی به ایران در فصل بهار خبر داد و گفت: نمی‌خواهیم بگوییم همه‌‌چیز گل و بلبل است، گردشگری ما از سقوط هواپیمای اوکراینی و ویروس کرونا، متضرر شد و بیشترین نگرانی ما از بابت آمار لغو تورهای گردشگری و کاهش سفرها در فصل پیش‌رو (بهار) است. معاون گردشگری همچنین از برخورد بد در مراکز گردشگری و حتی هتل‌ها با گردشگران چینی در ایران آن هم به بهانه بیماری کرونا  انتقاد کرده و گفته است: حق نداریم هر کسی را که به ایران وارد شده، در هتل جا ندهیم، به موزه راه ندهیم و یا از سایر خدمات محروم کنیم. بعضا به‌خاطر حساسیت‌ها در بعضی استان‌ها اقامت چینی‌ها با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید