• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 17 بهمن 1398
کد مطلب : 94532
+
-

روحانی در مراسم اختتامیه کتاب سال:

در دوران سخت به صحنه آمدن هنر است

رئیس‌جمهور: در سختی‌ها مسیر را گم نکردیم

در دوران سخت به صحنه آمدن هنر است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه کتاب سال با اشاره به فشارهای بی‌سابقه آمریکا علیه ایران گفت: برخی از دوستان گاهی به من می‌گویند که شما این همه فشار سیاسی و اجتماعی را فکر نمی‌کردید که کاندیدا شدید؟ نقد می‌کنند که اگر آدمی این همه فشار را پیش‌بینی می‌کند نباید کاندیدا بشود.  اتفاقا به عکس، اگر ما روزی می‌بینیم دوران سخت هست آن وقت به صحنه آمدن و بار مسئولیت به دوش گرفتن هنر است.

رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: نه‌تنها کتاب بلکه یک نهاد و دولت هم قابل نقد است، حتی تمام نهادها قابل نقد هستند، ما نهاد و جمعی را که بگوییم نقد بر آن جایز نباشد در کشور و در دنیا نداریم و اگر نقد بحقی داریم، باید نقد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اما این نقد ما به آن معنا نیست که مردم از مسیری که باید پیش بروند و حقوقی که پیش روی آنهاست، صرف‌نظر کنند و یا خسته و دلسرد بشوند. ما باید مسیرمان را ادامه بدهیم و تردید نداریم که در این مسیر پیروز هستیم.
حسن روحانی با بیان اینکه خداوند می‌گوید من می‌خواهم مسیر را روشن کنم و این شما هستید که باید برگزینید و انتخاب کنید گفت: انتخابگر بودن و اینکه انسان بتواند مسیر را خود برگزیند، بسیار اهمیت دارد و اتفاقا یکی از مشکلات جامعه امروز ما هم این است که برخی فکر می‌کنند بالاتر از نور وظیفه دیگری هم بر عهده ماست؛ انتخاب بر عهده مردم است و اینکه بپذیرند یا نپذیرند در اختیار مردم است، اما ما باید مسیر را روشن کنیم و نگذاریم تاریکی‌ها بماند.
وی با اشاره به تهدید ترامپ مبنی بر هدف قرار دادن ۵۲ مرکز فرهنگی و تاریخی عنوان کرد: دشمن‌های ما می‌دانند چقدر فرهنگ برای ما عزیز است و وقتی می‌خواهند تهدید کنند، می‌گویند ۵۲ نقطه تاریخی و فرهنگی شما را بمباران می‌کنیم. تهدید آنها علیه فرهنگ ملت بزرگ و ملتی است که در طول قرن‌ها، ابن‌سیناها، خوارزمی‌ها، سعدی‌ها، حافظ‌ها، مولاناها و... را عرضه کرده و به فرهنگ جهانی و منطقه حق دارد. مردم ما همان مسیر و راه را ادامه می‌دهند.

آمریکا تروریست است
رئیس‌جمهور در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ما در روزهای سخت راه را گم نکردیم و این خیلی مهم است تأکید کرد:‌ما در این دو سالی که تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی از طرف دشمنانمان و به‌ویژه آمریکا بودیم که یک کار غیرقانونی، برخلاف تعهدات و مقررات بین‌المللی و خلاف قطعنامه سازمان ملل متحد بود، این نخستین بار است که در برابر آمریکا رو در روی هم قرار می‌گیریم. قطعنامه سازمان ملل حامی ماست. در دفعات پیش گاهی وقت‌ها هم قطعنامه‌ها خیلی حامی ما نبوده‌اند ولی این بار قطعنامه سازمان ملل حامی ماست و آمریکا برخلاف قطعنامه‌ای که خودش هم رأی داده و آن قطعنامه به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شده روبه‌روی آن قطعنامه قرار گرفت و برای نخستین بار - آن مقدار که من یاد دارم- در تحریم‌هاست که قدرت بزرگی یک ملت 83میلیونی را تحریم می‌کند نه فرد خاص و گروه خاص را. اینکه آمریکایی‌ها هرازگاهی چند نفر را اسم می‌برند و تحریم می‌کنند این از فریبکاری آنهاست؛ آنها 83میلیون را تحریم کردند بدون استثنا.
وی گفت: اینکه اینها نمی‌گذارند ما قطعات مورد نیاز یک کارخانه را وارد کنیم یعنی علیه کارگران و تولید ما دارند تلاش می‌کنند، اینکه نمی‌گذارند نیازمندی‌های کشور خریداری و وارد کشور شود به‌معنای آن است که در برابر خواست و نیاز مردم ایستاده و آنها را در فشار قرار می‌دهند.

واقعیات را برای مردم باز کنیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: فکر نمی‌کنم هیچ وقت هیچ کشوری نسبت به هیچ ملتی دارو را تحریم کرده باشد، آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند دارو را تحریم نکرده‌اند. آنها وقتی مسیر بانک‌ها را روی ایران تحریم می‌کنند و مسیر فروش صادرات ما را با مشکل مواجه می‌کنند و برخی از آنها را که مبنای خرید و قدرت خرید ماست تحریم می‌کنند، یعنی عمل تروریستی انجام می‌دهند. آمریکا اقدام تروریستی علیه ایران انجام می‌دهد و اینجا جایی است که با کتاب و نشر و سخن گفتن و بیان، این واقعیت را باید برای مردم باز کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه گفت: آمریکا امروز به‌عنوان دشمن یک حکومت و تقابل با یک قدرت مطرح نیست، آمریکا امروز تروریست است ودر حال انجام اقدام تروریستی است و یک ملت بزرگ فرهنگ دوست و فرهنگساز و ملتی را که در طول قرن‌ها و هزاره‌ها، بر گردن تمام جهانیان و علم و دانش حق دارد، تحت فشار و تحریم قرار می‌دهد. روحانی گفت: اما خیلی مهم است که این فشار نگذاشته ما مسیرمان را عوض کنیم، آمریکا تمام فشارش برای این بود که ما مسیر را عوض کنیم و از مسیری که می‌رفتیم پشیمان شویم و مسیر نویی که آنها می‌خواستند برگزینیم و انتخاب کنیم و ملت ما با هوش و تدبیر و صبر فراوان در طول این دو سال در برابر این فشارها ایستاده است. 

   تجلیل رئیس‌جمهوری از برگزیدگان جایزه کتاب سال

رئیس‌جمهوری پیش از سخنرانی، از برگزیدگان و آثار منتخب سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال و بیست‌وهفتمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران تجلیل کرد.
آثار برگزیده سی‌وهفتمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در موضوعات و گروه‌های گوناگون ازجمله دین، فقه و اصول، علوم خالص، علوم کاربردی، ادبیات شعر معاصر، ترجمه، مهندسی کشاورزی، زیست‌شناسی، نقد ادبی، پژوهش شعر، تاریخ و جغرافیا، مستند نگاری، کودک و نوجوان و داستان تألیفی انتخاب شده‌اند.
در دوره سی‌وهفتم جایزه کتاب سال ۱۳ اثر برگزیده و ۴۱ اثر شایسته تقدیر از سوی هیأت داوران انتخاب شدند، همچنین ۶ اثر در بیست وهفتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال از کشورهای چین، فنلاند، روسیه و آلمان برگزیده شدند که همزمان با برگزیدگان جایزه کتاب سال معرفی و از آنها تقدیر شد.

روحانی: تکیه امام(ره) بعد از خداوند به مردم بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اعتدال و جاذبه امام و وحدت مردم بود که ما را در روزهای سخت بعد از انقلاب و همه پیچ‌وخم‌های بسیار پیچیده عبور و نجات داد گفت: «علمای معتدل و اگر شهید بهشتی‌ها نبودند، مطهری‌ها در آن روزهای اول نبودند، اگر خود فکر امام(ره) نبود، اگر آیت‌الله هاشمی‌ها و مقام معظم رهبری‌ها نبودند که اینها بار سنگین انقلاب را بر دوش داشتند، یک عده تندرو انقلاب را از همان روز اول به‌هم زده بودند.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: این مشی اعتدالی امام بود و تکیه امام(ره) بعد از خداوند به مردم بود. همه‌جا امام(ره) مردم را صدا زد و مردم هم همواره تا روز آخر در کنار انقلاب و امام(ره) بودند و امروز هم مردم در کنار انقلاب هستند.
وی با بیان اینکه هیچ‌کس بالاتر از قانون و مردم نیست، گفت: فکر نکنیم یک جمع کوچکی هستیم و ما افکار مردم را هدایت می‌کنیم و اگر ما نباشیم مردم گمراه می‌شوند، نه؛ مردم خوب می‌فهمند و خوب انتخاب می‌کنند. اساس اسلام هم براساس انتخاب مردم است؛ مردم باید برگزینند و انتخاب کنند. امروز می‌خواهم خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران اعلام کنم 22بهمن امسال هم مثل همه سال نیاز به شما دارد، بیشتر از پارسال و همه سال. امروز دشمنان ما با همه توان و قدرتشان روبه‌روی منافع ملی ما ایستاده‌اند. وی گفت: «امروز هم ما نیازمند هستیم که در روز 22بهمن باز در کنار هم قرار بگیریم، به صحنه بیاییم و به دنیا بگوییم ممکن است ما از هم گله‌ها و نکاتی داشته باشیم ولی خواهش می‌کنم همه نکات را درون خانواده ببریم، ما به هر حال یک ملت هستیم به‌عنوان یک خانواده، حال ممکن است فرد و یا افرادی اشتباه کنند و کاری انجام دهند، باید درون خانواده به هم انتقاد کنیم، باید درون خانواده نقد کنیم، اگر رئیس‌جمهور هم در یک جایی نقد می‌کند این را به یک معنای دیگر نگیریم. دلسوزی درون خانواده است، دلسوزی برای اجرای قانون است و نه هیچ‌چیز دیگر.»

این خبر را به اشتراک بگذارید