• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 بهمن 1398
کد مطلب : 94599
+
-

افشاکننده ویروس کرونا قربانی شد


مرگ پزشک جوان چینی که نخستین بار نسبت به شیوع ویروس مرگبار کرونا در شهر «ووهان» هشدار داده بود، اعتراض گسترده مردم را در این کشور به‌دنبال داشته است.
«لی ونلیانگ» که به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مرکزی ووهان بستری بود، شامگاه پنجشنبه درگذشت تا نامش در کنار نام 635 قربانی دیگر این ویروس قرار گیرد. هشدار او در مورد شیوع این ویروس، احضارش از سوی پلیس را به‌دنبال داشت و این موضوع اکنون باعث اعتراض‌ چینی‌ها به دولت کشورشان شده است.
دکتر لی حدود 10روز پیش در شبکه اجتماعی «وایبو» که مشابه توییتر است و در میان چینی‌ها محبوبیت بالایی دارد، از روی تخت بیمارستان ماجرای احتمال ابتلا به «ویروسی شبیه ویروس سارس»را منتشر کرد. او در بیمارستان مرکزی شهر ووهان چشم‌پزشک بود، اما علائمی را در دست‌کم 7بیمار مشاهده کرده بود که شبیه علائم موجود در بیماران مبتلا به سارس بود. سارس جزو خانواده ویروس‌های کروناست که شیوع آن در سال2003 به یک بحران جهانی تبدیل شد. سارس نیز از چین آغاز شد و ابتلای بیش از 8هزار نفر و مرگ 774نفر را به‌دنبال داشت. لی بلافاصله در یک گروه آنلاین به همکارانش در مورد شیوع این ویروس هشدار داد و از آنها خواست برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، از لباس‌های مخصوص حفاظتی استفاده کنند. 4روز بعد، اداره امنیت پلیس چین او را احضار  و   به «نشر اکاذیب» و «اخلال در نظم عمومی» متهم کرد. پلیس از او خواست به هیچ وجه در مورد شیوع ویروس با کسی صحبت نکند؛ موضوعی که ابتدا موردپذیرش او قرار گرفت. لی ونلیانگ چند روز بعد زنی را که مبتلا به آب‌سیاه بود عمل و طی روزهای بعد از عمل، رفته رفته علائم ویروس در خود او نیز ظهور کرد. پدر و مادرش نیز بلافاصله بیمار شدند. او در پست وایبوی خود شرح داد که چطور از روز 10ژانویه (20دی‌ماه)، یعنی 12روز قبل از آنکه دولت چین شیوع ویروس کرونا را رسما اعلام کند، دچار سرفه‌های شدید، تب و تنگی نفس شده بود. پس از آن بود که دکتر لی در بیمارستان محل کارش بستری شد. دکتر لی در بیمارستان تصمیم گرفت سکوتش را بکشند و با رسانه‌ها گفت‌وگو کند. او در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «اگر مسئولان زودتر ماجرای شیوع ویروس را اعلام می‌کردند، خیلی بهتر بود. بهتر بود دولت با شفافیت در این‌باره رفتار می‌کرد.» شمار مبتلایان به ویروس کرونا اکنون از مرز 31هزار نفر گذشته است. مرگ دکتر لی 34ساله باعث واکنش جامعه چین شده است و مردم ضمن اعتراض به دولت، پنهان‌کاری مسئولان را دلیلی برای شیوع گسترده این بیماری می‌دانند.

اقرار به کاستی‌ها در مهار بحران
مرگ دکتر لی به یک افتضاح سیاسی برای دولت چین تبدیل شده است. اکنون بخشی از بار مسئولیت در شیوع بیماری بر عهده مسئولان دولتی است اما پکن طی 2هفته گذشته تلاش گسترده‌ای را برای مهار انتشار این ویروس آغاز کرده است. هفته گذشته کمیته دائمی پلیتبوروی مرکزی حزب کمونیست چین که به‌عنوان دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین شناخته می‌شود، با پذیرفتن «کاستی‌ها و مشکلات» در مقابله با شیوع ویروس کرونا، به مسئولان دولتی هشدار داد پس از این هیچ قصوری را نمی‌پذیرد. نشست کمیته دائمی پلیتبوروی مرکزی حزب کمونیست چین به ریاست شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد و این جزو معدود دفعاتی است که حزب کمونیست به‌وجود «کاستی‌ها» در عملکرد دولت اعتراف می‌کند. قدرت اصلی در چین در دست همین کمیته است که غیراز شی‌جین‌پینگ، 6عضو دیگر هم دارد. چین اقدامات سختگیرانه‌ای را برای شناسایی و مداوای افراد مبتلا آغاز کرده است. در شهر ووهان که همه‌‌چیز از آنجا آغاز شد، تیم‌های بهداشتی مشغول کنترل وضعیت خانه به خانه هستند. 11میلیون جمعیت این شهر از ترک خانه‌های خود منع شده‌اند. شرایط مشابهی در دیگر شهرهای استان «هوبی» که ووهان مرکز آن است اعمال شده است. مبتلایان به ویروس کرونا تاکنون در 24کشور دیگر جهان شناسایی شده‌‌اند. شمار مبتلایان خارج از مرزهای چین اما قابل مقایسه با تعداد افراد مبتلا در این کشور نیست. طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی تاکنون 225مورد در جهان شناسایی و 2نفر نیز خارج از چین قربانی این ویروس شده‌اند؛ یکی در هنگ‌کنگ و دیگری در فیلیپین. بیشترین موارد ابتلا در ژاپن با 45مورد، سنگاپور با 28مورد، تایلند با 25مورد و کره‌جنوبی با 23مورد بوده است. 12مورد هم در خاک آمریکا شناسایی شده است. دیروز دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ در یک تماس تلفنی وضعیت را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ترامپ پس از این گفت‌وگو در یک پست توییتری، ضمن اعلام حمایت از اقدامات دولت چین برای مهار ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن به دیگر نقاط جهان، نوشت که در موفقیت رئیس‌جمهور چین در مدیریت این بحران شکی ندارد. کرونا نوعی ویروس خطرناک است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در موارد شدید آن، باعث سندروم حاد تنفسی یا همان بیماری سارس می‌شود. سرعت شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از ویروس مشابه آن یعنی ویروس سارس اما شمار مرگ‌و‌میر با ویروس جدید، بسیار کمتر از  سارس است. ویروس جدید کرونا علائمی مشابه بیماری آنفلوآنزا دارد و بیمار درصورتی‌که تحت درمان قرار گیرد، امکان بهبودی دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید