• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94403
+
-

دپوی60هزار تن برنج پاکستانی؛ عامل گرانی

دپوی60هزار تن برنج پاکستانی؛ عامل گرانی


افزایش واردات برنج خارجی و رشد تولید برنج ایرانی در حالی است که نرخ خرده‌فروشی انواع برنج افزایش یافته است. با مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، گفت‌وگو کرده‌ایم.

میزان واردات و نیاز بازار برنج چقدر است؟
به‌طور متوسط برای تامین کسری نیاز بازار برنج، به‌خصوص 6دهک پایین جامعه باید سالانه یک میلیون و 500هزارتن برنج خارجی علاوه بر برنج وارداتی توسط شرکت بازرگانی دولتی برای تامین ذخایر استراتژیک وارد کشور شود که از ابتدای امسال تا‌کنون حدود یک میلیون تن برنج وارد شده و امیداوریم تا پایان سال بتوانیم با تامین و تخصیص ارز، کسری 500هزارتنی برنج وارداتی که آثار آن را به‌طور جدی در بازار شب عید شاهد خواهیم بود، وارد کنیم. با این روند بخش خصوصی برای واردات برنج حتی با احتساب میزان واردات ماهانه از برنامه عقب است.

چرا رشد تولید، برنج را ارزان نکرده است؟
رشد تولید برنج ایرانی نقشی در تامین نیاز 6دهک پایین جامعه به این محصول ندارد، چرا که سهم بازار این 6دهک با سایر اقشار جامعه متفاوت است و اینگونه افراد به‌دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی خود قادر به مصرف برنج ایرانی حتی با قیمت حداقل هر کیلوگرم 15هزار تومان نیز نیستند. این در حالی است که چنین خانوارهایی قادر خواهند بود با نصف این قیمت، یعنی 7تا 8هزار تومان بهترین نوع برنج هندی را خریداری کنند. اینکه 3 یا حتی 5میلیون تن برنج ایرانی تولید شود نیز تا زمانی که برنج تولید داخل از نظر قیمت قادر به رقابت با برنج خارجی نباشد، امکان افزایش سهم بازار آن وجود ندارد.

چرا برنج پاکستانی 16هزار تومان شده است؟
به‌دلیل توقف واردات برنج پاکستانی از آذر‌ماه امسال، اکنون کسانی که این محصول را دارند به هر قیمتی در بازار می‌فروشند. به‌دلیل تفاوت نوع ارز(یورو) و کانال‌های انتقال برنج پاکستانی نسبت به برنج هندی (روپیه و تهاتر با فروش نفت) تا‌کنون نتوانسته‌ایم اقدام جدی‌ای برای ترخیص حدود 50تا 60هزار تن برنج پاکستانی دپو شده در بنادر کشور انجام دهیم و این یکی از علل افزایش قیمت این نوع برنج است. در زمینه برنج هندی نیز گرچه قیمت‌های جهانی کاهش یافته، اما با استدلال‌های وزارت صمت برای تنظیم بازار و مخصوصا حمایت از تولید داخل و اینکه ممکن است کاهش قیمت برنج وارداتی بر نرخ برنج ایرانی در بازار تأثیر منفی داشته باشد، کاهش هزارتومانی قیمت جهانی برنج را با دریافت‌ مابه‌التفاوت برنج وارداتی از واردکنندگان جبران کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید