• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 20 بهمن 1398
کد مطلب : 94701
+
-

روبات هندی برای هم‌صحبتی با فضانوردان

یک روبات هندی که به 2زبان حرف می‌زند و می‌تواند انسان‌ها را شناسایی کند قرار است به فضا برود

روبات هندی برای هم‌صحبتی با فضانوردان

عمادالدین قاسمی پناه_خبرنگار

سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) جهش قابل توجهی در صنعت روبات‌ها ایجاد کرده است. این آژانس فضایی نخستین روبات انسان‌نمای نیم‌تنه را به همراه یک فضاپیمای بدون سرنشین در‌ماه دسامبر به فضا اعزام می‌کند. یک روبات بدون پا که به 2زبان صحبت می‌کند و نام وایومیترا(Vyommitra) برای آن انتخاب شده است، انسان‌ها را شناسایی می‌کند و مثل یک انسان زنده به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
هدف از ساخت این دستگاه که قرار است به فضا اعزام شود، انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها، پیش از پرتاب نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار هند به فضا در سال 2022 است.
به گزارش ایندیا تودی، پژوهشگران چندی پیش وایومیترا را در یک رویداد رسانه‌ای، درحالی‌که به حضار ادای احترام می‌کرد، نشان دادند. این روبات در این جلسه گفت: «سلام، من وایومیترا، نخستین نمونه از روبات‌های انسان‌نمای نیم‌تنه هستم».
این روبات با لهجه غلیظ هندی ادامه داد: «من می‌توانم همدم شما باشم. همچنین می‌توانم با فضانوردان گفت‌وگو و آنها را شناسایی کنم و پاسخگوی پرسش‌های آنها باشم».
آژانس فضایی هند در حال برنامه‌ریزی برای اعزام وایومیترا به فضا در اواخر سال‌جاری است. این آژانس پروازهای بدون سرنشین به فضا را در قالب بخشی از پروژه گاگانیان(Gaganyaan) در همین زمان انجام خواهد داد.
اگرچه قبلا یک هندی به فضا رفته است، اما سفینه سرنشین‌داری که سال 2022به فضا اعزام می‌شود، نخستین فضاپیمایی است که متعلق به‌خود هند است. ماموریت قبلی توسط یک سفینه روسی انجام شده بود.
کی سیوان، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند، در سال2019 و در زمان اعلام پروژه گاگانیان گفت: «ایستگاه فضایی ما بسیار کوچک خواهد بود... [اما] برای پیشبرد آزمایش‌های ما بسیار کارآمد است. ما برنامه گسترده‌ای برای اعزام انسان در قالب توریست یا موارد دیگر نداریم».
گفته می‌شود که این ماموریت با 2یا 3فضانورد انجام می‌شود و حداکثر 7روز طول خواهد کشید.
فضاپیمای هندی از یک کپسول خودران استفاده می‌کند تا 400کیلومتر بالاتر از زمین در مدار قرار بگیرد. همچنین این فضاپیما یک خدمه دارد. این پروژه، آموزش فضانوردان را در اواخر همین‌ماه آغاز می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که دولت هند برای این پروژه رقمی معادل 100میلیارد روپیه(4/1میلیارد دلار) هزینه کند. سیوان می‌گوید که 4فضانورد برای یک برنامه آموزشی 11ماهه به روسیه اعزام می‌شوند. هند طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی برای سفرهای فضایی‌اش انجام داده است.
این کشور رکورد پرتاب 104ماهواره را طی یک ماموریت در سال 2017به نام خود ثبت کرده و در اکتشافات فضایی کم‌هزینه و ماموریت‌های علمی مشهور است.
هند در ‌ماه مارس گفت که ماهواره‌ای در مدار نزدیک زمین را طی یک آزمایش موشکی از بین برده است تا ثابت کند که این کشور جزو پیشرفته‌ترین قدرت‌های فضایی جهان است. این کشور همچنین برای اعزام یک فضاپیما برای مطالعه خورشید در سال 2020و مطالعه ونوس تا سال 2023 برنامه‌ریزی کرده است.



 سرمایه‌گذاری فضایی هند
رقابت فضایی با ورود کشورهای جدید، به‌خصوص هند و چین وارد مرحله تازه‌ای شده است. اگر زمانی فضا در اختیار آمریکا و شوروی بود، حالا هند به‌عنوان یک کشور در حال توسعه نشان داده که دیگر دنیا در دست ابرقدرت‌های سنتی نیست و برنامه‌های مفصلی برای کاوش در‌ماه دارد.
هند برای ورود به باشگاه رقابت فضایی جهان تاکنون تلاش‌های گسترده‌ای داشته است.
هر چند آخرین ماموریت بلندپروازانه آنها برای فرود ماه‌نشین دلاور یا ویکرام در قطب جنوب‌ماه چند وقت قبل با شکست مواجه شد.
هند قصد دارد در تلاش بعدی خود برای فرود روی‌ماه با مأموریت چاندریان ۳، مجددا به تحقق رؤیای ازدست‌رفته‌اش برای تبدیل‌ به چهارمین کشور فاتح‌ماه دست بزند.
نخستین تلاش هند برای فرود روی‌ماه در اواخر تابستان امسال با شکست مواجه شد. در این مأموریت، سطح‌نشین چاندریان ۲ پس از قطع ارتباط با گردانندگان مأموریت روی سطح‌ماه سقوط کرد. ‌ماه در سال‌های اخیر بار دیگر تبدیل به محل رقابت فضایی کشورهای جهان شده است. آمریکا که بیشتر از پنج‌دهه پیش، نخستین انسان را به‌ماه فرستاد و برنامه‌های تحقیقاتی مفصلی را نیز بر سطح قمر زمین اجرا کرد، حالا برای تصاحب دوباره‌ ماه می‌جنگد. برنامه آرتمیس قرار است برای اولین‌بار در تاریخ یک فضانورد زن را در سال ۲۰۲۴ به‌ماه بفرستد.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در آگوست ۲۰۱۸ اعلام کرده بود که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ و در هفتاد‌و‌پنجمین سالگرد استقلال هند، دستاورد پرتاب فضانورد را رقم بزند. گاگانیان (Gaganyaan)، برنامه پرواز فضایی انسانی هند است و مقام‌های این کشور مدت‌هاست برای تحقق آن نقشه می‌‌کشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید