• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 بهمن 1398
کد مطلب : 94227
+
-

وام ۲۴۰ میلیونی خرید مسکن


   با موافقت شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات خرید مسکن و جعاله برای زوجین به ۲۴۰میلیون تومان افزایش یافته است اما متقاضیان برای دریافت این وام باید پیش شرط‌هایی را رعایت کنند.
   متقاضیان باید برای دریافت هر یک‌میلیون تومان وام، 2برگه از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از فرابورس ایران خریداری کنند. با احتساب قیمت فعلی این اوراق که 47هزار تومان است، برای دریافت 200‌میلیون تومان وام مسکن با اوراق ممتاز، باید 400 برگه از این اوراق به ارزش حدود 19 میلیون تومان خریداری شود.
   با احتساب وام جعاله، همه مبالغ مصوب برای وام مسکن می‌تواند تا 40میلیون تومان دیگر نیز افزایش پیدا کند که مبلغ 20 میلیون تومان از آن از محل منابع بانک‌ها و 20 میلیون دیگر با خرید اوراق حق تقدم پرداخت می‌شود. دوره بازپرداخت این وام حداکثر پنج ساله است.
   توجه داشته باشید که دریافت این وام منوط به شرایطی ازجمله ارائه یک یا 2ضامن برای هر فرد است که حقوق ضامن باید دو برابر اقساط تسهیلات در هر‌ماه باشد. به‌طور مثال اگر ضامنی حقوق دریافتی‌اش بیش از ۵میلیون تومان باشد دیگر نیاز به ضامن دوم نیست. شرط بعدی داشتن فیش کسر از حقوق از طرف ضامن است.
  با ارائه تمامی این مدارک از سوی فرد متقاضی وام و ضامن وی و بررسی این مدارک توسط بانک مسکن، این بانک ظرف مدت 15 روزپس از ارائه مدارک مذکور نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام خواهد کرد.
   سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) از محل منابع داخلی بانک‌ها توسط بانک مسکن و بانک‌های تجاری (شامل تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم و بدون سپرده) به ۴۰میلیون تومان افزایش یافته و بنابراین در مجموع متقاضیان خرید مسکن می‌توانند ۲۴۰میلیون تومان تسهیلات را از بانک دریافت کنند.
   میزان سود وام ۲۰۰میلیون تومانی خرید مسکن در روش پرداخت ساده دوازدهساله، حدود ۲7۹‌میلیون تومان و اقساط ماهانه این وام حدود ۳ میلیون و 330هزار تومان است که با احتساب اقساط ماهانه وام تعمیر (یک میلیون و 5 هزار تومان برای دوره پنج‌ساله) مبلغ قسط این وام 240میلیون تومانی به حدود4.333 میلیون می‌رسد. سود وام تعمیر نیز حدود ۲0میلیون تومان در روش ساده است.
   برای بازپرداخت اقساط این وام نیز بانک مسکن امکان پرداخت پلکانی اقساط مذکور را فراهم کرده است که با این روند مبلغ بازپرداخت اقساط مذکور در سال نخست کمتر بوده و به تدریج در سال‌های بعدی دوره بازپرداخت به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید