• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94556
+
-

سفیر چین: دوستان دوران سخت خود را فراموش نمی‌کنیم

سفیر چین: دوستان دوران سخت خود را فراموش نمی‌کنیم

سفیر چین در پاسخ به همشهری، تعلل چین در مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا را تأیید و از دولت و مردم ایران به‌خاطر همدردی و همکاری با چین تشکر کرد.
سفیر چین تعلل برخی مقامات این کشور در مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا را تأیید کرد و از برخورد دولت مرکزی با مقامات در این زمینه خبر داد. چانگ هوا، در نشست خبری خود با خبرنگاران ایرانی که دیروز در محل سفارت این کشور برگزار شد، در پاسخ به سؤال همشهری دراین‌باره گفت:« در مورد ابتدای شیوع ویروس شاید تعدادی از نهادها در دولت‌های محلی زیاد به این موضوع توجه نکرده‌اند.»
عملکرد دولت چین در مهار و مقابله با این ویروس کشنده که تا دیروز 492قربانی گرفته بود، با تمجید سازمان بهداشت جهانی مواجه شده است؛ با این حال در روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دولت چین، در مراحل اولیه انتشار این ویروس، پنهان‌کاری کرده و جامعه جهانی را از انتشار این ویروس بی‌خبر گذاشته است. مقامات دولت مرکزی چین هم در گزارش‌های خود، به برخی کاستی‌ها در مقابله با این ویروس اشاره کرده‌اند. آقای چانگ هوا هم در سخنان خود، به تنبیه برخی مقامات که در مقابله با این ویروس کوتاهی کرده‌اند اشاره کرد و گفت: با توجه به جدیت دولت چین در مهار این ویروس، احتمال تنبیه مقامات بیشتر در آینده هم وجود دارد.
او البته گفت که واکنش‌های بعدی دولت چین، این کوتاهی اولیه را جبران کرده است و اضافه کرد: «فکر می‌کنم که کشور چین با اقدامات سریع، بی‌توجهی بعضی نهادها در ابتدا (شیوع ویروس) را جبران کرد.» چانگ هوا، در سخنان خود از مقامات دولت ایران، به‌خصوص محمد جواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان به‌خاطر همدردی با مردم و دولت چین در این روزهای سخت تشکر کرد و گفت که چینی‌ها، هرگز دوستان روزهای سخت خود را فراموش نخواهند کرد. او گفت: «ما ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید دوستان واقعی شما، کسانی هستند که در زمان‌های سخت کنار شما می‌ایستند. امروز می‌خواهم از طریق رسانه‌های ایرانی از دولت و ملت ایران تشکر کنم.»
چانگ هوا، همچنین گفت که مدیریت یکپارچه مقابله با وضعیت بحرانی پیش آمده، زیرنظر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور فعالیت می‌کند و هدف دولت چین، نه‌تنها سلامتی مردم کشور خود که جلوگیری از انتشار این ویروس به دیگر کشورهای دنیاست. او مواضع مقامات آمریکایی که در روزهای اخیر، بهانه جدیدی برای انتقاد از چینی‌ها پیدا کرده‌اند را رد کرد و گفت: عملکرد چینی‌ها در مهار شیوع ویروس کرونا، در مقایسه با زمانی که آمریکایی‌ها درگیر همه‌گیری ویروس‌های مشابهی بوده‌اند بهتر بوده است. سفیر چین، در صحبت‌هایش به کاهش تعداد توریست‌های چینی در ایران هم پرداخت و گفت که شیوع ویروس، تنها یک عامل مهم از این شرایط است. او گفت که افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بعد از شهادت سردار سلیمانی و همینطور پاسخ موشکی ایران به این اقدام آمریکایی‌ها، باعث شده است تا گردشگران چینی در انتخاب ایران به‌عنوان مقصد سفر خود کمی تردید داشته باشند.
چانگ هوا همچنین در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره کاهش آمار خرید نفت چین از ایران گفت: کشورش با وجود فشارهای آمریکا، به تبادل تجاری با ایران ادامه داده و خرید نفت را قطع نکرده است. او گفت که در این شرایط خاص، نباید خیلی زیاد به آمارها اتکا کرد؛ «آمار خیلی مهم نیست. فکر کنم سیاست چین (برای همکاری با ایران) در آینده تغییر نخواهد کرد. من البته نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید