• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94241
+
-

وزیر بهداشت: هرگونه ابتلا به کرونا را صادقانه اعلام می‌کنیم

پروازهای چین به ایران همچنان ادامه دارد


در شرایطی که مواردی از ابتلا به بیماری کرونا در کشورهای همسایه ایران ازجمله پاکستان و امارات متحده شناسایی شده است و عملا خطر ورود این بیماری به یک قدمی کشور رسیده است، روز گذشته وزیر بهداشت در توییتی اعلام کرد: «حتما هرگونه ابتلا به این ویروس را صادقانه و فورا به مردم خواهم گفت. مهار کرونا با همراهی و کمک مردم، آن هم به وسیله پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی میسر خواهد شد که لازمه آن اطلاع‌رسانی به موقع و البته هشدار در مواقع لزوم است.»
وزیر بهداشت در شرایطی نوشت که درخصوص بیماری کرونا و موارد احتمالی ورود آن به کشور صادقانه اطلاع‌رسانی می‌شود که در روزهای گذشته خبرها و شایعات زیادی در مورد ابتلای افرادی به ویروس کرونا و بستری شدن آنها در مراکز درمانی منتشر شده است. روز گذشته هم درخصوص بستری شدن فردی در اصفهان به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا خبری منتشر شد که آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر بستری شدن فرد را تأیید کرد ولی گفت که این فرد به‌دلیل مشکوک بودن به ابتلا بستری شده است و نه ابتلا به بیماری. او گفت: شب گذشته یک نفر با علائم تب و سرفه در بیمارستان فارابی بستری شد، چون این فرد کارمند فرودگاه بوده و سابقه تماس با گردشگران چینی را نیز داشته است، برای مراعات حداکثر احتیاط به‌عنوان مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا، تحت مراقبت قرار گرفته است. نمونه‌گیری از این فرد انجام شده و برای تشخیص به آزمایشگاه ویروس‌شناسی تهران ارسال شده است.

پروازهای چین چرا ادامه دارد؟
باوجود اینکه از 2روز پیش مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند که پروازهای چین به ایران ممنوع شده و در این خصوص معاون اول رئیس‌جمهور هم دستورات لازم را به وزارت راه و شهرسازی داده است اما خبرها نشان می‌دهد که همچنان پروازها از این کشور به ایران ادامه دارد و بسیاری این سؤال را می‌پرسند که چرا پروازها ادامه دارد؟ «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت هم به ایلنا گفت:« دلیلی که به ما گفتند، تا جابه‌جایی تاجران و دانشجویان ایرانی و چینی به کشورهای خود که 3یا 4روز طول می‌کشد، این پروازها برقرار است، اما تعداد آنها از ۷پرواز به ۳پرواز رسیده است. همچنین توجه داشته باشید که ما جزو نخستین کشورهایی هستیم که پس از اعلام بحران جهانی توسط سازمان جهانی بهداشت، اقدام به انسداد مسیرهای هوایی خود می‌‌کنیم و موضوع را مطرح کرده‌ایم.»
او همچنین درخصوص امکانات تشخیصی بیماری کرونا در کشور گفت:« ما کیت‌های تشخیصی مورد نیاز کرونا را در انستیتو پاستور تولید می‌کنیم. کیت‌های آلمانی برای آخرین مراحل تشخیصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای اینکه مشخص شود، نوع ویروس، کرونا ۲۰۱۹ هست یا N کرونا. این کیت‌ها تا آخر هفته وارد کشور می‌شوند.» رئیسی ادامه داد: «ویروس به‌گونه‌ای نیست که هوای شهر را آلوده کند و شیوع بدون توقف داشته باشد. افراد بیمار اگر در داخل خانه‌ای در محله‌های متراکم شهر هم باشند و از خانه خارج نشوند، موجب ابتلای دیگران نخواهند شد.
فردی که بیمار است و عطسه می‌کند، درصورت برخورد ترشحات دهانی‌اش با فردی دیگر، او را مبتلا می‌کند. در فاصله یک یا 2متری، اگر بیماری عطسه کند یا تماس بدنی با دیگری داشته باشد، امکان انتقال به دیگری وجود خواهد داشت. توجه کنید که امکان انتقال وجود دارد و بسته به خیلی از عوامل به‌ویژه سیستم ایمنی فرد گیرنده دارد.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید