• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94240
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/731KQ
+
-

استاندار گلستان:

تخلفات اقتصادی و اجتماعی را با عینک سیاسی می‌بینیم


استاندار گلستان معتقد است اگر هر جرمی که صورت می‌گیرد در چارچوب خود مورد بررسی قرار بگیرد و مسائل اقتصادی را به ساحت سیاسی تعمیم ندهیم، بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن درگیر هستیم دیگر رخ نخواهد داد. 
هادی حق‌شناس، استاندار گلستان در گفت‌وگو با همشهری گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه کشورها دستگاه قضایی کارآمد با عملکرد مؤثر و به‌موقع است. منظور این است که هرگاه دستگاه قضایی بتواند به تخلفات به موقع رسیدگی کند و احکام صادره نیز متناسب با جرم باشد، یکی از قدم‌های مهم برای توسعه کشور برداشته شده است. او ادامه داد: هیچ‌کس در کشور موافق نیست که کسانی که با جرم به موقعیت‌های اقتصادی رسیده‌اند مصون از محاکمه باشند و جرم هم صرفا مسائل اقتصادی نیست و در مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز به وقوع می‌پیوندد. از سوی دیگر هرگونه جرم اگر متناسب با مجازات و اجرای حکم باشد، حتما منجر به ثبات در جامعه خواهد شد؛ بنابراین هیچ‌کس با برخورد با متخلفان و مفسدان مخالفتی ندارد.
حق‌شناس‌ با انتقاد از رویه دستگاه قضایی در برگزاری برخی دادگاه‌ها افزود: داستان از جایی شروع می‌شود که برخی مواقع این احساس در جامعه ایجاد می‌شود که برخورد خاص یا دادگاه و پرونده خاصی صرفا برای برخورد با مجرم نیست و برگزاری دادگاه نه برای جلوگیری از فساد، بلکه صرفا برای اهداف سیاسی باشد. زمانی که در جامعه چنین حسی القا شود، برخورد با جرم کارکرد خود را از دست می‌دهد.
او ادامه داد: به‌طور مثال زمانی که با پرونده فسادها در شهرداری تهران در دولت سازندگی برخورد و شهردار وقت محاکمه شد، به‌نظر می‌رسید بعد از آن دیگر شاهد تخلف در آن سطح یا تخلف‌های عمیق در شهرداری تهران نباشیم. اما سؤال ساده‌ای که امروز درباره آن ماجراها مطرح می‌شود این است که آیا الان حجم تخلف‌ها با تخلف‌هایی که در آن مقطع صورت گرفته قابل مقایسه است؟ اگر آن برخوردها به‌معنای واقعی نهادینه و مکانیزه می‌شد و ابعاد سیاسی به‌خود نمی‌گرفت، آیا بررسی‌ها و جلوگیری از جرم نهادینه نمی‌شد؟ 
مدیرکل اسبق بنادر و دریانوری در ادامه با بیان اینکه اگر هر جرمی که صورت می‌گیرد در چارچوب خود مورد بررسی قرار بگیرد و مسائل اقتصادی را به ساحت سیاسی تعمیم ندهیم مشکلاتی که امروزه با آن درگیر هستیم دیگر رخ نخواهد داد، تصریح کرد: سیستم قضایی در این شرایط می‌تواند مؤثر و کارآمد و گامی در مسیر توسعه باشد. هیچ کشوری به توسعه دست پیدا نکرده است مگر آنکه سیستم قضایی سالم و کارآمد داشته باشد. اگر با کسانی که مرتکب فساد اقتصادی از قبیل اختلاس‌های بانکی می‌شوند به‌صورت حقوقی و درست و با شدت و جدیت برخورد صورت بگیرد، دیگر شاهد چنین تخلفاتی نخواهیم بود.
نماینده پیشین مردم گیلا‌ن در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که جر‌م‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جنبه سیاسی به‌خود می‌گیرد، می‌بینیم پرونده برخی از افراد نزدیک به گروه‌های قدرت دیگر به‌صورت عادی و جدی بررسی نمی‌شود. زمانی که جرم جنبه سیاسی پیدا می‌کند، تخم‌مرغ دزد مثل شتر دزد می‌شود ‌و بالعکس. یکی از مشکلات جامعه ما این است که در آنان مسائل را با عینک سیاسی نگاه می‌کنیم. زمانی که چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد؛ نمی‌توانیم کارکرد مناسب و مؤثری از خود به جا بگذاریم.
استاندار گلستان در پایان خاطرنشان کرد که راه‌کار جلوگیری از تخلف و رسیدگی مؤثر به تخلفات این است که به قانون برگردیم و موضوعات را در چارچوب خودشان بررسی کنیم. ما اگر موضوعات ساده را جدی بگیریم قطعا می‌توانیم گام‌های توسعه و جلوگیری از تخلف را برداریم. واقعیت این است که نمی‌توانیم خودمان چرخ را دوباره اختراع کنیم، بلکه باید از تجربه سایر کشورها نیز سود ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید