• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94430
+
-

اولین شکست دمکرات‌ها


امید دمکرات‌ها برای شروع توفانی کارزار انتخاباتی خود، به‌خاطر نقص فنی سیستم جمع‌آوری آرا، به یک شرمساری و سردرگمی بزرگ تبدیل شد و رأی‌دهنده‌ها و نامزدها را خشمگین و مستأصل کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها برای انتخاب نامزدی نهایی که بتواند در پاییز در برابر ترامپ قد علم کند، دوشنبه‌شب در ایالت آیووا شروع شد و رأی‌دهندگان، در بیش از 1600پایگاه رأی در مدارس، کتابخانه‌ها و کلیساها به پای صندوق رفتند تا به نامزد مورد نظر خود رأی بدهند. با این حال، نقص فنی در اپلیکیشنی که کمیته ملی دمکرات برای انتخابات درون‌حزبی درنظر گرفته است، شبی را که قرار بود مسیر پیروزی نامزدها را مشخص کند، به صحنه‌ای از ناکارآمدی دمکرات‌ها برای مقابله با ترامپ تبدیل کرد.
با وجود اینکه حزب دمکرات ایالت آیووا نتوانست نتایج را همان شب دوشنبه اعلام کند، نامزدهای دمکرات ازجمله برنی سندرز، ایمی کلوبچار، پیت بوتیجیج و جو بایدن عملا جشن پیروزی گرفتند و اینطور وانمود کردند که نخستین انتخابات درون‌حزبی، ‌به نفع آنها به پایان رسیده است. بوتیجیج در بین هوادارانش گفت که «با پیروزی» به نیوهمپشایر (محل برگزاری دومین انتخابات درون‌حزبی) می‌رود و سندرز هم گفت که مطلع شده که بالاتر از بوتیجیج، برنده انتخابات آیووا شده است.
حزب دمکرات آیووا در بیانیه‌ای در رابطه با آشوب پیش‌آمده اعلام کرد که «ناسازگاری‌هایی در گزارش» نتایج ایجاد شده که دلیل آن، نه نفوذ و هک اپلیکیشن مورد استفاده که «مسئله گزارش‌دهی» آن بوده است. در پی بروز ایراد در اپلیکیشن مورد استفاده، مسئولان حوزه‌های رأی‌گیری در سطح ایالت مجبور شدند از طریق تلفن نتایج حوزه‌های خود را به دفتر مرکزی برسانند اما مشغول‌بودن شدید خطوط و عدم‌برقراری ارتباط با دفتر مرکزی، انتقال نتایج را در زمان مقرر غیرممکن کرد.
وضعیت پیش‌آمده، با انتقاد شدید ستادهای انتخاباتی نامزدهای دمکرات مواجه شد و نمایندگان آنها، با ارسال نامه و تماس تلفنی، به‌شدت از مسئولان برگزاری انتخابات درون‌حزبی آیووا انتقاد کردند.
این آشوب، البته با استقبال ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد اصلی جمهوریخواهان در انتخابات پاییز پیش‌رو مواجه شد. برد پارسکیل، رئیس ستاد ترامپ، دمکرات‌ها را به‌خاطر «دست‌وپاچلفتی‌» بودنشان به باد تمسخر گرفت و گفت که «مردم حق دارند از عادلانه‌بودن پروسه» انتخابات درون‌حزبی نگران باشند.
ستاد انتخاباتی ترامپ، در همان شب، پیروزی بزرگی را در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در آیووا کسب کرد و ترامپ، همانطور که پیش‌بینی می‌شد به راحتی 2 نامزد کمتر شناخته‌شده خود را شکست داد.
انتخابات درون‌حزبی در آیووا، که به‌صورت سنتی نخستین انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها به‌شمار می‌رود، چندان در نتیجه نهایی تأثیرگذار نیست اما 4نامزد نهایی اخیر دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری، کسانی بوده‌اند که در این ایالت به پیروزی رسیده‌اند. این ایالت که جمعیت آن عموما سفید و دور از شهرهای بزرگ هستند، تنها 41رأی از 1991رأی نهایی برای انتخابات نامزد نهایی دمکرات‌ها را تعیین تکلیف می‌کند. با این حال، با توجه به تجربه‌های پیشین، برندگان انتخابات در آیووا، از نظر روحی در جایگاه برتری نسبت به رقبای خود قرار می‌گیرند و در ادامه شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت.
نامزدهای دمکرات، بلافاصله بعد از انتخابات درون‌حزبی در آیووا، تمرکز خود را روی ایالات نیوهمپشایر گذاشتند؛ جایی که قرار است دومین انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها، سه‌شنبه بعد در آن برگزار شود. پیش از این، نامزدها در یک مناظره در روز جمعه شرکت خواهند کرد و تعدادی از آنها، از دیروز به این ایالت سفر کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید