• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94554
+
-

شهردار گمنام در کورس ریاست‌جمهوری

نتایج اولیه نخستین انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌های آمریکا، پیت بوتجج را در صدر نامزدهای ریاست‌جمهوری این حزب قرار داد

شهردار گمنام در کورس ریاست‌جمهوری

  با اعلام نتایج اولیه نخستین انتخابات ایالتی درون حزبی دمکرات‌ها، «پیت بوتجج» شهردار سابق شهر کوچک «سوت‌بند» در غرب آمریکا شگفتی‌ساز شد و بالاتر از چهره‌های سرشناس این حزب قرار گرفت.
ایالت آیووا همیشه نخستین ایالتی است که رای‌گیری در آن برگزار می‌شود و اغلب تعیین‌کننده سمت و سوی انتخابات آمریکاست‌. به همین دلیل است که رای‌گیری در این ایالت برای تمامی 11نامزد حزب دمکرات حکم مرگ و زندگی را دارد. پس از انتخابات آیووا، شماری از نامزدها عملا از کورس رقابت خارج می‌شوند و رقابت تنگاتنگ میان نامزدهایی که احتمالا تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست خواهد بود، محدود می‌شود.
طبق اعلام مسئولان حزب دمکرات، 71درصد از آرا شمارش شده و طبق نتایج اولیه، بوتجج 38ساله با کسب 27درصد از آرا در صدر فهرست نامزدها قرار گرفته است. برنی سندرز، سناتور شناخته شده از ایالت ورمونت با کسب 25درصد از آرا در جایگاه دوم قرار گرفته است. پیش از این براساس نظرسنجی‌ها تصور می‌شد سندرز رأی اول آیووا را کسب کند و در انتخابات جریان ساز شود. الیزابت وارن دیگر سناتور دمکرات، با کسب 18درصد از آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. وارن که طی ماه‌های اخیر در مناظره‌های تلویزیونی و در سخنرانی‌های تبلیغاتی‌اش خوش درخشیده، نشان داد همچنان جزو بخت‌های مهم کسب نامزدی حزب دمکرات‌ است و حرفی برای گفتن دارد. جو بایدن، معاون باراک اوباما، با کسب 15درصد از آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت تا بازنده بزرگ انتخابات نامیده شود. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، او نامزد محبوب رهبران حزب دمکرات است و نتیجه رای‌گیری در آیووا بدون شک باعث خواهد شد تا آنها در برنامه‌های خود تجدید نظر کنند.
پیت بوتجج که در زمان برگزاری انتخابات آیووا در ایالت دیگری مشغول برگزاری نشست‌های انتخاباتی‌اش بود، بااعلام نتایج اولیه در جمع هوادارانش گفت: «من سال قبل فعالیت تبلیغاتی‌ام را با یک تیم 4نفره آغاز کردم، هیچ‌کسی من را نمی‌شناخت، هیچ پولی نداشتم؛ من فقط ایده‌های بزرگ داشتم. تیم من اکنون توانسته در تلاش برای شکست دونالد ترامپ در صدر فهرست دمکرات‌ها قرار گیرد.»
انتخابات درون حزبی در آمریکا با پیچیدگی‌هایی همراه بوده و مقدمه انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری است. هر حزب با برگزاری انتخابات از ایالتی به ایالت دیگر، میزان آرای نامزدها را در آن ایالت تعیین می‌کند تا در مجموع تکلیف نامزد نهایی حزب مشخص شود. نامزد نهایی را مجمع بزرگ حزب تعیین می‌کند که هزار و 991کرسی دارد. احزاب، تعداد نمایندگان هر ایالت را از قبل براساس الگوهای خاص خود تعیین می‌کنند. آیووا از میان هزار و 991کرسی، دارای 41کرسی است. رای‌دهندگان در آیووا، نمایندگان خود را برای تصدی این 41کرسی انتخاب می‌کنند تا در نهایت در مجمع بزرگ حزب، به نامزد مدنظرشان رأی دهند. حزب دمکرات اکنون درگیر رقابت‌های مقدماتی است اما در سمت مقابل، یعنی در حزب جمهوریخواه، تکلیف نامزد نهایی از الان مشخص است. دونالد ترامپ بدون هیچ رقیبی در مقابل نامزد نهایی دمکرات‌ها قرار خواهد گرفت.

مشکل فنی، مخل انتخابات
پیت بوتجج با کسب اکثریت آرا تا به اینجای کار چهره شگفتی‌ساز انتخابات بوده است، اما حزب دمکرات به‌دلیل مشکلات فنی در شمارش آرا، اعلام نتایج نهایی را به تعویق انداخته است. انتخابات آیووا در واقع مایه شرمساری دمکرات‌ها شده است که در ابتدای کار، عملکرد مطلوبی در برگزاری انتخابات نداشته‌اند. به‌دلیل برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی، معمولا نتایج ساعاتی پس از پایان رای‌گیری اعلام می‌شود اما مشکلات فنی ایجاد شده در سیستم رای‌گیری باعث شده است با گذشت 3روز از انتخابات، هنوز نتایج نهایی مشخص نشود. دونالد ترامپ از وقایع آیووا بهترین استفاده را برده و وضعیت دمکرات‌ها را «فاجعه تمام‌عیار» خوانده است.
طبق اعلام مسئولان حزب دمکرات در آیووا، مشکل در «کدنویسی» اپلیکیشن موبایلی بوده است که مسئولان هزار و 600شعبه رای‌گیری باید در نهایت آرای تجمیعی صندوق‌های خود را در آن وارد می‌کردند تا آرای نهایی ایالتی براساس آنها اعلام شود. از کار افتادن این اپلیکیشن باعث شد تا آرای برخی صندوق‌ها به دفتر مرکزی حزب نرسد. با این حال، حزب دمکرات اعلام کرده که شمارش آرا به‌صورت دستی انجام می‌شود و نتیجه نهایی بر این اساس اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید